Mener politikerne har drept biltypen

BUTTER IMOT: Volvo V90 er en av bilene som har solgt svært bra som ladbar hybrid i Norge. Men nå butter det skikkelig imot også for den.
BUTTER IMOT: Volvo V90 er en av bilene som har solgt svært bra som ladbar hybrid i Norge. Men nå butter det skikkelig imot også for den.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det synes Elbilforeningen er bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De ladbare hybridene hadde lenge stor suksess i Norge. Tre år tilbake i tid var mer enn én av fem nybiler en ladbar hybrid.

Mange så på biltypen som det beste fra to verdener: Muligheten til å gjøre unna det meste av småkjøring på strøm – og ingen rekkevidde- eller ladeangst på lengre turer.

Lenge kom de ladbare hybridene gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Men så begynte politikerne å skru til. Det ga umiddelbare resultater.

Gleder seg

Salget stupte og nå er de ladbare hybridene knapt synlige på salgsstatistikkene. Så langt i år har de en markedsandel på bare 2 prosent, det er mer enn en halvering fra samme periode i fjor.

Noen som gleder seg over det, er Elbilforeningen.

«Regjeringen drepte heldigvis de ladbare hybridene», fastslår de i en pressemelding.

Les mer: Nesten helt borte fra statistikkene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

FÅ DEM BORT: Christina Bu og Norsk Elbilforening mener ladbare hybrider gir for høye utslipp, derfor vil de også ha dem bort fra markedet. Foto: Elbilforeningen.
FÅ DEM BORT: Christina Bu og Norsk Elbilforening mener ladbare hybrider gir for høye utslipp, derfor vil de også ha dem bort fra markedet. Foto: Elbilforeningen.

Mange har kuttet dem ut

– Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Samtidig som avgifter og dermed også priser har økt, har flere importører kuttet ut ladbare hybrider. Det gjør at det også har blitt færre biler å velge mellom.

– Dette blir naturligvis selvforsterkende. Akkurat som politikerne har klart å få oss til å velge elbiler, har de nå klart å få mange til å velge bort ladbare hybrider. Dette viser veldig godt hvor mye avgiftspolitikken har å si for hva vi kjøper sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene ble mye dyrere fra nyttår

(Artikkelen fortsetter under bildet).

POPULÆR: Mitsubishi Outlander PHEV var tidlig ute blant de ladbare hybridene og var lenge en storselger i Norge
POPULÆR: Mitsubishi Outlander PHEV var tidlig ute blant de ladbare hybridene og var lenge en storselger i Norge

Uselgelige?

– Du tror ikke de ladbare hybridene kan gjøre comeback på salgsstatistikkene?

– Nei, det ville overrasket meg stort! Elbilene ligger nå på 90 prosent av salget. Da blir det ikke mye igjen til de andre drivlinjene. Men noen kunder vil nok fortsatt være der. Enten de ikke er klare for elbil eller har bruksmønster som elbil ikke passer så bra for. Derfor tror jeg på et visst antall ladbare hybrider også de kommende årene. Men det betinger at politikerne ikke drar på enda mer og gjør bilene uselgelige. Det kan også skje, sier Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir ikke billigere å ha elbil som firmabil

(Artikkelen fortsetter under bildet).

ELEKTRISK: Q4 e-tron fra Audi er en av Norges mest solgte biler. Og på topplisten er det nå bare elbiler som er representert.
ELEKTRISK: Q4 e-tron fra Audi er en av Norges mest solgte biler. Og på topplisten er det nå bare elbiler som er representert.

Unikt i verden

Så langt i år er det kun elbiler inne blant de ti mest solgte bilmodellene i Norge. Det bidrar til å gi elbilene en markedsandel på 90,2 prosent. Det er rekordhøyt og ikke noe annet sted i verden har elbilene en så stor del av totalsalget.

Ikke-ladbare hybrider har 4,6 prosent, det aller meste av dette handler om biler fra Toyota. Dieselbilene står for 2,2 prosent, de ladbare hybridene har altså 2 prosent. Og så er det 0.9 prosent igjen til biler med ren bensinmotor.

Artikkelen er først publisert av broom.no.