Test av MG4 XPower: – Mest for pengene
Kjøper du en MG4 XPower betaler du kun 910 kroner per hestekraft. Dessuten har bilen flere gode egenskaper, og noen dårlige.
(Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor).
Med elbilenes inntog fikk stadig flere øynene opp for mange hestekrefter og rask akselerasjon.
Selv en Nissan Leaf kan måle seg med de siste modellene av BMW 320i og Golf GTI, mens en Tesla Model S Plaid endret kartet og gjør unna sprinten fra 0 til 100 kilometer på avsindige 2,1 sekunder, riktignok med såkalt «rullende start».
Mer for mindre
Sammenlignet med tradisjonelle biler med forbrenningsmotor, betaler du nå mye mindre for de samme ytelsene og vil du ha flest hestekrefter for pengene er det MG4 XPower som er bilen for deg.
Innstegsmodellen av MG4 vant for øvrig NAFs store rekkeviddetest når det gjelder kilometer per krone, så MG har funnet sin nisje med mest for pengene.
MG4 XPower har fått et batteri på 77 kWh og bilen veier likevel kun 1.800 kilo. Ifølge MG er understellet strammet opp 25 prosent, stabilisatorstagene gjort kraftigere, styringen rekalibrert og bakakselen har fått en elektronisk differensialsperre. Et eget Track Mode lar deg lese av g-krefter, styrevinkler, gasspedalbruk og andre parametere for å analysere kjøringen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMed priser fra 395.900 kroner får du hele 435 hestekrefter i en MG4 XPower, eller 910 kroner per hestekraft. Da får du samtidig en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder på vei mot toppfarten på 200 kilometer i timen. Bilen har flere andre gode egenskaper også, men mer om det senere, for det er noen skjær i sjøen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUjevn temperatur
Som for mange andre kinesiske elbiler er klimaanlegget en utfordring, da du aldri vet om du må stille termostaten på 20 eller 28 grader for å få en noenlunde behagelig temperatur i kupeen. Varme i seter og ratt, effektiv defroster og varmetråder i bakvinduet hjelper noe, men her har Xi Jinpings gutter en jobb å gjøre.
Bilen har et relativt høyt utstyrsnivå inkludert adaptiv fartsholder, men den er nykkete og uforutsigbar når du har flere andre trafikanter rundt deg. Materialkvaliteten og lydisolasjonen er heller ikke helt på topp, men mer er det kanskje ikke å forvente i en såpass billig bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenAt bilen har firehjulsdrift er en sannhet med modifikasjoner, da motoren på forakselen ikke brukes i revers, noe som kan bli et problem hvis du kjører litt for langt inn og ned i snøen. Kjører du forover fungerer systemet imidlertid eksemplarisk, selv om ESP holder deg i ørene hvis du ønsker å leke litt.
Når du gjør deg klar til å kjøre bruker bilen gjerne noen sekunder mer enn andre før den er klar til å settes i gir. Vi brukte også litt tid på å koble til telefonen første gang, men deretter fungerte det knirkefritt. Noen ganger krever dessuten ryggekameraet at du kjører noen meter før du kan betjene berøringsskjermen som du ønsker.
Velfungerende
Når den først virker er den både omfattende, oversiktlig og velfungerende, uten spesielle utfordringer. Informasjonen du kan betjene i instrumentpanelet fungerer også fint, enten du skal betjene radioen, kjøreinformasjonen eller navigasjonen. Du kan også velge en egen Track Mode-visning Spede forsøk på stemmestyring tyder på at den kan betjene enkle oppgaver, slik at du kan holde hendene på det behagelige rattet med kun to eker.
Artikkelen fortsetter under annonsenVår kritikk av bilens kjøreegenskaper på sommerføre gikk i stor grad ut på at setene, dekkene og understellet burde vært strammere med tanke på de heftige ytelsene, noe som ikke blir like viktig på vinterføre. Dekkene henger riktignok enda dårligere med på tørr asfalt, men det er noen viktigere grunner til dette dekkvalget.
