Sjekk hva denne bilen hadde – for 38 år siden

Det vakte oppsikt da Buick utstyrte Riviera med denne løsningen, flere tiår før det ble vanlig. Men noen stor suksess ble den ikke.
Det vakte oppsikt da Buick utstyrte Riviera med denne løsningen, flere tiår før det ble vanlig. Men noen stor suksess ble den ikke.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snakk om å være mange år forut sin tid!

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)

Du trodde kanskje at berøringsskjermer i bil var et temmelig nytt fenomen? I så fall må du tro om igjen.

Det har nemlig gått hele 38 år siden den første berøringsfølsomme skjermen ble plassert i en serieprodusert bil. Og bilprodusenten var ikke akkurat kjent for å benytte banebrytende teknologi.

Vi snakker om amerikanske Buick, og modellen Riviera, som kom i ny utgave i 1986. Da ble den nemlig utstyrt med et «Graphic Control Center» som lot sjåføren styre en rekke funksjoner, inkludert FM-radio og temperatur i kupéen.

Ikke akkurat flatskjerm

Det var snakk om en liten CRT-skjerm på størrelse med et postkort. Utformingen var som en klassisk «tjukk-TV», men bare fronten stakk fram. Bilderør og kabinett var godt skjult på innsiden av dashbordet.

Du måtte klare deg med tekst og enkel grafikk i grønt og svart, men bortsett fra det var funksjonaliteten smått imponerende: I tillegg til å styre radio og air condition, kunne du nemlig kjøre diagnose på bremser, drivverk og det elektriske systemet i bilen. Du kunne også se hvor mye bensin som var på tanken, og responsen var faktisk bedre enn på mange moderne berøringsskjermer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skjermene blir større og større – det kan gi farlige konsekvenser

Berøringsskjerm var rimelig eksotisk i 1986. Og funksjonsutvalget var imponerende stort!
Berøringsskjerm var rimelig eksotisk i 1986. Og funksjonsutvalget var imponerende stort!

Velkjente ankepunkter

Skjermbetjeningen ble sett på som svært futuristisk, men allerede den gang stilte enkelte kritiske spørsmål til sikkerheten. Popular Mechanics skrev blant annet i sin omtale at «skjermen bryter ergonomiens første bud – du må ta øynene vekk fra veien for å gjøre eventuelle justeringer». Høres det kjent ut?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nettopp dette som gjør at mange bilprodusenter er i ferd med å gjeninnføre flere fysiske knapper, slik at behovet for skjermberøring under kjøring minimeres. Euro NCAP, som utfører krasjtester av biler på det europeiske markedet, har faktisk innført krav om fysiske knapper for å få full score i testene.

Tilbake til Buick: Bilprodusenten solgte mange biler med berøringsskjerm de kommende årene, men fra 1990 ble den droppet. Årsaken var at eierne hadde gitt tilbakemeldinger om at de syntes løsningen var både tung og distraherende.

Her kan du se en TV-reklame for Riviera fra 1986. Ikke rart mange betraktet denne bilen som mange år forut sin tid!

Les også: Innfører ny skjermregel: Dårlig nytt for Tesla