
Én ting har laget trøbbel for mange i sommer

Det er egentlig ganske lett å unngå.
I år har svært mange nordmenn vært på bilferie. For de aller, aller fleste har det gått uten problemer. Og så er det også en god del som har fått problemer. Det gjelder særlig dem som har kjørt langt og vært på Europa-ferie.
Omstilling fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er nemlig tøff for mange biler i sommerukene. Forsikringsselskapet If får alene inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden
– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Se video: Derfor bør du ta denne sjekken før ferien
Typiske saker
Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.
Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turbo eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.
I tillegg til rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.
Les også: Merkeverksted eller ikke? Dette er viktig å vite

Veihjelp er inkludert
– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur, sier Clementz, i en pressemelding.
Er det lenge siden forrige service, er timingen ekstra viktig. Det er også svært viktig å sjekke at dekkene er i orden og har tilstrekkelig med mønster. Også de får en mer krevende jobb når hastighetene er høye.
Bilberging og veihjelp i Europa er for øvrig inkludert i forsikringene til norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper.
Artikkelen er først publisert av broom.no.