Utsetter elbil – kundene er ikke interessert

UTSETTER: Aston Martin skulle etter planen lansere sin første elektriske bil neste år. Det blir ikke noe av. Dette er SUV-en DBX. Foto: Aston Martin
UTSETTER: Aston Martin skulle etter planen lansere sin første elektriske bil neste år. Det blir ikke noe av. Dette er SUV-en DBX. Foto: Aston Martin
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etterspørselen er ikke god nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter planen skulle britiske Aston Martin lansere sin aller første elbil i 2025. Men nå utsettes planene og Aston Martin legger ikke skjul på hvorfor det skjer:

– Etterspørselen er ikke hva vi trodde den kom til å være for to år siden, sier styreleder Lawrence Stroll, ifølge Reuters.

Stroll legger til at Aston Martin-kundene ønsker noe elektrifisering, men at de fremdeles vil ha sportsbilens lukt, følelse og lyd.

Les også: Norges dyreste bil solgt: – Godt å bli kvitt den!

(Artikkelen fortsetter under bildet).

V8: Dette er nye DB12 som leveres med 4-liters V8-motor på 680 hestekrefter. Foto: Aston Martin
V8: Dette er nye DB12 som leveres med 4-liters V8-motor på 680 hestekrefter. Foto: Aston Martin

Ladbar hybrid på vei

Etterspørselen for ladbare hybrider skal derimot være bedre.

Her skal også Aston Martin være i rute med sin første hybride superbil Valhalla. Produksjonen av den skal starte i løpet av året.

Her snakker vi superbil med midtmontert V8-motor (hentet fra Mercedes-AMG). Samlet effekt skal være spinnville 1.012 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aston Martin lover at 0-100 km/t skal rase unna på bare 2,5 sekunder. Toppfarten blir nærmere 350 km/t.

Prisen er ikke bekreftet, men den er forventet å starte på 800.000 dollar. Det tilsvarer rundt 8,5 millioner kroner.

Aston Martins første elbil skal etter planen lanseres i 2026. Så får tiden vise om det blir flere utsettelser.

Les også: Fredly har bestilt nye biler for 200 millioner – tar med én til Norge

RÅSKAP: Nye Valhalla blir ekstrem – med drøyt 1.000 hestekrefter. Denne går rett i strupen på blant annet Ferrari SF90 Stradale. Foto: Aston Martin
RÅSKAP: Nye Valhalla blir ekstrem – med drøyt 1.000 hestekrefter. Denne går rett i strupen på blant annet Ferrari SF90 Stradale. Foto: Aston Martin

Artikkelen er først publisert av broom.no.