For populær – stoppet salget

UTSOLGT: Den norske importøren får ikke flere biler fra fabrikken i år. Derfor stoppet de salget av Audi RS 3.
UTSOLGT: Den norske importøren får ikke flere biler fra fabrikken i år. Derfor stoppet de salget av Audi RS 3.

Nå kan du bestille Audi RS 3 igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke veldig ofte en bilmodell er så populær at salget faktisk må stoppes. Men det var faktisk tilfellet for råskinnet Audi RS 3.

«Det er foreløpig ikke mulig å konfigurere eller bestille Audi RS 3 Sportback. Ta kontakt med din Audi-forhandler for å finne nye og brukte biler.»

Det er meldingen du får dersom du prøver å konfigurere en ny Audi RS 3 på Audi Norge sine nettsider.

Broom har kontaktet den norske importøren, Møller Mobility Group, som bekrefter at bilen var utsolgt inntil videre i Norge.

Ettertraktet i hele verden

Nå er det naturligvis ikke slik at bilen har solgt flere tusen eksemplarer. Dette er sportsbil med startpris på 975.000 kroner.

I Norge er det solgt rett i overkant av ti eksemplarer av nyeste generasjon RS 3, via den norske importøren.

Ettersom bilen også er svært populær i resten av verden, var antallet produksjonsplasser fra fabrikken svært begrenset.

FREKK: Audi RS 3 er en frekk, liten rakker av en bil. Mindre spydig blir den ikke i Pythongul.
FREKK: Audi RS 3 er en frekk, liten rakker av en bil. Mindre spydig blir den ikke i Pythongul.

God nyhet

Neste år kommer imidlertid nyeste generasjon RS 3 som facelift. Denne blir tilgjengelig i Norge. Det bekrefter Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef i Audi Norge.

BEKREFTER: Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef i Audi Norge, bekrefter at RS 3 blir tilgjengelig igjen neste år.
BEKREFTER: Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef i Audi Norge, bekrefter at RS 3 blir tilgjengelig igjen neste år.

– RS-modellene har alltid vært en sentral del av Audi-DNA-et. Selv om de utgjør en nisje innenfor vår produktportefølje, er det ingen tvil om at de er viktig for å hele tiden utvikle og perfeksjonere den gode kjøreopplevelsen for alle våre modeller, sier Eiken Winther til Broom.

I motsetning til konsernslektningen Volkswagen, som slutter å selge bensin- og dieselbiler i Norge, vil Audi altså tilby dette en liten stund til.

Når det er sagt, utgjør det elektriske salget hos Audi i Norge hele 99 prosent i dag. Den siste prosenten innebærer i all hovedsak ulike RS-modeller.

PS: Importøren opplyser nå at RS 3 igjen kan bestilles i Norge. Men det blir foreløpig ikke kommunisert via hjemmesiden deres. Det står det fortsatt at det foreløpig ikke er mulig konfigurere eller bestille bilen.

PÅKOSTET: Denne bilen har fått det meste av ekstrautstyr. Her ender prisen på 1.254.000 kroner.
PÅKOSTET: Denne bilen har fått det meste av ekstrautstyr. Her ender prisen på 1.254.000 kroner.

Legendarisk motor

Hva er det som egentlig gjør Audi RS 3 så populær – i sitt segment?

For det første er bilen rasende morsom å kjøre! Her snakker vi hissig bensinmotor, quattro firehjulsdrift, relativt lav vekt og kompakt bil. Det er en oppskrift som fungerer.

LEGENDARISK: Denne motoren har røtter helt til 80-tallet og Audis storhetstid i rally.
LEGENDARISK: Denne motoren har røtter helt til 80-tallet og Audis storhetstid i rally.

Dessuten er RS 3 innstegsmodellen i RS-universet. Startprisen er 975.000 kroner – i motsetning til drøyt 1,2 millioner kroner for RS 4 som er «neste steg».

For mange entusiaster spiller også motoren en svært sentral rolle i RS 3. Sammen med RS Q3, er dette den eneste Audi-modellen du får med den legendariske rekkefem-motoren på 2,5 liter.

I RS 3 leverer den 400 hestekrefter og 500 Nm. Og kanskje enda viktigere: Et fyldig, særpreget og raspete lydbilde. I våre øyne er denne motoren langt mer spennende en for eksempel Audis V6-er, som sitter under panseret i RS 4 og RS 5.

Selv om RS 3 er den minste i RS-programmet til Audi, leverer den imponerende ytelser. I våre tester overpresterer den faktisk. 0-100 km/t er oppgitt til 3,8 sekunder. Broom har testet bilen helt ned mot 3,3 sekunder.

SPORTSEKSOS: Selv med sportseksos-anlegg til 15.000 kroner er ikke lyden som den var. Løsningen for mange er et tredjeparts-eksosanlegg.
SPORTSEKSOS: Selv med sportseksos-anlegg til 15.000 kroner er ikke lyden som den var. Løsningen for mange er et tredjeparts-eksosanlegg.

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)