
Vil sette verdensrekord: Britisk team søker fører til den supersoniske bilen Bloodhound

Nå kan du søke på stillingen som fører av det britiske rakettkjøretøyet «Bloodhounds» siste forsøk på å bli verdens raskeste kjøretøy på land.
Det eneste du trenger av kvalifikasjoner er at du må bevise at du kan håndtere et kjøretøy i hastigheter høyere enn 1290 kilometer i timen og ha en stor sponsoravtale i ryggen.
Bilen, som best kan beskrives som en jetmotor med hjul, har ventet på nye forsøk i Coventry Transport Museum siden en testkjøring i Kalahariørkenen i 2019, men nå er team-leder Stuart Edmondson klar for å plassere en ny sjåfør bak rattet, skriver BBC.
– De må ha visse ferdigheter og erfaring. Jeg trenger et spesielt sinn for å sitte i Bloodhound. Det handler om disiplin i et utfordrende miljø, sier Edmondson.
Vil nå 1290 kilometer i timen
«Bloodhound Land Speed Record» er et britisk prosjekt med et mål om å slå verdensrekorden for raskeste kjøretøy på land ved nå nå en fart på over 800 engelske mil i timen (1290 km/t), og å vise frem vitenskap og ingeniørarbeid, ifølge prosjektets nettside.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen nåværende rekorden ble satt i 1997 av Andy Green i kjøretøyet «ThrustSSC» og er på 1223,7 km/t. Green var føreren av både rekordbilen og dens etterfølger, Bloodhound, frem til testforsøket i Sør Afrika i 2019, men gir nå stafett pinnen videre.

Etter testen i Kalahariørkenen ble flere forsøk lagt på is under Covid-pandemien på grunn av manglende midler. Et nytt forsøk vil sannsynligvis koste 12 millioner pund.
For å delfinansiere prosjektet vil teamet derfor bruker en klassisk bilsportstrategi der føreren bringer inn økonomisk slagkraft gjennom sponsoravtaler og lignende.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI god stand
Selv om bilen har stått på et museum de siste årene skal den være i god stand. Under testforsøket i 2019 nådde den en hastighet på rolige 1010 km/t og det gjorde den med bare én EJ 200 Eurofighter jetmotor. Bloodhound er imidlertid bygget for å også kjøre med en monopropellant rakett.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Stuart Edmonson mener det gir håp om å øke rekorden signifikant. Samtidig peker han på at motorene viser at rekordforsøkene fortsatt er relevante.
– Vi kan fortsatt flytte tekniske grenser og følge måten verden endrer seg på. Vi kan betjene den EJ200 uten å bruke en dråpe fossilt brensel, og vi kan bruke en elektrisk motor til pumpen. Vi kan sette den første null-utslippslandhastighetsrekorden i 2025, forteller han.
Er du klar for å slå rekorden?