VW ID.7: 611 kilometers rekkevidde – så mye koster den

Nye Volkswagen ID.7 kan ha taklast og trekker 1000 kg.
Nye Volkswagen ID.7 kan ha taklast og trekker 1000 kg. Foto: VW
Artikkelen fortsetter under annonsen

VWs Passat-arvtaker nærmer seg Norge. Nå er prisen på den nesten fem meter lange elbilen klar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW ID.7 blir den femte elektriske personbilen i ID-porteføljen. Først kom ID.3 i 2020, med store problemer knyttet til programvare, før utvalget ble økt med familiebilene ID.4, ID.5 og ID.Buzz.

Så langt i år er Volkswagen det nest største bilmerket i Norge med over 11.000 registreringer, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Bare Tesla er større med sine 18.540 registreringer.

Volkswagen sikter seg inn på å kun selge elektriske biler i Norge etter nyttår, og derfor er ikke den tradisjonelle Passaten å få kjøpt. Nye ID.7 er 496 cm lang –17 cm lengre enn en Passat og 30 cm lengre enn velkjente ID.4. Akselavstanden på 296 cm er forøvrig 17 cm lengre enn Passat.

Det er med andre ord snakk om en stor elbil denne gangen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Volkswagen ID.7 får blant annet 360-graders kamera, elektrisk bakluke og dynamiske LED-Matrix frontlykter som standardutstyr. Foto: VW
Volkswagen ID.7 får blant annet 360-graders kamera, elektrisk bakluke og dynamiske LED-Matrix frontlykter som standardutstyr. Foto: VW

Bagasjerom og lading

Volkswagen ID.7 Pro kommer først med en motoreffekt på 286 HK og netto batterikapasitet på 77 kWh, som skal gi en WLTP-rekkevidde på 611 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ventet at andre motoralternativer dukker opp senere. Modellen som kommer først kan hurtiglades med inntil 170 kW og den nærmere fem meter lange ID.7 får et bagasjeromsvolum på hendige 532 liter.

VW ID.7 Pro, som modellen heter, kan ha taklast og trekke tilhenger på opptil 1.000 kg.

Startprisen ligger på 549.900 kroner, som inkluderer blant annet 360-graders kamera, elektrisk bakluke og dynamiske LED-Matrix frontlykter, slik det er naturlig å forvente av en bil på denne størrelsen.

VW-importøren Harald A. Møller opplyser at de første bilene er forventet å ankomme Norge mot slutten av året.