Morten (54) måtte betale 1778 bompasseringer for neste bileier

Morten Lundstein har måttet punge ut for 1.778 bompasseringer han ikke har gjort. «Verdens beste system», sier Fremtind Service, som tror det skal rettes opp neste år.
Morten Lundstein har måttet punge ut for 1.778 bompasseringer han ikke har gjort. «Verdens beste system», sier Fremtind Service, som tror det skal rettes opp neste år. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Morten Lundstein leverte tilbake sin leasede BMW i fjor, og tok med seg bombrikken. Siden har han betalt 1778 bompasseringer for ny eier. «Beste bompengesystemet i verden», sier Fremtind.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Morten Lundstein har sine forsikringer i Fremtind, og da Fremtind trakk en knapp tusenlapp i måneden fra bankkontoen hans, trodde han det var en av forsikringene som ble betalt. Riktignok sto det Fremtind Service på betalingen, og ikke Fremtind Forsikring.

– Jeg har trodd at jeg har betalt en forsikring hele tiden. Jeg visste ikke at Fremtind drev med bompasseringer. Så disse fakturaene går jo bare automatisk i nettbanken, sier Morten Lundstein til Finansavisen.

54-åringen hevder at han har relativt bra kontroll. Likevel har han i ett og et halvt år betalt alle bompasseringer knyttet til en bil han ikke lenger har disponert.

– Kommer ingen vei

Lundstein har forsøkt å få refundert bompasseringene hos Fremtind Service, men uten å lykkes.

– Jeg kommer ingen vei med Fremtind. De henviser til avtaleteksten. Jeg har åpenbart ikke gjort som forventet ved å si opp avtalen. Derimot har jeg levert bilen til bileier, BMW Finans, tatt ut bombrikke og trodd at alt var i orden. Jeg er dønn ærlig på at jeg ikke leser avtaleteksten. Alle må jo ha brikke, og da forholder jeg meg til det, og er ikke redd for å bli lurt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men når ny bileier har kjørt gjennom bommer, er bilskiltet blitt avlest og Lundstein blitt belastet, da hans avtale med Fremtind Service fortsatt har vært gyldig. Selv om bilen ikke har hatt bombrikke montert.

– Jeg forstår ikke hvorfor ikke Fremtind kan fakturere bileier og gi meg mine penger tilbake. Men heller vil de bruke masse tid på endeløse mailer som forklarer at det er jeg som selv er ansvarlig. Det er det de kaller kundeservice. Det finnes ingen nummer å ringe, ingen mailadresse – kun svar fra en ny person som repeterer det den på forrige vakt har skrevet, sier Lundstein.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

- Norske AutoPASS er kanskje det beste bompengesystemet i verden. Det er likevel ikke perfekt, og ett av forbedringsområdene er nettopp håndtering av avtalene ved eierskifter på bil, sier kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service. Foto: SpareBank 1 Forsikring
- Norske AutoPASS er kanskje det beste bompengesystemet i verden. Det er likevel ikke perfekt, og ett av forbedringsområdene er nettopp håndtering av avtalene ved eierskifter på bil, sier kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service. Foto: SpareBank 1 Forsikring

– Beste i verden

Finansavisen har tatt kontakt med Fremtind Service med spørsmål om man tror at kunder leser lange avtaletekster når de tegner abonnement på internett, telefon, boligalarm, Netflix og annet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en kjedelig sak. Norske AutoPASS er et kostnadseffektivt og sømløst system for bompengeinnkreving, og det er kanskje det beste bompengesystemet i verden. Det er likevel ikke perfekt, og ett av forbedringsområdene er nettopp håndtering av avtalene ved eierskifter på bil, sier kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service til Finansavisen.

– AutoPASS-regelverket er lagt opp slik at en bilist med AutoPASS-avtale må både si opp brukeravtalen og fjerne bombrikken ved avhending. Hvis ikke det blir gjort, risikerer man å betale for bompasseringene for den nye eieren av bilen.

– Er det i Fremtinds interesse at kunder uforskyldt ender opp i å betale for passeringer de aldri har foretatt?

