Elbil-duell: Citroën ë-C4 vs. MG4 Electronic

Citroën ë-C4 og MG4 Electronic er biler som vil tilfredsstilløe de fleste, ikke minst når det gjelder pris.
Citroën ë-C4 og MG4 Electronic er biler som vil tilfredsstilløe de fleste, ikke minst når det gjelder pris. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbiler koster fra snaue 300.000 kroner til over to millioner. Krav og ønsker avgjør hva du velger, men lav pris behøver ikke være dårlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne biltestenble først publisert i Finansavisen Motor.

Mange drømmer om å suse av gårde i en sprek og velutstyrt Porsche Taycan, BMW iX eller Mercedes-Benz EQS, men med priser på opp mot to millioner kroner forblir det ofte en drøm.

Mange kjøper likevel elbiler til mellom en halv og én million kroner fordi rekkevidde, størrelse og luksusfølelse er viktig.

Klarer du deg med mindre eller skal ha en bil nummer to er det godt å vite at det finnes rimelige elbiler som dekker de aller fleste behovene.

Berøringsskjermen i e-C4 er relativt intuitiv, men ikke blant de mest avanserte og kompletteres av et enkelt instrumentpanel og et lite head-up display. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Storselgere

Citroën e-C4 dukket opp i 2021 og ble en suksess til priser fra 277.000 kroner, selv om de fleste la på noen titusen til for en fullspekket bil.

Etter innføring av vektavgiften fra nyttår koster bilen fra 329.900 før oppgraderinger, samtidig som den har fått selskap av e-C4 X, som er en litt mer SUV Coupé-inspirert bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 3.000 solgte elbiler på to år er bra for Citroën, men MG har på tre år solgt over 11.000 elbiler med MG ZS i spissen.

Der har også firehjulstrekkeren MG Marvel og stasjonsvognen MG5 kommet til, men nå er den kompakte MG4 på plass til uslåelige priser. Luxury-utgaven i denne testen koster nå fra 318.000 kroner.

Standard-utgaven med mindre batteri, svakere motor, tregere lading og en del mindre utstyr koster fra 285.900 kroner og kan konkurrere med Fiat 500e, Honda-e, Mazda MX-30 og Nissan Leaf med lite batteri.

Ser du nøyere etter har Citroën flere vinkler, linjer, fasonger og detaljer på sitt karosseri enn de fleste andre. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Grei rekkevidde

Både Citroën e-C4 i Shine-versjon og MG4 Luxury er mer fullverdige biler, med tilfredsstillende rekkevidde og plass til fem personer. Hvis du mener 357 og 435 kilometers rekkevidde ifølge WLTP er godt nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I NAF Motors store rekkeviddetest i vinter klarte de to bilene henholdsvis 261 og 338 kilometer eller 74 og 79 prosent av WLTP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår uhøytidelige rekkeviddetest bekrefter omtrent disse tallene og du kan forvente betydelig mer om sommeren, igjen avhengig av kjørestil, topografi, last og vær. Ladeeffekten er heller ikke spesielt høy på disse bilene, men skal du kjøre mye og langt velger du trolig noe annet uansett.

Utstyrsnivået er akseptabelt både når det gjelder kjøreutstyr som adaptiv fartsholder og ryggekameraer. Hardplast og noen irritasjonsmomenter har de imidlertid begge, men kineseren har flest.

I e-C4 er det klønete på grensen til umulig å justere seteryggen og korsryggstøtten på førersetet, spesielt hvis du bruker armbåndsur. Trangt er det også når du skal inn i baksetet, da dørterskelen er høy og dørkarmen over er lav. Ingen franske åpninger her altså.

Setene i Citroën ë-C4 har en spesiell utforming og et spesielt mønster, og er meget komfortable selv om sitteputen er litt kort. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Kinesisk klima

MG4 har som mange andre kinesiske biler et klimaanlegg som fordrer at du setter det på 25 grader for å få en normal temperatur i kupeen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste dagene av testen koblet imidlertid klimaanlegget fullstendig ut, så vintertøyet fikk nye bruksområder. Vi fikk heller ingen varsler da vi gikk fra bilen med lysene på og fartsholderen er nykkete og urolig så lenge den følger trafikken foran. Talefunksjonen fikk vi heller ikke taket på, men det krever ofte litt øvelse fra begges parter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I e-C4 klarte vi å ringe og velge radio uten problemer med stemmen, og funksjonene i infotainmentsystemet er mer intuitivt enn i MG4. Ingen av bilene har spesielt avanserte instrumentpaneler med mange valg. e-C4 har i tillegg head-up display på en liten plastskjerm på dashbordet som kan skjules om ønskelig.

