Test av Tesla Model Y med bakhjulsdrift:  – Det største problemet

Tesla Model Y med firehjulsdrift er Norges mest solgte bil. Kan billigvarianten med bakhjulsdrift faktisk være et enda bedre kjøp?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvor spennende er det egentlig med en bil som er overalt? Kollegene dine har den, svigerfar har den, revisoren har den, sjefen har den og han som driver den lille forretningen på hjørnet har den.

Alle har en Tesla Model Y.

Skal du også ha en?

Sjokkpris

I skrivende stund koster den rimeligste utgaven av Tesla Model Y fra 431.844 kroner. Innen testen av denne bilen rekker å finne veien fra skrivebordet til ABC Nyheter via Finansavisen.no eller Finansavisen Motor på papir, kan det imidlertid ha ha skjedd endringer i prisen.

Tesla sjokkerte ikke bare norsk bilbransje, men alle markeder de selger i da de dumpet prisene 13. januar i år. Det har skapt en uforutsigbarhet. Skal prisene videre ned? Vil Tesla justere dem opp igjen?

Det er ikke godt å si.

Sikkert er det i alle fall at den billigste utgaven av Tesla Model Y er et uvanlig fristende elbilvalg. Standardfargen er hvit, som kanskje blir litt kjedelig. Flesker du til med sort lakk koster det 10.000 kroner ekstra, og kjøper du i tillegg vinterhjul av Tesla (til 24.900 kroner), koster bilen du ser på bildene 466.744 kroner inkludert alle avgifter. Det er mye bil for pengene, skal det vise seg.

Det all grunn til å forstå at Volkswagen, Hyundai, Kia og mange andre bekymrer seg over denne svært skumle konkurrenten.

Tesla Model Y med bakhjulsdrift har det samme praktiske bagasjerommet som de øvrige Y-ene. Blant annet har bilen et ganske stort bagasjerom foran. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Tesla Model Y med bakhjulsdrift har det samme praktiske bagasjerommet som de øvrige Y-ene. Blant annet har bilen et ganske stort bagasjerom foran. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Knuser konkurrentene

På den tekniske siden får du 455 kilometers WLTP-rekkevidde, som i NAFs ferske rekkeviddetest kan oversettes til 449 kilometer før batteriet er fullstendig tomt. Batteriet har en kapasitet på 65 kWh, 0 til 100 går unna på 6,9 sekunder, og toppfarten ligger på 217 kilometer i timen. Tilhengerfeste er standardutstyr, og bilen kan trekke 1.600 kilo. Maksimal hurtigladeeffekt ligger på 170 kW og knuser komisk nok konkurrenter som Mercedes EQA, BMW iX1 og Audi Q4 e-tron.

Også tyskerne må derfor skjerpe seg om de skal klare å konkurrere. Det gir ingen mening at en BMW iX1 på 130 kW har så mye dårligere toppeffekt sammenlignet med en Tesla Model Y.

Ulempen med innstegsmodellen er imidlertid at den kun har én motor og derfor bakhjulsdrift, mens Model Y Long Range og Performance ikke bare har bedre rekkevidde, men også firehjulsdrift.

Om du er den typen som bare ha firehjulsdrift – og det er det gode sjanser for at du er – kan det hende at gjerrigknarken i deg likevel vil la seg friste av en «Billig-Tesla».

Tesla Model Y ser du hele tiden, i alle fall i Oslo. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Tesla Model Y ser du hele tiden, i alle fall i Oslo. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Likt, men greit?

Utvendig er det ikke noe som skiller en Model Y med bakhjulsdrift fra de dyrere versjonene med bedre rekkevidde. Toppmodellen Performance har større hjul og bremser som standard samt en spoiler bak, for dem som lurte, men koster også drøyt 130.000 kroner mer.

På innsiden er det heldigvis ingen umiddelbare ulemper med den rimeligste Model Y-en. Der resten av bilbransjen er gode på å få de billigste modellene til å fremstå som nettopp det, billige og ekle, gjør Tesla det annerledes.

