Naf: – Rekkeviddeangsten kan legges død

I Naf og Motes sommertest i 2020 var det bare Tesla som leverte biler som kunne kjøre mer enn 500 kilometer. Nå er det en rekke bilmodeller i alle prisklasser som gjør det samme.
I Naf og Motes sommertest i 2020 var det bare Tesla som leverte biler som kunne kjøre mer enn 500 kilometer. Nå er det en rekke bilmodeller i alle prisklasser som gjør det samme. Foto: Naf
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbiltestene til Naf viser at dagens biler har mer enn 500 kilometer rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nær en av fire sier de ikke skal kjøpe seg en elbil neste gang de skal bytte bil. De viktigste årsakene folk oppgir er at de ikke liker elbil, er usikre på rekkevidden og at det ikke finnes en elbil som passer behov og lommebok. Det viser Nafs ferske elbilmonitor gjennomført av Norstat.

– Mange har fortsatt rekkeviddeangst, men det er det liten grunn til. I hvert fall om du skal kjøpe helt ny bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding.

Nafs elbiltest viser nemlig at dagens biler har mer enn 500 kilometer rekkevidde. Også i praksis.

Se video: Skriker av skrekk

Ingen biler med mindre enn 400 km på «tanken»

Da Naf og Motor satte i gang med sine store rekkeviddetester av elbiler i 2020 hadde kun én av 28 biler WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer, mens to hadde mellom 500 og 599 kilometer rekkevidde.

Den 5. juni ruller bilene i årets sommertest ut på veien. Av 25 elbiler har seks biler over 600 kilometer rekkevidde på papiret og elleve har mellom 500 og 599 kilometer rekkevidde. Ingen av årets testbiler oppgir rekkevidde under 400 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har skjedd mye på fire år. I 2020 var det bare Tesla som leverte biler som kunne kjøre mer enn 500 kilometer. Nå er det en rekke bilmodeller i alle prisklasser som gjør det samme, sier Naf-rådgiveren.

Ladehastighet vel så viktig

Hvor langt elbilene kan kjøre, har stabilisert seg de siste par årene. Nå håper Naf utviklingen innen batteriteknologi ikke bare kommer i form av større batterier, men mer strømgjerrige modeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke særlig bærekraftig å stadig sette større batterier i bilene. Det gjør bilene tyngre og sliter mer på veiene. Innovasjonen må skje innen forbruk og lading så du kommer lengre hver gang du lader. Det vil vi følge med på fremover, sier Sødal.

Og det er akkurat innen ladingen de store sprangene er i ferd med å skje. I sommertesten til Naf og Motor i 2023 kom den første bilen som kan lade med inntil 300 kilowatt (kW) og i testen sist vinter kom det også en bil som kan lade med 350 kW.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I testen vi gjennomfører om en drøy uke har vi med nok en bil som har brutt grensen med 300 kilowatts hurtiglading, sier Sødal og legger til:

– Rask lading er vel så viktig som rekkevidde på langturene, men det samme er brukervennligheten. Mange modeller hjelper deg nå å planlegge og forberede ladestoppet så du kommer deg raskest mulig videre. Pauser skal du ta uansett etter et par timers kjøring. Nafs elbiltester viser at du nå kan komme deg veldig raskt videre, avslutter han.