2025 Porsche 911:Mange trodde det aldri skulle skje – men nå kommer det
For første gang blir den elektrifisert.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no
I fjor var det 60 år siden Porsche introduserte sin første 911. En modell som raskt skulle bli ikonisk. Den er kanskje også bilen flest mennesker rundt om i verden kan kjenne igjen designet på.
Oppskriften har endret seg noe opp gjennom årene, selv om mye av grunnprinsippene er beholdt. Et stort steg var å gå fra luftavkjølte- til vannavkjølte motorer. Det er fortsatt mange entusiaster som sverger til de luftavkjølte modellene.
Nå tas 911 i en ny kontroversiell retning. Dette blir nemlig den første som elektrifiseres. Gjett om det kommer til å bli oppstandelse av det ...
Les også: Vi så Porsches hybrid-911 på test i Frankrike
Mer effekt
Det er GTS-utgaven som får «æren» av å utstyres med den kontroversielle drivlinjen. Hybridløsningen parer en 3,6-liters sekssylindret bensinmotor i hekken – med to elmotorer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBensinmotoren alene er på solide 458 hestekrefter.
Til sammen gir kraftpakken en effekt på 541 hestekrefter. Det er 61 hk mer enn forgjengeren.
Om vi ser på prestasjonene, er det i alle fall ingenting å klage på. 0-100 km/t skjer nemlig på 3 sekunder blank. Toppfarten er 312 km/t.
Les også: Sperret opp øynene da fikk se denne
Priser
Prisene er klare. De starter på knappe to millioner kroner for 911 Carrera. Men når du har lagt på litt utstyr, vil du garantert bikke to millioner med god margin.
Den foreløpige toppmodellen, GTS, starter på 2.441.314 kroner. Vil du har GTS Cabriolet må du ut med minst 2.750.320 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen så kommer spørsmålet mange er spent på: Hvordan påvirker en hybrid drivlinje vekten på bilen? Svaret er oppløftende. Den nye veier nemlig bare 50 kilo mer enn forgjengeren.
Porsche forteller at de har brukt sin erfaring fra racing for å holde vekten nede og få mest mulig effekt av elmotorene.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: En ting tar oss skikkelig på senga, med tidenes raskeste
Slipper twin turbo
Én av fordelene med den nye hybridløsningen er de har én elektrisk turbo – i stedet for twin turbo-oppsettet som ble brukt tidligere. Elturboen skal fungere svært effektivt - og gjøre jobben enda mer effektivt enn twin turboen gjorde tidligere.
Det er også en elektrisk motor integrert i PDK girkassen, som gir økt effekt.
Begge elmotorene er koblet opp mot et lett 1,9 kWt høyspentbatteri, som er plassert foran.
Les også: Starter for første gang på 23 år - så smeller det!
Kjøreegenskapene
Porsche tar som vanlig ikke lett på kjøreegenskapene. De har for første gang utstyrt GTS med bakakselstyring om standard. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) er også integrert – og motvirker blant annet krenging.
Kjørehøyden er senket med 10 millimeter – og sportsfjæringen har variabelt dempersystem (PASM).
Artikkelen fortsetter under annonsenBroom er allerede påmeldt den internasjonale lanseringen av nye 911 i starten av juli. Da vil vi selvsagt komme tilbake til hvordan alt dette fungerer i praksis.
Les også: – Nei, den blir aldri elektrisk
Forsiktige endringer
For øvrig har selvsagt nye 911 fått diverse designendringer. Men i kjent stil skal du være våken, klar og orientert om du skal se hva som er nytt.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen største endringen er kanskje de stående rillene i luftinntaket i fangeren foran på GTS.
I tillegg har som vanlig lyktene blitt fornyet. Nå er LED-lys-signaturen litt mer i samme stil som nye Macan og Taycan.
De dyreste HD Matrix LED-lysene har mer enn 32.000 lyspunkter som lyser opp veien hele 600 meter foran.
En litt spesiell detalj er at 911 nå leveres som toseter som standard. Men du kan få baksetene med, uten å betale ekstra.
Les også: Les om Porsches satsning på eFuel her
Artikkelen fortsetter under annonsenRetro-look
Innvendig er det digitalisering, som man forventer. Blant annet en 12,6-tommers buet skjerm som utgjør de digitale instrumenter. Den har opptil sju visninger.
En av visningene er retro-design – som minner om de klassiske fem «klokkene» som 911 hadde i starten.
Nå har du også en vanlig startknapp på venstre side av rattet, i stedet for en bryter/nøkkel.
Midt på dashbordet er Porsche Communication Management (PCM)-systemet med en sentral 10,9-tommers skjerm. Den kan også tilpasses individuelle preferanser.
Les også: Les vår test av Porsche 911 Turbo S anno 2013 her
Kan strømme video
I nye 911 kan du blant annet skanne en QR-kode for å logge deg på PCM, og Apple CarPlay er dypere integrert i bilen. Det er også mulig å strømme video fra mobilen for første gang. Vel og merke når bilen er parkert.
Populære apper Spotify og Apple Music kan også brukes uten en tilkobling via smarttelefonen.
De nye utgavene kan allerede bestilles, og i Norge vil levering av 911 Carrera skje på sensommeren 2024. GTS-utgavene skal være på plass før 2025.
Les også: – Endelig, denne gangen skal ikke Covid-19 stoppe meg