Vil ha et fjerde trafikklys

GAMMEL OPPFINNELSE: Er det på tide å gjøre endringer i dagens trafikklys? Ja, mener en gruppe amerikanske forskere.
GAMMEL OPPFINNELSE: Er det på tide å gjøre endringer i dagens trafikklys? Ja, mener en gruppe amerikanske forskere. Foto: Thomas Kienzle / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mener det ikke lenger er nok med rødt, gult og grønt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trafikklyset har vært med oss i mer enn hundre år, og de aller fleste av oss har en klar oppfatning av hva fargene rødt, gult og grønt betyr.

Men i fremtiden kan det bli behov for et fjerde lys. Det mener i hvert fall forskere ved University of Michigan og North Carolina State University.

Forskerne har sett på hvordan bilparken har utviklet seg – og kommer til å utvikle seg i årene som kommer. Bilene blir smartere og smartere og kan i fremtiden ta avgjørelser i trafikken på egenhånd, basert på big data og kunstig intelligens.

Det vil kreve endringer i lyskryssene, mener forskerne, for å sørge for best mulig trafikkflyt. Det var Tek.no som omtalte saken først.

Les også: Tester ut rødt lys for råkjørere

Snart på tide med et hvitt lys?

Lektor Ali Hajbabaie ved North Carolina State University, tar for eksempel til orde for å innføre et fjerde lys, kanskje ett hvitt, for å indikere når det er nok autonome (selvkjørende) kjøretøy på veien til at disse kan ta ansvar og lede an den øvrige trafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når vi kommer til krysset, stopper vi hvis det er rødt, og vi kjører hvis det er grønt. Men hvis det hvite lyset er aktivt, følger du bare kjøretøyet foran deg, sier Hajbabaie til Associated Press.

Han understreker imidlertid at fargen ikke er så viktig, og mener også at løsningen kan ligge i dagens lys – for eksempel ved at det innføres blinkekoder eller andre modifikasjoner av de røde, gule og grønne lysene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viktigste er uansett at løsningen som blir valgt, blir universell, slik at det ikke oppstår forvirring hvis man reiser til andre regioner, understreker han.

Løsningen vil imidlertid kreve at det er mange autonome kjøretøy på veiene, kanskje 40-50 prosent, ifølge Hajbabe. Derfor vil det fortsatt gå en tid før noe slikt blir innført. Det er uansett viktig å ha ting på plass i god tid, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UP advarte - likevel gikk bilistene i fella

Skal gjøre trafikklysene intelligente

Michigan-forskerne jobber imidlertid ikke bare med helt autonome biler, men med biler der føreren fortsatt sitter i førersetet og kan ta over kontrollen når det er nødvendig. Denne teknologien er allerede tilgjengelig i mange nye biler. De ser også på hvordan dagens «vanlige» biler kan bidra til bedre flyt.

For øyeblikket gjennomfører de et pilotprogram i Detroit-forstaden Birmingam, der man tester ut forskjellige løsninger for å sørge for at trafikken flyter bedre gjennom lyskryssene.

De 34 trafikklysene i forstaden har en fast tidsplan, og har i dag ingen sensorer for å overvåke belastningen. Det gjør at trafikken til tider går tregt gjennom lyskryssene.

Ifølge lederen for forskergruppen, Henry Liu, trenger de kun hastighets- og passeringsdata knyttet til seks prosent av kjøretøyene, for å gjøre trafikklysene «intelligente» og dermed kunne bedre trafikkflyten betraktelig.

Liu understreker at nå skjer ting fort.

– Utviklingstakten innen kunstig intellignes er svært høy, så dette er noe jeg tror kommer, sier han.

Nytt system skal gjøre at noen alltid får grønt lys

(Artikkelen er først publisert av Broom)