Stoppet rumensk vogntog: – Et skrekkeksempel

KJØREFORBUD: Her står vogntoget parkert på kontrollstasjonen. Det fikk ikke kjøre videre. Foto: Statens vegvesen
KJØREFORBUD: Her står vogntoget parkert på kontrollstasjonen. Det fikk ikke kjøre videre. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrollen resulterte i bruksforbud og anmeldelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med skolestarten, holdt Statens vegvesen nylig en kontroll ved Bergerønningen kontrollstasjon i Alvdal kommune. Der ble det blant annet stoppet åtte tunge kjøretøy for utvidet kontroll.

Heldigvis viste det seg at de fleste hadde tingene i orden, med ett solid unntak: Et rumensk vogntog.

– Vogntoget hadde dessverre ikke så mye på stell, sier kontorsjef Geir Thomas Finstad hos Statens vegvesen, til Broom.

Les også: Lastebil-hets: – Viktig å huske hvorfor de er på veiene

Livsfarlige pigger toppen av isfjellet

Noe av det første kontrollørene la merke til, var de utstikkende piggene på hjulmutterne.

– Slikt ser kanskje tøft ut, men det er strengt forbudt og direkte farlig, til og med når kjøretøyet står parkert. Tenk for eksempel hva som kan skje om en unge sykler eller løper rett på hjulet. Og i fart vil piggene kunne flere opp ting de kommer borti, sier Finstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PIGGER: Hjulmuttere med pigger er naturligvis strengt ulovlig. Men dette var bare toppen av isfjellet. Foto: Statens vegvesen
PIGGER: Hjulmuttere med pigger er naturligvis strengt ulovlig. Men dette var bare toppen av isfjellet. Foto: Statens vegvesen

Da vegvesenet begynte å saumfare vogntoget, fant de også at sjåføren hadde plassert flere sikthindringer i frontruta og hadde i tillegg montert ulovlige lys under speilet.

Videre viste det seg at lasten var av den farlige sorten. Vogntoget manglet alt av nødvendig sikkerhetsutstyr og skriftlige instrukser til redningspersonell dersom det skulle oppstå en ulykke. Kjøretøyet hadde heller ikke pålagt merking for frakt av farlig gods.

Dessuten hadde ikke sjåføren fylt ut nødvendige fraktbrev for å utføre kabotasje, altså transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som om ikke det var nok, hadde han heller ikke overholdt reglene for kjøre- og hviletid, og hadde blant annet for mange 24-timers perioder.

Les også: EU-godkjente biler som aldri hadde vært inne på kontroll

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir anmeldt

Reaksjonen fra Statens vegvesen ble hard og kontant: Bruksforbud for kjøretøyet, samt anmeldelse av både sjåfør, transportør og avsender. Kjøretøyet blir stående på kontrollstasjonen til selskapene har fått ryddet opp i alle manglene.

– Hvor vanlig er det å stoppe vogntog med så mange regelbrudd?

– I dette tilfellet var det meste galt. Det skjer heldigvis sjelden at vi ser skrekkeksempler som dette, sier Finstad.

Han legger til at de aller fleste vogntogsjåførene og transportørene tar sikkerheten på alvor.

– De aller fleste viser heldigvis fornuft i forhold til disse tingene. Det er vi naturligvis svært glade for, avslutter han.

Artikkelen er først publisert av broom.no.