Test av Peugeot E-208 GT: Mye elbil for pengene

Peugeot E-208 GT er nå kommet i oppdatert utgave med flere forbedringer du vil verdsette.
Peugeot E-208 GT er nå kommet i oppdatert utgave med flere forbedringer du vil verdsette. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kresne elbilkjøpere, tøff konkurranse og teknologisk utvikling tvinger frem hyppigere endringer. Det gjør oppdaterte Peugeot e-208 til en spennende elbil i 2024.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med over 90 prosent elbilandel så langt i år, er Norge så definitivt et elbilland, Slik har det ikke alltid vært. Avgiftsendringene favoriserte i sin tid dieselbiler med lavt CO2-utslipp – da var det plutselig dieselbil alle snakket om.

Skulle en bilimportør lansere en ny modell, helst en passe stor stasjonsvogn, var diesel påkrevet. Kunne det skiltes med automat i tillegg ble det enda bedre, og den hellige gral var naturligvis «diesel, automat og firehjulsdrift».

Kunne disse egenskapene kombineres med litt fin tilhengervekt og en fristende pris, var konkurrerende bilimportører misunnelige og kanskje bekymrede. Det var tider.

Et element som skiller Peugeot fra andre sammenlignbare bilprodusenter er at rattet sitter under instrumentene. Det er kult og fungerer godt. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Et element som skiller Peugeot fra andre sammenlignbare bilprodusenter er at rattet sitter under instrumentene. Det er kult og fungerer godt. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Hæ? Skal rattet være slik?

Nå er det rekkevidde og ladehastighet som gjelder. Det er muligens litt synd, for det er fortsatt mange andre aspekter ved en bil som bør kikkes på. Peugeot vet alt dette og har i de senere år sneket inn en hel del ganske artige elementer som differensierer deres biler fra konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet skilter Peugeot med den såkalte i-cockpit, der et lite ratt ligger under instrumentene, slik at du ikke ser gjennom rattet for å orientere deg. Det gir en sportslig følelse og harmonerer godt med de riktig så sportslige setene franskmennene kommer trekkende med.

At Peugeot e-208 nå har fått en oppfriskning både på utsiden og innsiden er en god grunn til å vurdere denne kjekke, lille bilen.

Peugeot E-208 GT er ingen diger bil med sin lengde på 405 cm. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Peugeot E-208 GT er ingen diger bil med sin lengde på 405 cm. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Dette er nytt under panseret

En av de viktigste nyhetene er en ny elmotor med 156 hestekrefter, 20 mer enn du fikk da e-208 først dukket opp. Det betyr bedre akselerasjon og den lille bilen suser fra 0 til 100 på brukbare 8,1 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke halsbrekkende kjapt, men hurtig nok til at du kan trives bak det lille rattet. At bilen har fått en ny batteripakke på 51 kWh tilsier en WLTP-rekkevidde på hendige 410 kilometer. I Finansavisens test, der en større del av turen foregikk i motorveihastigheter, landet forbruket på 16,1 kWh/100 kilometer og rekkevidden på rett i underkant av 300 kilometer i syv grader varmt vårvær.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hadde vært trivelig om bilen i enda større grad nærmet seg den oppgitte WLTP-rekkevidden, men det skal kanskje ikke være umulig når det blir varmere i været. Sikkert er det at ny batteripakke og effektiv motor, med det vesle karosseriet rundt, gir en brukbar effektivitet. Hurtigladingen ligger på maksimale 100 kW, som ikke er utpreget imponerende i 2024, men siden batteriet ikke har så mye kapasitet, lader den fra 20 til 80 prosent på under en halvtime.