Setene i begge bilene er komfortable, men sitteputene er litt korte uten mulighet for tilt. Teleskopratt redder imidlertid sittestillingen i førersetet, mens to store og en litt mindre får plass i baksetet. Seteryggen kan deles 60/40, men Citroën har skiluke i tillegg for økt fleksibilitet og et litt større bagasjerom. Delskinn og polstrede materialer finner du også ombord i dem begge, men også en del hardplast.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ikke lett å bli enige om utseendet, men MG4 fikk positiv oppmerksomhet på parkeringsplassen. Foto: Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Trege biler

MG4 har noen flere alternativer i valg av kjøreoppsett hvor valgfri styring og regenerering er bedre, mens gassrespons og energibruk likevel er de viktigste.

Med 136 hestekrefter blir Citroën e-C4 aldri noen kjapp bil, men bilen er komfortabel og lettkjørt med forhjulstrekk og aktivt ESP-system. MG4 har bakhjulsdrift, er litt kjappere og fastere, men ESP begrenser lekenheten også her.

Designmessig er begge bilene særegne og elegante med vidt forskjellig tilnærming både innvendig og utvendig:

Kineserne har tilsynelatende sett på interiøret i alle eksisterende biler på markedet og laget en slags blanding av dem. Franskmennene har egne designere med skodder for kontorvinduene, så interiøret er unikt på godt og vondt.

Utvendig er det spoileren bak og den spisse fronten som skiller seg ut på MG4 mens e-C4 har proporsjoner, linjer og detaljer helt ulik alt annet og er noe du enten liker eller misliker.

Med lengre rekkevidde, bedre ytelser og lavere pris er det derfor vanskelig å komme utenom MG4 på topp, selv om Citroën e-C4 fremstår mer unik, komfortabel og større, med færre feil.

NØKKELINFO: MG4

Drivlinje: Elmotor, RWD

HK/kW/Nm: 204/150/250

0-100 km/t: 7,9 sek.

Toppfart: 160 km/t

Vekt: 1.685 kg

L/B/H: 429/183/150 cm

Batteri (netto): 60 kWh

Rekkevidde: WLTP 435 km

Ladeeffekt: 135 kw

Tilhengervekt: 500 kg

Bagasjerom: 350/1.165liter

Pris: Fra 285.900 kr. Denne modellen 318.000 kr

Pluss:

  • Rekkevidde
  • Pris
  • Design

Minus:

  • Klimaanlegg
  • Adaptiv fartsholder
  • Små forseter

Design: MG4 er særegen og har en del kule detaljer.

Førermiljø: Mye er lånt fra andre, men blandingen er fin.

Kjøreegenskaper: Lettkjørt og komfortabel med bakhjulsdrift og streng ESP.

Ytelser: Blant de tregere elbilene, men det holder til det meste.

Plass: Som en kompaktbil er det god plass til fire og litt til.

Mye for pengene: Dette er bilens beste argument.

Konklusjon 6: Enkel liten elbil som bør dekke en rekke behov.

NØKKELINFO: Citroën e-C4

Drivlinje: Elmotor, FWD

HK/kW/Nm: 136/100/260

0-100 km/t: 9,7 sek.

Toppfart: 150 km/t

Vekt: 1.561 kg

L/B/H: 436/183/152 cm

Batteri (netto): 46,4 kWh

Rekkevidde WLTP: 357 km

Ladeeffekt: 100 kw

Tilhengervekt: 0 kg

Bagasjerom: 380/1.250 liter

Pris: Fra 329.900 kr. Denne modellen 358.000 kr. Denne med utstyr 376.200 kr.

Pluss:

  • Pris
  • Design
  • Plass

Minus:

  • Treg
  • Setejustering
  • Rekkevidde

Design: Unik og kul i både fasong, linjer og detaljer.

Førermiljø: Fransk og særegent på både godt og vondt.

Kjøreegenskaper: Komfortabel som få og lettkjørt med forhjulsdrift.

Ytelser: Blant de tregeste elbilene, men holder følge i trafikken.

Plass: God plass til fire pluss en liten og en del bagasje.

Mye for pengene: Hvis rekkevidde ikke er viktigst er dette et godt kjøp.

Konklusjon 5: Var en suksess og får nå selskap av e-C4 X.