Topp 5: De mest solgte bruktbilene akkurat nå

STORSELGERE: De fem mest solgte bruktbilene i Norge har også vært storselgere som nybiler. Og noen av dem går svært fort unna i butikkene.
STORSELGERE: De fem mest solgte bruktbilene i Norge har også vært storselgere som nybiler. Og noen av dem går svært fort unna i butikkene. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse er hotte på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av nye biler har gått kraftig ned i år, men på bruktmarkedet er aktiviteten god. Her har det også skjedd store endringer det siste året. Dette handler blant annet om utvalget av nyere elbiler som økt kraftig utover i 2023.

Mange bensin- og dieselbiler er fortsatt ettertraktet på bruktmarkedet. Men ser vi på bilene det selges flest av akkurat nå, handler det om el- og hybridbiler.

Ferske tall fra Finn.no viser nemlig at dette er de mest solgte bruktbilene nå:

Nissan Leaf (elbil)

Toyota RAV4 (hybrid)

Audi e-tron (elbil)

VW e-Golf (elbil)

Mitsubishi Outlander (hybrid)

Tre bruktbiler vi rett og slett ikke tør kjøpe

https://www.tv2.no/broom/topp-5-de-mest-solgte-bruktbilene-akkurat-na/16244256/ Foto: broom
https://www.tv2.no/broom/topp-5-de-mest-solgte-bruktbilene-akkurat-na/16244256/ Foto: broom

Svært tidlig ute

At nettopp disse modellene har høyt salg, er ikke overraskende. De har alle solgt svært godt i flere år. Det gjør at det er mye å velge mellom på bruktmarkedet.

Nissan Leaf på topp har vært en bestselger helt siden den rullet inn i landet første gang i 2011. Da var Nissan svært tidlig ute med elbil. Og ikke minst: En elbil som på de fleste områder også var en fullverdig bil. Plass og komfort var minst på linje med konkurrentene. Men særlig mye rekkevidde var det ikke i starten...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leaf finnes i to generasjoner på bruktmarkedet, det er fleste av den første. Og det trenger ikke være dyrt å skaffe seg en brukt Leaf. De eldste og rimeligste bilene får du et godt stykke under 50.000 kroner. Gjennomsnittsprisen på bruktmarkedet er en god del høyere: Nemlig 180.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Halv pris før den er tre år

FOLKE-SUV_Toyota RAV4 er en ekte norsk folke-SUV, her er det også mye å velge mellom på bruktmarkedet. Foto: broom
FOLKE-SUV_Toyota RAV4 er en ekte norsk folke-SUV, her er det også mye å velge mellom på bruktmarkedet. Foto: broom

SUV-klassiker

Nummer to på lista er Toyota RAV4, og da i hybridutgave. Også RAV4 har i mange år vært en storselger som nybil. Først med bensin- og dieselmotor. Så kom hybridutgaven og de siste årene er det ladbar hybrid som har stått for en stor del av salget.

De aller eldste RAV4-eksemplarene får du til til rundt/litt over vrakpant. Da er det gamle og slitne biler. Snittprisen for hybridutgavene ligger nå på 419.000 kroner.

NED I PRIS: Audi e-tron har hatt et stygt verditap det siste året. Det gjør også at du nå får mye bil for pengene. Foto: broom
NED I PRIS: Audi e-tron har hatt et stygt verditap det siste året. Det gjør også at du nå får mye bil for pengene. Foto: broom

Falt 200.000 kroner

Audi e-tron er en bil som har fått mye juling på bruktmarkedet de siste årene. Etter storsalg i særlig 2020 og 2021, bremset det opp. Nå er det svært mye å velge mellom på bruktmarkedet, og bare det siste året har prisene i gjennomsnitt falt med 200.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snittprisen på de brukte eksemplarene av e-tron ligger nå på 469.000 kroner. Her er det nok også mulig å gjøre ekstra gode kjøp fra privatpersoner som er motiverte for å selge raskt.

Her er et godt eksempel på bil som kan bli dyr å eie

SELGES FORT: VW e-Golf var tidlig ute blant elbilene, dette er også en svært ettertraktet bruktbil. Foto: broom
SELGES FORT: VW e-Golf var tidlig ute blant elbilene, dette er også en svært ettertraktet bruktbil. Foto: broom

Selges fort

En annen bil som virkelig er en legende på det norske bilmarkedet: Volkswagen Golf. Den har vært med oss helt siden 1970-tallet.

Nå er det elektriske e-Golf som er bestselgeren som bruktbil. Også her er det mye å velge mellom og modellen holder seg svært godt i pris.

I gjennomsnitt koster det nå 170.000 kroner å bli eier av en e-Golf. Og Finn opplyser at interessenter må være raske, disse bilene selges fort unna.

POPULÆR: Ladbare Outlander var en knallsuksess for Mitsubishi på det norske markedet. Nå er den borte som nybil, men selges i store antall på bruktmarkedet. Foto: broom
POPULÆR: Ladbare Outlander var en knallsuksess for Mitsubishi på det norske markedet. Nå er den borte som nybil, men selges i store antall på bruktmarkedet. Foto: broom

Var verdens første

På topp fem blant de mest solgte bruktbilene finner vi også det som var verdens første ladbare hybrid-SUV da den først kom på markedet, nemlig Mitsubishi Outlander.

Bilen var en knallsuksess i mange år og ble på mange måter en norsk «folkebil». Også her er det nå mye å velge mellom av brukte eksemplarer. Gjennomsnittsprisen ligger på 268.000 kroner.

Har markedet snudd? Kan haste å gjøre bruktbilkupp

(Artikkelen er først publisert av Broom)