Fremkommeligheten fremstår god nok til alle normale og lovlige eskapader på vinterføre. Brorparten av kjøringen foregår tross alt på kald asfalt, eventuelt med salt. Da kan du fortsatt benytte Launch Control om du skulle ønske det, og akselerasjonsfelt og forbikjøringer går som en drøm.
Juksekalippere
Å få hastigheten ned igjen byr heller ikke på nevneverdige problemer, da bilen er lettere enn de fleste andre elbiler. Bremsene er dessuten oppgradert fra standardmodellen, og de nye store oransje dekslene på kalipperne er bare tøffe helt til du tar på dem og kjenner den tynne plasten.
Artikkelen fortsetter under annonsenPlast er det også noe av i interiøret, men også noe kunstskinn, alcantara og polstrede materialer. Utformingen av førermiljøet er relativt enkel, eventuelt minimalistisk, med et lite instrumentpanel og en berøringsskjerm som tar seg av det meste på en brukervennlig måte. Girvelgeren er plassert på en hylle som er mest i veien for langbente, mens sportspedalene vitner om at produsenten har tenkt på flere ting.
Plassen ombord er også akseptabel for en så liten og rimelig bil. Det 60/40-delte baksetet tillater at tre personer tar med seg alt av ski og bagasje på påskeferie. Har du skiene i hytteboden eller på taket får fem personer og en del bagasje også plass i bilen, men da er det heller nyttelasten på 383 kilo som kan bli utfordringen. En liten frunk til ladekabel og noen småting får du også.
Artikkelen fortsetter under annonsenHusk prisen
Rekkevidden oppgis til 385 kilometer ifølge WLTP-målingen, noe gjettometeret også forsøkte å innbille oss med 346 kilometer med 95 prosents batteri. 30 prosent igjen etter 205 kilometer skulle bety 317 kilometer totalt og med en del motorveikjøring, fullastet bil, temperatur rundt null og noen høydemetre er det slett ikke dårlig.
Etter at en 50 kW Recharge-lader sviktet etter fem prosents påfyll, sørget en 250 kW Tesla Supercharger for å fylle batteriet fra 35 til 81 prosent på 33 minutter. I en bil uten varmepumpe som har 144 kW maksimal ladeffekt er det heller ikke dårlig vinterstid, spesielt med tanke på prisen.
Enten du tenker rekkevidde, plass eller ytelser gir MG4 XPower deg mye for pengene og spesielt hvis du tenker på kombinasjonen av de tre kriteriene. Du kan leve med kinesisk temperatur, tohjulsdrift i revers, litt hjulstøy og nykkete fartsholder så lenge du er raskest i gaten.
NØKKELINFO: MG4 XPower
Drivlinje: To elmotorer AWD
HK/kW/Nm: 435/320/600
0-100 km/t: 3,8 sek.
Toppfart: 200 km/t
Vekt: 1.800 kg
L/B/H: 428/183/150 cm
Batteri (netto): 61,8 kWh
Rekkevidde WLTP: 385 km
Ladeeffekt: 144 kw
Tilhengervekt: 500 kg
Bagasjerom: 363/1.165 liter
Pris: 395.900 kr
Pluss:
- Pris
- Ytelser
- Kjøreegenskaper
Minus:
- Klimaanlegg
- Mykt oppsett
- 2WD i revers
Design: MG4 ser litt tøff ut, selv om vi vet at bremsekalipperne er juks.
Førermiljø: Ryddig og velfungerende, med litt skinn, alcantara og hardplast.
Kjøreegenskaper: Overraskende bra og fortjener andre seter, felger, dekk og dempere
Ytelser: Dette holder i massevis, selv om rekkevidden er beskjeden.
Plass: Snerten kompaktbil med plass til fire store, en liten og bagasje.
Mye for pengene: Kompaktbil er blitt sportsbil uten særlig prispåslag.
Konklusjon: 7 - Enkel kompaktbil med gode ytelser som fortjener litt mer.