Derfor blir de fleste bilene skadet på denne siden
Dropper å følge en veldig enkel regel.
I fjor fikk norske forsikringsselskaper inn 20.692 skadesaker fra biler som hadde kollidert i kryss. Det viser bransjetall fra Finans Norge.
Hvorfor dette skjedde, har mange ulike forklaringer. Men mange av skadene har likevel et likhetstrekk, som avslører at mange ikke har fulgt opp en veldig enkelt trafikkregel:
– Hvis vi ser på bulkeskader under ett, er det flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side er skadeutsatt. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Bekymret
– Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette er noe av det første alle som tar førerkort lærer seg og det er en veldig grunnleggende trafikkregel. Likevel synder altså mange mot den.
Clementz er bekymret for at det etablerer seg lokale trafikkmønstre hvor den lokale sedvanen får rang foran trafikkreglene.
Skylde på «alle andre»
– Jeg noterer at i en del boligområder blir enkelte veier oppfattet som forkjørsveier, selv om det er høyreregelen som gjelder. Dette skaper farlige situasjoner, hvor det nærmest er den sterkestes rett som gjelder. Å vise hensyn og å følge trafikkreglene er en felles samfunnskontrakt for å unngå ulykker, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier kommunikasjonssjefen i If.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelv om skaden kanskje ikke er veldig stor, kan regningen for å reparere den fort bli det.
NY TJENESTE: Så enkelt får du Brooms nyhetsbrev
Sitter utsatt til
– Vi har sett økende snittpris for skadereparasjon over en årrekke, og trolig vil denne utviklingen fortsette, har fagsjef Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund, tidligere uttalt til oss i Broom.
Han pekte på at det er mange grunner til dette – ikke minst den teknologiske utvikling:
– Jaget etter stadig mer avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer har ført med seg en masse avansert teknologi med tilhørende avanserte komponenter, som både er dyrere å produsere og dyrere å skifte ut. En del av disse sitter dessuten ofte veldig utsatt til på yttersiden av bilen, og utgjør dermed ofte det første treffpunktet når uhellet er ute. Ved en kollisjon er det dermed nesten uunngåelig at slike deler ryker. Samtidig er ofte den fysiske skiftingen av slike komponenter ekstra tidkrevende, noe som øker timeforbruket, fortalte Simonsen.