Derfor blir de fleste bilene skadet på denne siden

LIKHET: Det er en overvekt av skader på høyre side hos biler som har kollidert, viser skadestatistikk fra forsikringsselskapet If.
 LIKHET: Det er en overvekt av skader på høyre side hos biler som har kollidert, viser skadestatistikk fra forsikringsselskapet If. Foto: IF / Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dropper å følge en veldig enkel regel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor fikk norske forsikringsselskaper inn 20.692 skadesaker fra biler som hadde kollidert i kryss. Det viser bransjetall fra Finans Norge.

Hvorfor dette skjedde, har mange ulike forklaringer. Men mange av skadene har likevel et likhetstrekk, som avslører at mange ikke har fulgt opp en veldig enkelt trafikkregel:

– Hvis vi ser på bulkeskader under ett, er det flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremre dør på høyre side er skadeutsatt. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Bekymret

– Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er noe av det første alle som tar førerkort lærer seg og det er en veldig grunnleggende trafikkregel. Likevel synder altså mange mot den.

Clementz er bekymret for at det etablerer seg lokale trafikkmønstre hvor den lokale sedvanen får rang foran trafikkreglene.

Så mye koster bulken deg

INGEN TVIL: Dette skiltet er klart og tydelig: Her har du vikeplikt. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2
INGEN TVIL: Dette skiltet er klart og tydelig: Her har du vikeplikt. Foto: Ole Enes Ebbesen / TV 2

Skylde på «alle andre»

– Jeg noterer at i en del boligområder blir enkelte veier oppfattet som forkjørsveier, selv om det er høyreregelen som gjelder. Dette skaper farlige situasjoner, hvor det nærmest er den sterkestes rett som gjelder. Å vise hensyn og å følge trafikkreglene er en felles samfunnskontrakt for å unngå ulykker, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier kommunikasjonssjefen i If.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om skaden kanskje ikke er veldig stor, kan regningen for å reparere den fort bli det.

NY TJENESTE: Så enkelt får du Brooms nyhetsbrev

DYRT: Nye biler blir stadig mer avanserte, det gjør også at kostbart utstyr ofte sitter utsatt til. Foto: Broom
DYRT: Nye biler blir stadig mer avanserte, det gjør også at kostbart utstyr ofte sitter utsatt til. Foto: Broom

Sitter utsatt til

– Vi har sett økende snittpris for skadereparasjon over en årrekke, og trolig vil denne utviklingen fortsette, har fagsjef Tor Simonsen i Norges Bilbransjeforbund, tidligere uttalt til oss i Broom.

Han pekte på at det er mange grunner til dette – ikke minst den teknologiske utvikling:

– Jaget etter stadig mer avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer har ført med seg en masse avansert teknologi med tilhørende avanserte komponenter, som både er dyrere å produsere og dyrere å skifte ut. En del av disse sitter dessuten ofte veldig utsatt til på yttersiden av bilen, og utgjør dermed ofte det første treffpunktet når uhellet er ute. Ved en kollisjon er det dermed nesten uunngåelig at slike deler ryker. Samtidig er ofte den fysiske skiftingen av slike komponenter ekstra tidkrevende, noe som øker timeforbruket, fortalte Simonsen.

LES MER: Derfor blir det bare dyrere og dyrere

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.