Vil sette verdensrekord: Britisk team søker fører til den supersoniske bilen Bloodhound

Den britiske supersoniske bilen Bloodhound skal bruke en Rolls-Royce EJ200 jegerflymotor og en Nammo-rakett for å slå verdensrekorden.
Den britiske supersoniske bilen Bloodhound skal bruke en Rolls-Royce EJ200 jegerflymotor og en Nammo-rakett for å slå verdensrekorden. Foto: BloodhoundLSR.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du søke på stillingen som fører av det britiske rakettkjøretøyet «Bloodhounds» siste forsøk på å bli verdens raskeste kjøretøy på land. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det eneste du trenger av kvalifikasjoner er at du må bevise at du kan håndtere et kjøretøy i hastigheter høyere enn 1290 kilometer i timen og ha en stor sponsoravtale i ryggen.

Bilen, som best kan beskrives som en jetmotor med hjul, har ventet på nye forsøk i Coventry Transport Museum siden en testkjøring i Kalahariørkenen i 2019, men nå er team-leder Stuart Edmondson klar for å plassere en ny sjåfør bak rattet, skriver BBC.

– De må ha visse ferdigheter og erfaring. Jeg trenger et spesielt sinn for å sitte i Bloodhound. Det handler om disiplin i et utfordrende miljø, sier Edmondson.

Vil nå 1290 kilometer i timen

«Bloodhound Land Speed Record» er et britisk prosjekt med et mål om å slå verdensrekorden for raskeste kjøretøy på land ved nå nå en fart på over 800 engelske mil i timen (1290 km/t), og å vise frem vitenskap og ingeniørarbeid, ifølge prosjektets nettside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nåværende rekorden ble satt i 1997 av Andy Green i kjøretøyet «ThrustSSC» og er på 1223,7 km/t. Green var føreren av både rekordbilen og dens etterfølger, Bloodhound, frem til testforsøket i Sør Afrika i 2019, men gir nå stafett pinnen videre.

Den tidligere føreren Andy Green var tidligere jagerflypilot i det britiske forsvaret. Foto: J. David Ake REUTERS
Den tidligere føreren Andy Green var tidligere jagerflypilot i det britiske forsvaret. Foto: J. David Ake REUTERS

Etter testen i Kalahariørkenen ble flere forsøk lagt på is under Covid-pandemien på grunn av manglende midler. Et nytt forsøk vil sannsynligvis koste 12 millioner pund.

For å delfinansiere prosjektet vil teamet derfor bruker en klassisk bilsportstrategi der føreren bringer inn økonomisk slagkraft gjennom sponsoravtaler og lignende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I god stand

Selv om bilen har stått på et museum de siste årene skal den være i god stand. Under testforsøket i 2019 nådde den en hastighet på rolige 1010 km/t og det gjorde den med bare én EJ 200 Eurofighter jetmotor. Bloodhound er imidlertid bygget for å også kjøre med en monopropellant rakett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Andy Green i Bloodhounds førersete under et testforsøk i 2017. Foto: AFP/Ben Stansall
Andy Green i Bloodhounds førersete under et testforsøk i 2017. Foto: AFP/Ben Stansall

Stuart Edmonson mener det gir håp om å øke rekorden signifikant. Samtidig peker han på at motorene viser at rekordforsøkene fortsatt er relevante.

– Vi kan fortsatt flytte tekniske grenser og følge måten verden endrer seg på. Vi kan betjene den EJ200 uten å bruke en dråpe fossilt brensel, og vi kan bruke en elektrisk motor til pumpen. Vi kan sette den første null-utslippslandhastighetsrekorden i 2025, forteller han.

Er du klar for å slå rekorden?