Nye tall: Så ofte må batteriet byttes i elbiler

TÅLER MYE: Det blir som regel styggdyrt når batteripakken i elbilen må byttes. Heldigvis skjer det svært sjelden.
TÅLER MYE: Det blir som regel styggdyrt når batteripakken i elbilen må byttes. Heldigvis skjer det svært sjelden.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Påfallende endringer de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen er først publisert av broom.no.

Selv om batteriet i en elbil er konstruert for å tåle svært mange ladesykluser og som regel kommer med åtte års garanti, er batterilevetiden noe mange elbileiere er bekymret over.

Det er kanskje ikke så rart, når prisen på en ny batteripakke fort kan beløpe seg til flere hundre tusen kroner.

Men nå kan en ny rapport tyde på at bekymringen kanskje er større enn den behøver å være.

Nå stuper batteriprisene

Kun 2,5 prosent har måttet bytte

Det amerikanske selskapet Recurrent Auto følger elbilmarkedet tett, og gjør analyser for både forbrukere og bilbransjen. Denne gangen har de de analysert data fra mer enn 20.000 elbiler solgt i USA siden 2011, for å sjekke kvaliteten på batteripakkene.

I den nylig framlagte rapporten kommer det fram at kun 2,5 prosent av de kartlagte bilene har måttet skifte batteri, og de fleste av disse ble produsert før 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For biler produsert mellom 2011 og 2015 viser tallene at 13 prosent har måttet bytte batteripakke, men for nyere biler – altså modeller fra 2016 og senere, er tallet under én prosent.

Verst står det til med 2011-modellene. Her har rundt én av tre måttet bytte batteripakken. I tillegg har det vært en del offisielle tilbakekallinger for å få byttet batteripakker, særlig for biler produsert i årene 2017-2019.

En stor del av disse var Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e i Europa), som fikk ny batteripakke på grunn av mulig brannfare i battericellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BEDRE OG BEDRE: Alderen er alltid en faktor med tanke på batteribytter, men nyere biler har samtidig en bedre batterikjemi som tåler større påkjenninger. Foto: Recurrent Auto
BEDRE OG BEDRE: Alderen er alltid en faktor med tanke på batteribytter, men nyere biler har samtidig en bedre batterikjemi som tåler større påkjenninger. Foto: Recurrent Auto

Må forvente en viss degradering

Recurrent Auto peker på at alderen er én faktor som spiller inn, men at batterikjemien og de termiske styresystemene var langt dårligere for ti år siden enn den er i dag.

Likevel må man – med dagens batteriteknologi – forvente at kapasiteten synker med årene og etter et stort antall opp- og utladinger. Særlig hyppige hurtigladinger til 100 prosent trekkes fram som en faktor som kan føre til raskere degradering av kapasiteten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uansett hvordan du lader, lover de aller fleste bil- og batteriprodusenter at batteriet skal ha en restkapasitet på minst 70 prosent av den originale kapasiteten, etter åtte år eller 160.000 kilometer.

Det betyr at hvis rekkevidden var på 50 mil da bilen var ny, skal du kunne forvente minst 35 mil etter åtte år. Tester viser imidlertid at de fleste har langt høyere kapasitet når garantien går ut.

Stadig flere tilbyr dessuten lengre batterigaranti, deriblant Toyota og KGM (tidligere SsangYong), og teknologien gjør stadig nye fremskritt. Det kan du blant annet lese om her:

Lover null tap av rekkevidde etter 1.000 ladinger