For å starte bilen må du trykke på denne knappen. Litt umoderne, kanskje, og småirriterende at du må trykke og holde knappen inne litt vel lenge. Merkelig! Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
For å starte bilen må du trykke på denne knappen. Litt umoderne, kanskje, og småirriterende at du må trykke og holde knappen inne litt vel lenge. Merkelig! Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Ja til fysiske knapper

På utsiden er det også skjedd noen endringer. De gjenkjennelige «hoggtennene» foran, lyktene som strakk seg nedover hver side av fronten, er erstattet av tre vertikale striper som kan minne om smilehull. På innsiden er skjermen i midten vokst, men den er fortsatt ikke stor – og det er helt i orden.

Peugeot presenterer fortsatt et interessant og velbygd interiør du kan bli glad i, der det stadig finnes fysiske knapper. Det liker vi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som antagelig ikke vil begeistre deg i like stor grad, er at infotainmentsystemet – selv om det jo er blitt bedre – ikke er like logisk som du kanskje skulle ønske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bagasjerommet sluker 265 liter, men det er kanskje til å leve med i en bil som dette? Foto: Håkon Sæbø
Bagasjerommet sluker 265 liter, men det er kanskje til å leve med i en bil som dette? Foto: Håkon Sæbø

Ganske artig

Når du suser rundt i en ny e-208 merker du kjapt at dette er en lettkjørt og forholdsvis artig bil å ratte rundt i. Den veier 100 kilo mer enn en Porsche 718 Boxster S, så de 1455 kiloene gjør seg til kjenne når det virkelig går unna på svingete vei.

NØKKELINFO: Peugeot e-208 GT

Drivlinje: Én elmotor foran, forhjulsdrift

HK/kW/Nm: 156/100/270

0-100 km/t: 8,1 sekunder

Toppfart: 150 km/t

Rekkevidde (WLTP): 410 km

Batterikapasitet, netto: 51 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt uten fører: 1.455 kg

L/B/H: 405/143/175 cm

Forbruk: 16,1 kWh/100 km

Bagasjerom: 265 liter

Maksvekt tilhenger m/brems: Fås ikke med hengerfeste

Maks taklast: 70 kg

Priser: Denne modellen: 343.900 kroner. Med utstyr: 363.800 kroner

Dette liker vi:

  • Den ser bra ut på utsiden
  • Den ser bra ut på innsiden
  • Sittestillingen er god

Dette liker vi ikke:

  • Kunne vært kjappere
  • Kunne gått lengre
  • Glem hengerfeste

Design: Nye Peugeot e-208 er oppfrisket, men var det egentlig nødvendig? Den utgående modellen ser fortsatt bra ut.

Førermiljø: Rattet sitter under instrumentene, så du ser ikke dem gjennom rattet som på stort sett alle andre biler. Det er kult.

Kjøreegenskaper: Kjører du hardt merker du at den veier halvannet tonn, men det er likevel en artig liten bil å kjøre rundt i.

Ytelser: For å få full tilgang på hestekreftene må du enten sette bilen i Sport eller trykke pedalen helt i gulvet. Litt snodig.

Plass: Dette er ingen diger bil, så det er heller ingen overraskelse at det ikke er masse plass i baksetet. Den leverer etter forventningene.

Mye for pengene: Det er fristende å hevde at dette er mye bil for pengene. Den ser bra ut, kjører godt og ikke minst sitter du godt.

Konklusjon: 8/10. Denne bilen demonstrerer at Stellantis-gruppen som står bak Peugeot og mange andre bilmerker vet hva de driver med.

I bagasjerommet er det plass til fornuftige 265 liter og nok av løsøre som kan slenge rundt når du bestemmer deg for å ha det litt moro.

Elbilkonkurransen i Norge er sterk og importørene kappes om å komme med de beste tilbudene og de laveste rentene. Blant mellomstore SUV-er er utvalget så stort at du nok kan slite med å orientere deg.

Av små elbiler er ikke utvalget like digert og det er vår mening at du ikke trår feil om du unner deg en ny Poeugeot e-208. Til en startpris på 343.900 kroner er dette mye elbil for pengene.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.