Her er det ingen knapperekker tildekket av sort plast, som gjerne er tilfellet om ekstrautstyr i andre biler er droppet. I Tesla Model Y er det omtrent ikke knapper i det hele tatt. Bare hendlene på rattstammen har slikt, sammen med multifunksjonsknappene på selve rattet.

Fiffig nok har Tesla ikke ramlet i Volkswagen-fellen og gått så radikalt til verks at knappene for å betjene vinduene bak er fjernet.

Når du setter deg inn i Teslas billigste SUV fremstår det logisk, rent og for noen i overkant klinisk. At absolutt alle flater later til å være av plast (Tesla leverer ikke biler med skinninteriør) gjør det litt sjarmløst, men funksjonelt.

Den store skjermen i midten gir deg all informasjon du behøver, og betjeningen er klasseledende. Røsker du i den for å teste kvalitetsfølelsen, merker du at skjermen hverken knirker eller rikker seg. Det tilfredsstiller.

Litt mindre overbevisende er kanskje setene. De har ingen nevneverdig visuell tiltrekningskraft, men på tross av utseendet er de gode å sitte i. Også bak er det forholdsvis bekvemmelig.

Elektrisk setejustering, elektrisk rattstamme, digert glasstak, varme i alle seter og ratt er standardutstyr. Ekstrautstyrslisten er svært kort og inneholder Teslas selvkjørende systemer som det slett ikke er sikkert at du vil betale ekstra for.

Standard er også stereoanlegget, som må sies å være det beste vi har hørt i en bil til denne prisen.

Tilsynelatende for å forenkle bilen har Tesla fjernet vanlige ryggsensorer, men den har fremdeles kameraer som prøver å ta over jobben. Det fungerer bare sånn passe. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Tilsynelatende for å forenkle bilen har Tesla fjernet vanlige ryggsensorer, men den har fremdeles kameraer som prøver å ta over jobben. Det fungerer bare sånn passe. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Tvilsom styrefølelse

På landevei kjører Model Y med bakhjulsdrift omtrent som de øvrige modellene med firehjulsdrift. Det er mindre grep ut av skarpe svinger om du virkelig presser bilen, men det fremstår litt underordnet i en familie-SUV av denne typen. Det gjør egentlig også mangelen på ren motoreffekt og tivoliaktig akselerasjon. Om du ikke er opptatt av dette, men vil ha firehjulsdrift, kan nok Performance-modellen sees vekk fra i sin helhet.

Testbilens styring er presis nok og utvekslingen er kjapp, så du får raskt inntrykk av at dette er en velkjørende elbil med trivsel bak rattet. Likevel ender styrefølelsen opp med å skuffe litt, siden den har en underliggende syntetisk følelse. Er det engasjerende tilbakemelding fra rattet du først og fremst søker, er det fortsatt Porsche Taycan og Audi e-tron GT som gjelder – til en helt annen pris, selvfølgelig.

Litt irriterende er det at svingdiameteren hos Tesla ikke er spesielt god, så her vil du merke stor forskjell om du kommer fra en VW ID.4, der de tyske ingeniørene faktisk har vært flinke.

På innsiden er det omtrent ikke en eneste knapp. Det meste styres fra skjermen i midten og interiøret kan slik sett oppleves som litt i det enkleste laget. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
På innsiden er det omtrent ikke en eneste knapp. Det meste styres fra skjermen i midten og interiøret kan slik sett oppleves som litt i det enkleste laget. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Tesla Model Ys største problem

At du må ratte litt ekstra når du skal parkere, er ikke på langt nær så irriterende som bilens virkelig store svakhet – en ulempe Tesla Model Y med bakhjulsdrift deler med sine mer motorsterke firehjulsdriftmodeller.

