Hva er billigst i drift av elbil og bensin- eller dieselbil?
Dyrtid har gjort bilkjøperne mer kostnadsbevisste, ifølge ny undersøkelse fra Naf. Særlig elbilistene tenker på kostnader før de handler.
Stadig flere tar med månedlige driftskostnader når de regner på bilkjøpet. Og elbilistene er langt mer kostnadsbevisste enn de som eier bensin- eller dieselbil.
Det kommer frem i en undersøkelse Norstat har gjort på vegne av Naf.
– Enda flere ville vurdert elbil om de også regnet med kostnaden til løpende drift, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding.
Skylder på dyrtiden
Nær sju av ti av elbilister svarer i undersøkelsen, som Naf kaller «Nafs elbilmonitor», at de regnet inn driftskostnadene sist de kjøpte bil, mens fire av ti bensin- og dieselbilister svarer det samme.
Det er en økning på sju prosentpoeng for elbilistene og fem prosentpoeng for bensin- og dieselbilistene siden undersøkelsen som ble gjort i januar i fjor.
– Dyrtiden har nok gjort at flere er nøye med å regne ut månedlige kostnader når de kjøper bil, sier Sødal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSe video: – En maskin som bryr seg
Elbil billigst i drift
Kjøpsprisen er det aller viktigste i regnestykket både for elbilister og fossilbilister. Forsikring, lånekostnad og verditap er også med i folks beregning. Betydelig flere elbilister tar altså i tillegg med månedlige driftskostnader.
– Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. I tillegg er bompengene og servicekostnadene lavere. Elbil er klart billigere i drift enn bensin-, diesel- eller ladbar hybridbil, sier Sødal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSå mye sparer du i drivstoffutgifter
Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3230 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5206 kroner i året.
Artikkelen fortsetter under annonsenEn dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner.
Strømstøtte blir ladestøtte
Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner.
– Så lenge du kan lade bilen hjemme, er drivstoffkostnadene lavere enn du kanskje tror. I vår utregning med en litt høy strømpris og egentlig litt lav dieselpris, er det fortsatt nesten fem ganger billigere å tanke med strøm fra ladeboksen hjemme en diesel på pumpa, sier Nils Sødal.