Jeep Avenger vant prestisjepris – forkastes av kundene

Selv om nesten 90 prosent av Avenger-salget er bensinbiler, er Jeeps visjon å kun selge elbiler i Europa i 2030.
Selv om nesten 90 prosent av Avenger-salget er bensinbiler, er Jeeps visjon å kun selge elbiler i Europa i 2030. Foto: Jeep
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vakte litt oppsikt da elbilen Jeep Avenger ble kåret til «Årets bil 2023» i Europa. Hittil er imidlertid nesten 90 prosent av de solgte bilene med forbrenningsmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen ganger blir det grønne skiftet nærmest komisk, som med introduksjonen av den nye Jeep Avenger i Europa.

59 europeiske biljournalister fra 22 land kåret Jeep Avenger – i elversjon – til årets bil i januar 2023, soleklart foran Volkswagen ID. Buzz.

Selvsagt var det den elektriske versjonen som vant. Fossilvarianten var ikke engang i bildet for konkurransen, og den skulle bare selges i Italia og Spania.

Vil selges med bensinmotor i England

Syv måneder senere er situasjonen en helt annen: Jeep har bekreftet overfor Autocar at Avenger vil selges med bensinmotor på De britiske øyer.

Og Automotive News kan rapportere at salget av bensinbiler også er i gang i Polen, Frankrike og Tyskland.

Et prisspørsmål

Grunnen er selvsagt hva kundene har råd til – i land med langt lavere gjennomsnittsinntekt enn Norge – og et helt annet avgiftsregime enn her.

For mens bensinversjonen starter på 27.000 euro, koster den elektriske versjonen på samme utstyrsnivå fra 42.000 euro i Tyskland.

Fra januar til og med mai ble det solgt 7214 Avenger i Europa, 6252 av dem bensinbiler. Foreløpig er det registrert knapt 30 norske Avenger, alle elektriske.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.