Fargen var forskjellig – endte med stor erstatning

Forbrukerklageutvalget var enig med klageren.

SUKSESS: Mitsubishi har hatt stor suksess med Outlander som ladbar hybrid, PHEV. (Ill. foto) Foto: Mitsubishi
SUKSESS: Mitsubishi har hatt stor suksess med Outlander som ladbar hybrid, PHEV. (Ill. foto) Foto: Mitsubishi Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktbilkjøp fortsetter å være en dominerende årsak til klagesaker hos Forbrukerrådet – og etter hvert i Forbrukerklageutvalget. I 2023 kom det 4.594 henvendelser til Forbrukerrådet om brukt bilkjøp, og det var nesten dobbelt så mange som den nest hissigste klageårsaken – husleie.

Mange klagesaker handler om gamle og mye brukte biler, der tidens tann kan ha herjet relativt kraftig. Dette gjelder likevel langt fra alle -nyere brukte biler dukker også jevnlig opp hos Forbrukerrådet, og – som i denne saken – på Forbrukerklageutvalgets bord til syvende og sist.

Test brukt Mitsubishi Outlander: Denne har solgt i bøtter og spann

Fargeforskjeller

Trønderen som reiste til Østlandet sommeren 2021 og kjøpte en 2018-modell Mitsubishi Outlander hos en bruktbilforhandler, følte seg nok ganske sikker på at han var på trygg grunn. Bilen var bare kjørt 51.000 kilometer, prisen var 325.000 – og gjenværende nybilgaranti var hele 46 måneder eller 140.000 kilometer på kjøpstidspunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det så altså lyst ut – men allerede etter noen få dager suste det inn en reklamasjon hos forhandleren – som heretter er innklagde. Klageren hadde reagert på fargeforskjeller foran og bak på bilen, noe han ba om en vurdering av mens bilen likevel var inne til service hos merkeforhandleren.

Kan føre til rust

RYDDIG: Outlander PHEV byr på en ryddig og oversiktlig førerplass. Foto: Mitsubishi Foto: broom
RYDDIG: Outlander PHEV byr på en ryddig og oversiktlig førerplass. Foto: Mitsubishi Foto: broom

Svaret var en hel liste over utbedringsbehov. Verkstedet fastslo at «bakfangeren er byttet tidligere og lakkert opp i avvikende farge fra original. Klipsfestene i fangeren som skal holde innerskjermen rundt hjulet er knekt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye bakskjermen sitter heller ikke helt inntil karosseriet, med en liten glipe mellom karosseri og fanger.

Bakfanger gnisser mot hjørnet rundt lykta på førersiden, noe som gjør at lakken på innerkanten av karosseri og fanger er gnisset av, noe som vil føre til rust på sikt.

Jobben var gjort. Så skulle han bare...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Løst og skjevt

«Fangeren har begynt å sprekke i festene på grunn av det mekanikeren mente var spenning i bakfangeren som følge av feilmonteringen.

Bakfanger viser tegn til å være skjev både når det gjelder avstand mellom skjerm og bakluke, med 4 mm avvik fra passasjerside til førerside som var for mye, ifølge mekanikeren.

Tåkelys bak på førerside sitter også løst og skjevt som følge av dette,» mente mekanikeren som undersøkte bilen.

Varslet rettslige skritt

Innklagde opplyste på e-post til klageren å ha vært ukjent med at bakfangeren hadde vært skiftet. Klageren bestilte deretter en skadetakst, som ble pålydende knapt 49.000 kroner. Han oversendte taksten til innklagde, og ba om å få dekket 41.000 kroner av dette beløpet, da han «kunne bekoste utbedringen av forfangeren selv.»

Innklagde svarte med å tilby seg å dekke 10.000 kroner, noe klageren ikke godtok. Nytt klagebrev til innklagde fulgte midtsommers, og deretter var det stille til klagerens advokat varslet rettslige skritt i slutten av januar påfølgende år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Var en stor suksess i Norge -så billig får du den nå

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsulentrapport

KOMFORT: Bra med plass også i baksetet. Foto: Mitsubishi Foto: broom
KOMFORT: Bra med plass også i baksetet. Foto: Mitsubishi Foto: broom

I sin henvendelse til Forbrukerklageutvalget hevdet klageren at bilen var mangelfull, og at han var berettiget til prisavslag. Han henviste til at feilene uten tvil var til stede på kjøpstidspunktet, og at bilen ble solgt med garanti uten at det var tatt noen forbehold fra innklagdes side ved salget.

Klageren visste også til øvrig dokumentasjon i saken, blant annet den nevnte skadetaksten og en konsulentrapport fra NAF som bekreftet de samme forholdene.

Krevde prisavslag

Klageren har videresolgt bilen, etter en begrenset utbedring av feilene før salget, og med dokumentasjon av feilene vedlagt kontrakten. «Kjøperen fikk skaderapportene og var klar over restmangler etter den begrensede utbedringen som allerede var utført. Kjøperen aksepterte bilens tilstand fordi han fikk et avslag i prisen og en skiboks med på kjøpet.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

På bakgrunn av dette, krevde klageren et prisavslag på 42.723 kroner – 41.100 kroner i utbedringskostnader, og 1.623 kroner for undersøkelse og takst.

Eksklusiv toppmodell - laget spesielt for Norge

Fullt medhold

Innklagde avviste klagerens krav, og viste til at klageren kjøpte bilen usett – og at det var klagerens bror som hentet bilen. Siden han ikke bemerket forholdene ved overtakelsen, mente innklagde at forholdet måtte sees som akseptert av klageren – og dermed ikke kunne påberopes i ettertid. Innklagde hevdet også å være ukjent med den tidligere skaden eller den mangelfulle utbedringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerklageutvalget konstateterte ved sin behandling at det påklagde forholdet representerte en mangel ved bilen, og endte derfor med den konklusjon at innklagde ble tilpliktet å betale 42.723 kroner til klageren.

Dette er saksgangen

Den vanlige gangen i klagesaker som gjelder bil, er at det starter med en klage til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet. Dersom det ikke lykkes med å få en løsning på saken her, kan den havne i Forbrukerklageutvalget. Forbrukertilsynet kan hjelpe med utfylling av skjema til FKU, men klageren må selv signere, datere og sende inn skjemaet i posten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Behandlingen i Forbrukerklageutvalget er gratis, og vedtak her er bindende dersom det ikke bringes inn for domstolene innen fire uker etter at vedtaket er forkynt. Dette betyr at det er enklere å få inn penger noen eventuelt skylder deg i en slik klagesak.

Ventetiden for å få en klagesak behandlet i Forbrukerklageutvalget er for tiden ca. 2 år.

Bilen var en rustholk - kjøper krevde å få tilbake 59.000 kroner

(Artikkelen er først publisert av Broom)