– Hverken Fremtind Service eller de andre AutoPASS-utstederne synes dette er en god ordning. Vi har derfor gjennom bransjeforeningen for AutoPASS-utstedere utfordret Statens vegvesen på at vi ønsker å få informasjon når det registreres et eierskifte på en bil, slik at vi raskt kan varsle selger og avslutte avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samme problem i mange år

Lundstein er langt fra den første som har gått fem på og måttet betale for andres bompasseringer. Bomselskapene har operert med den samme fellen i mange år. Den 17. desember 2019 omtalte Finansavisen Runar Berthelsen, som solgte sin Maserati Levante og fjernet bombrikken på samme måte som Lundstein. Han dekket neste eiers bompasseringer for 6.000 kroner før han oppdaget feilen. Daværende Fjellinjen nektet å refundere fordi AutoPASS-avtalen ikke var sagt opp, men fortsatt sto på Berthelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye eieren valgte imidlertid etter en stund å betale Berthelsen for bompasseringene uten at Fjellinjen var involvert.

Snart fire år senere har det ikke skjedd noe når det gjelder bompengeselskapenes praksis ved å kreve inn bombetaling fra personer som hverken kjører eller eier bilen som passerer.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Frermtind Service hevder at de ikke har noen hjemmel for å kreve betalt fra ny bileier, og oppgjør for passeringer som har skjedd etter avhending av bil blir derfor en sak mellom selger og kjøper. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB / NTB
Frermtind Service hevder at de ikke har noen hjemmel for å kreve betalt fra ny bileier, og oppgjør for passeringer som har skjedd etter avhending av bil blir derfor en sak mellom selger og kjøper. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB / NTB

Ny løsning neste år

– Når et kjøretøy med en AutoPASS-avtale passerer en bomstasjon, sendes bompasseringen til AutoPASS-utstederen for innkreving. Som AutoPASS-utsteder er vi forpliktet til å betale den regionale operatøren for denne bompasseringen, uavhengig av om vi mottar oppgjør for den eller ikke. Vår rolle er å kreve inn betaling fra bilisten vi har avtale med, sier Skovly.

– Vi har ingen hjemmel for å kreve betalt fra ny bileier, og oppgjør for passeringer som har skjedd etter avhending av bil blir derfor en sak mellom selger og kjøper.

– I påvente av en slik felles løsning jobber Fremtind Service med å få på plass en egen varslingsløsning, og vi har som mål at den skal være på plass tidlig i 2024, sier Skovly.

Betalt dobbelt?

Ifølge Lundstein har ny eier opplyst at også han har betalt for bompasseringer, og Lundstein lurer derfor på om det er betalt dobbelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det avviser Skovly.

– Det er ikke mulig at én og samme passering registreres mer enn én gang. Ved passering av en bomstasjon leses eventuell bombrikke i bilen, samtidig som det tas bilde av bilens registreringsnummer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis det er treff på bombrikken, henføres passeringen til AutoPASS-avtalen knyttet til bombrikken. Hvis bildet av registreringsnummeret benyttes, henføres passeringen til AutoPASS-avtalen knyttet til kjøretøyets registreringsnummer. Hvis kjøretøyet ikke er knyttet til en AutoPASS-avtale, mottar den regionale operatøren passeringen for innkreving uten AutoPASS-rabatt, sier Skovly.

– Ikke kontroll på tvers

Ny eier hevder å ha bomavtale med Skyttelpass, og følgelig at det er betalt også der.

– Jeg har forhørt meg med ekspertisen hos oss om hva som kan ha skjedd i dette tilfellet. Vår hypotese er at ny bileier har inngått avtale med Skyttelpass, men ikke har festet bombrikken sin i frontruten på bilen. Med to aktive avtaler er det mulig at noen passeringer er blitt registrert på gammel avtale, mens andre er blitt registrert på ny avtale, sier Skovly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det betyr at hvis passeringsdetaljene sammenholdes, så vil det ikke finnes passeringer som er registrert på begge avtalene. Alt dette styres i det nasjonale AutoPASS-systemet, som er utenfor vår kontroll. I Fremtind Service har vi kontroll på at et kjøretøy ikke kan ha mer enn én aktiv avtale hos oss, men vi har dessverre ikke tilgang til data om avtaler hos andre leverandører som gjør det mulig med kontroll på tvers av AutoPASS-utstederne.

Av passeringsloggen er det lite som tyder på at passeringer er utelatt ettersom en rekke av passeringene står oppført med null fordi man nettopp er belastet for en annen bom, og følgelig ikke skal betale for en ny.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen.