Bilbransje i kraftig endring

Xpeng eVTOL har propeller montert på lange utstikkere som folder seg ut fra taket. Men det blir nok ikke aktuelt å slippe mengder av privatbillister løs i luftrommet over store byer.
Xpeng eVTOL har propeller montert på lange utstikkere som folder seg ut fra taket. Men det blir nok ikke aktuelt å slippe mengder av privatbillister løs i luftrommet over store byer. Foto: Xpeng
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilbransjen endrer seg raskt, og store aktører virker usikre på strategivalg. Det eneste en kan si med sikkerhet er at dette blir interessante tider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.

Den 24. november 1995 gav Bill Gates ut boken «The Road Ahead», der han gav uttrykk for at internett neppe kom til å bli noe langvarig fenomen.

Charles Rolls, som sammen med Henry Royce grunnla en av verdens mest luksuriøse bilmerker, kom i 1900 med spådommen om at elbiler snart ville kunne konkurrere mot biler med forbrenningsmotor.

Selv for eksperter innenfor eget fagfelt er det altså svært vanskelig å forutse hva fremtiden vil bringe. Av og til tar det over 100 år å få rett, og av og til blir det totalt skivebom.

Det tok godt over 100 år før Charles Rolls fikk rett, men nå er endelig elbilen Rolls Royce Spectre en realitet. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Det tok godt over 100 år før Charles Rolls fikk rett, men nå er endelig elbilen Rolls Royce Spectre en realitet. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Riskabel strategi

I fjor sommer besøkte styremedlem i Audi Hildegard Wortmann norske Audi-forhandlere, og snakket om merkets elektriske fremtid. Hun sa da at Audi tok en beslutning i 2021 om å kun produsere elektriske biler innen 2030. Men det er flere faktorer som tilsier at det kan bli en risikabel strategi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av elbiler i Europa, USA og Kina er i ferd med å bremse ned, selv om Norge foreløpig beholder plassen som det unike elbil landet.

Adm. direktør i Mercedes-Benz Ola Källenius har revidert målsettingene for selskapet, og sa i februar i år at opptil 50 prosent av bilene de produserer vil være elektrifiserte, inkludert hybridbiler, innen 2030.

Dermed flyttet han målsettingen med fem år, og i tillegg forsikret han investorer om at de fremdeles vil utvikle forbrenningsmotorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Audi gjorde suksess her i landet med en opprinnelige Audi e-tron, men markedet for elbiler på det globale markedet har begynt å tørke inn. Foto: Audi
Audi gjorde suksess her i landet med en opprinnelige Audi e-tron, men markedet for elbiler på det globale markedet har begynt å tørke inn. Foto: Audi

Like dyrt

På Toyota Kenshiki forum i år ble noen av problemene med overgangen til en elektrisk bilpark konkretisert, av visepresident i Toyota Motor Europe med ansvar for produkter og markedsføring, Andrea Carlucci.

– Utbyggingen av infrastruktur for elektriske biler går langsomt, og den må virke. Dessuten er det ikke gitt at kostnadene ved å eie en elbil er lavere enn med en fossilbil. Det kan koste like mye å lade opp som det gjør å fylle opp tanken på med diesel. Dessuten krever det en holdningsendring. Min kone har for eksempel ikke lyst til å bruke tid på å lade, å bli sittende på en ladestasjon, sa Carlucci den gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Andrea Carlucci ser flere utfordringer på veien mot en elektrisk bilpark. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Andrea Carlucci ser flere utfordringer på veien mot en elektrisk bilpark. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Satser på bensinmotor

Ford og General Motors har også innsett at fremtiden neppe vil være fullstendig batteridrevet med det aller første. Alle de store tradisjonelle bilprodusentene har muligheten til å justere produktmiksen, og utvikle nye modeller med forbrenningsmotor som tilfredsstiller kommende krav.

Volkswagen gruppen, som blant annet eier Audi, Seat og Skoda , har har gitt den oppgaven til sistnevnte. Det opprinnelig tsjekkiske merket skal videreutvikle motoren med kodenavn EA211. Den kan ha tre eller fire sylindre, variere mellom 1,0 og 1,6 liters volum og benyttes i over 30 forskjellige modeller innenfor Volkswagen-systemet.

Merceds forskyver de elektriske planene med fem år, grunnet nedkjølingen i markedet. Samtidig settes nye ressurser inn på forbrenningsmotorer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Merceds forskyver de elektriske planene med fem år, grunnet nedkjølingen i markedet. Samtidig settes nye ressurser inn på forbrenningsmotorer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Konkurs og oppsigelser

Men noen produsenter av nyere dato, som Tesla, Lucid Motors og Fisker har satset utelukkende på drivlinjer med batteri. Fisker er for tiden i dype økonomiske problemer, og samarbeidspartner Magna Steyr har satt produksjonen av nye biler på pause i påvente av en eventuell løsning eller konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lucid Motors endte med mer enn 30 milliarder kroner i underskudd i fjor, og har så langt produsert under 2.000 eksemplarer av sedanen Lucid Air. Tesla sparket nylig hele avdelingen med ansvar for Supercharger-ladenettverket, og forbereder en nedbemanning som vil ramme rundt 14.000 ansatte.

Toyota viste blant annet frem den elektriske GR Concept på årets Kenshiki Forum i å Brussel, men utbyggingen av infrastruktur går langsomt, noe som gjør overgangen til elbiler problematisk. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Toyota viste blant annet frem den elektriske GR Concept på årets Kenshiki Forum i å Brussel, men utbyggingen av infrastruktur går langsomt, noe som gjør overgangen til elbiler problematisk. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Ny virkelighet

Samtidig med den generelle avkjølingen i markedet for elbiler, har inntoget av kinesiske produsenter satt spørsmålstegn ved en rekke gamle sannheter. De store endringene kan minne om det amerikansk bilindustri gjennomgikk på 1970-tallet.

Oljekrisen gjorde at bensinprisen økte kraftig, og det ble vanskelig å selge store biler med tørste V8-er motorer. Små økonomiske modeller fra Japan og Europa med lavt bensinforbruk opplevde stor suksess, og fikk skaffet seg varig forankring i et marked som hadde vært nesten fullstendig dominert av amerikanske merker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bill Gates kom med en revidert utgave av «The Road Ahead» året etter den første, som anerkjente den rivende utviklingen på internett. Og det ser ut til at de bilprodusentene som tradisjonelt har vært de største, på samme måte må tilpasse seg en helt ny virkelighet.

Skoda lanserte nylig en oppdatert versjon av Enyaq, her i knallgrønn RS utgave, men selskapet har også fått i oppgave å videreutvikle en av Volkswagen gruppens viktigste bensinmotorer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Skoda lanserte nylig en oppdatert versjon av Enyaq, her i knallgrønn RS utgave, men selskapet har også fått i oppgave å videreutvikle en av Volkswagen gruppens viktigste bensinmotorer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Bor på jobben

Kinesiske BYD operer med en hastighet og på en skala som illustrerer hvorfor markedet nå er i endring. Hovedkvarteret deres ligger i Shenzhen, som var en søvnig liten landsby for 40 år siden.

8.000 mennesker jobber på kontorene til BYD, og 60.000 i fabrikken og utviklingsavdelingen. Kantinen kan betjene 20.000 gjester av gangen, og de ansatte bor i leilighetskompleks bygget inne på området, slik at de slipper å pendle til jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Under oljekrisen på 1970-tallet var det mange som spådde at V8-eren ville dø ut. Men 2024 modellen av Ford Mustang Dark Horse viser at det fortsatt er liv i den åttesylindrede hesten. Foto: Ford
Under oljekrisen på 1970-tallet var det mange som spådde at V8-eren ville dø ut. Men 2024 modellen av Ford Mustang Dark Horse viser at det fortsatt er liv i den åttesylindrede hesten. Foto: Ford

Vil ha europeisk image

BYD solgte tre millioner biler i 2023, og satser tungt på ny vekst blant annet i Europa der telleverket stanset på 15.600 biler. En ny fabrikk i Szeged i Ungarn er en del av planen om å skape seg et europeisk image, og den vil ha en produksjonskapasitet på 150.000 biler fra 2026, med mulighet for det dobbelte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med produsenter av leskedrikker lanserer BYD også flere forskjellige merkevarer, som Denza og Yangwang. De er begge priset høyere enn BYD modellene Han, Tang, Atto 3, Dolphin, Seal og SUV-en Seal U. En syvende modell er også på trappene.

Tesla var nylig på rundtur i Norge med Cybertruck, en bil som ikke blir godkjent i Europa på grunn av sikkerhetskrav. Avdelingen for Supercharger ladenettverket har fått sparken, og kan bli fulgt av så mange som 14.000 ansatte. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Tesla var nylig på rundtur i Norge med Cybertruck, en bil som ikke blir godkjent i Europa på grunn av sikkerhetskrav. Avdelingen for Supercharger ladenettverket har fått sparken, og kan bli fulgt av så mange som 14.000 ansatte. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Tesla

Det som virkelig setter perspektiv på hva tradisjonelle produsenter må konkurrere mot, er at BYD som selskap ble stiftet i 1995 for å produsere batterier til mobiltelefoner. De begynte ikke med produksjon av biler før i 2003, samme år som Tesla ble grunnlagt.

Xpeng Modular Flying Car er ment som et eksempel på en personlig flymaskin, som bruker avanserte autonome systemer for å gjøre den enklest mulig å bruke. Dersom det skulle bli store mengder av denne typen i luften, må det regulering til. Foto: Xpeng
Xpeng Modular Flying Car er ment som et eksempel på en personlig flymaskin, som bruker avanserte autonome systemer for å gjøre den enklest mulig å bruke. Dersom det skulle bli store mengder av denne typen i luften, må det regulering til. Foto: Xpeng

Flygende biler

De kinesiske bilmerkene har altså kommet for å bli, selv om det nok vil tynnes noe i rekkene etter hvert. Noe du derimot neppe kommer til å kunne kjøpe, er en flygende bil. Flere forskjellige firmaer kappes om å lansere autonome luft taxier, for hurtig transport til og fra flyplasser og bysentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil nok etter hvert bli noe en kan benytte seg av, men å slippe tusenvis av folk til i luftrommet over storbyer fremstår som oppskriften på totalt kaos. Dog skal en jo være litt forsiktig med å komme med for bastante oppfatninger om fremtiden, det kan jo både Bill Gates og Charles Rolls skriver under på.

Se video: Sjekk ut denne flyvende bilen fra 2013