Suser du primært rundt på motorvei eller landevei vil du sjelden merke deg at fjæringskomforten i byen er for dårlig. Tesla Model Y er på grensen til ukomfortabelt stiv, noe barnefamilier og folk med erfaring fra Mercedes ikke vil like.

BMW har vært lure nok til å inkludere et adaptivt understell som standardutstyr på sin iX1, og Hyundai har fulgt etter med Ioniq 5, mens Model Y dessverre ikke kan leveres med dette som ekstrautstyr. En slik mangel understreker den snikende følelsen du får av at Tesla er på jakt etter å bygge enkle biler med få komponenter for å holde prisen nede.

Bagasjerom foran – noen større?

Kan du leve med at Tesla Model Y er ubehagelig å kjøre i byen, vil du på en annen side glede deg over den gode plassen. Foran er det et stort bagasjerom på hendige 117 liter, som de fleste elbilmodeller ikke kan konkurrere med. Ford Mustang Mach-E har 100 liters bagasjerom i snuten, men Kina-bilen MG Marvel R tar faktisk 150 liter.

Tesla oppgir maksimalt bagasjeromsvolum bak til å være nesten utrolige 854 liter, men dette later ikke til å være målt etter den såkalte Verband der Automobilindustrie-meotoden (VDA) som store deler av europeisk bilbransje benytter.

Likevel kan du være trygg på at Tesla Model Y er en praktisk familiebil. Bagasjerommet er delt opp i forskjellige soner under gulvet, og disse blir du lett blir glad i når du kommer med handleposer.

Knapper er det ikke mange av hos Tesla, men de få knappene du får har flere smarte funksjoner. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Knapper er det ikke mange av hos Tesla, men de få knappene du får har flere smarte funksjoner. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Konklusjonen er klar

At Tesla i tillegg alle disse egenskapene har sitt omfangsrike ladenettverk, gjør det i høyeste grad forståelig hvorfor Model Y selger så godt i Norge.

Det er kanskje kjedelig å kjøre rundt i den samme bilen som alle andre har, men om du er mer opptatt av bilens egenskaper enn slikt snobberi, fremstår Tesla Model Y med bakhjulsdrift som solid valg til denne prisen. Konkurrentene bør absolutt ikke slutte med sine bekymringer rund Teslas elektriske inntog.

NØKKELINFO: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Drivlinje: Én motor, bakhjulsdrift

HK/kW/Nm:299/220

0-100 km/t: 6,9 sekunder

Toppfart: 217 km/t

Rekkevidde (WLTP): 455 km

Batterikapasitet: 65 kWh

Maksimal ladeeffekt: 170 kW

Egenvekt uten fører: 1919 kg

L/B/H: 475/192/162 cm

Forbruk:13,1 kWh/100 km

Bagasjerom: 117/854/2.041 liter

Taklast: 75 kg

Tilhengervekt: 1.600 kg

Priser: Denne modellen: 431.844 kroner. Med utstyr: 441.844 kroner

Dette liker vi:

  • God plass og stort bagasjerom
  • Hyggelig pris
  • Glimrende lydanlegg

Dette liker vi ikke:

  • Spinkelt interiør
  • Mangler vanlige ryggesensorer
  • Lite komfort i byen

Design: Tesla Model Y er ikke en utpreget vakker bil, men det er det mange som ikke bryr seg om.

Førermiljø: Setene er bedre å sitte i enn de er å se på. Skjermen i midten brukes til nesten all betjening.

Kjøreegenskaper: Model Y kjører forholdsvis sportslig og sitter godt på veien. Høy svingdiameter er upraktisk.

Ytelser: 0 til 100 på rett under syv sekunder er godkjent. Bilen er kjapp nok for de fleste.

Plass: Her kan du laste på med det du ønsker. Tesla Model Y sluker bagasje.

Mye for pengene: Et definitivt ja fra oss. Model Y med bakhjulsdrift er mye el-familiebil for pengene.

Karakter: 8/10

Konklusjon: Alle har den og du ser den overalt. Likevel må Tesla Model Y anbefales.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.