Flere dropper denne jobben – det er ikke smart

Mer enn én av fem svarer i en ny undersøkelse at de har droppet dekkskift og kjørt med vinterdekk en hel sommer. Det er absolutt ikke bra for sikkerheten, Foto: NTB
Mer enn én av fem svarer i en ny undersøkelse at de har droppet dekkskift og kjørt med vinterdekk en hel sommer. Det er absolutt ikke bra for sikkerheten, Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinterdekk på sommeren kan gi skumle konsekvenser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tar du deg en tur på en parkeringsplass og ser litt nøyere på hvilke dekk de ulike bilene har – da vil du fort oppdage at ganske mange kjører med vinterdekk, også midt på sommeren.

I en landsdekkende undersøkelse fra 2020 sa 18,5 prosent av de spurte at de har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk. I en fersk undersøkelse gjort for Continental i vår, svarer nå hele 22,3 prosent at de har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk.

Andelen øker altså – og det bekymrer produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen:

Åtte meter lengre

– Det er ikke den utviklingen vi liker å se. Å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren kan i verste fall være livsfarlig, og burde ha vært forbudt, sier han.

I Norge er det lovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren, men selv om dekkene ikke har pigger, er ikke gummiblandingen og dekkmønsteret beregnet for høye temperaturer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For en tid tilbake gjorde Continental egne tester for å finne ut forskjellen på bremselengden mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk på sommeren. De kjørte i 80 km/t, og skulle bråbremse på våt asfalt. Etter mer enn 50 forsøk var bremselengden i snitt åtte meter lenger med de piggfrie vinterdekkene enn med sommerdekk.

– Er de nye sommerdekkene egentlig vinterdekk?

Flest på Vestlandet

Økt bremselengde er en av konsekvensene hvis du kjører med vinterdekk på sommeren.
Økt bremselengde er en av konsekvensene hvis du kjører med vinterdekk på sommeren.

– Disse åtte meterne kan være forskjellen på liv og død, og derfor har vi hatt holdningskampanjer og gått ut med budskapet om hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk en rekke ganger. Men vi ser at vi må fortsette å gå ut med dette hvert eneste år, sier Knudsen, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I undersøkelsen svarer hele 30,2 prosent av alle menn at de har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk. Bare 14,7 prosent av kvinnene svarer det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser vi på alder, er det gruppen fra 30-44 år som synder mest (24 prosent), mens aldersgruppen over 65 år er best i klassen (19 prosent). Det er flest som kjører med piggfrie vinterdekk en hel sommer på Vestlandet (32,4 prosent), mens det er færrest på Østlandet (15,2 prosent).

– Det var da en helsikes pris for en oljeskvett

Vil ha forbud

Du skal ha veldig gode grunner for å fortsatt ha sommerdekk på bilen nå.
Du skal ha veldig gode grunner for å fortsatt ha sommerdekk på bilen nå.

Knudsen i Continental mener altså vinterdekk på sommeren burde være forbudt:

– Spørsmålet er om aktsomhetsparagrafen i Veitrafikkloven, paragraf 3, som gjør at man kan kreve at bilen skal være skodd etter forholdene, er nok. Vi mener ikke det, da vi vet hvor mange som kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren og hvor farlig det er. Vi mener derfor det bør bli forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren, i likhet med piggdekk.

Ikke vært vasket på 23 år – sjekk forvandlingen

Denne saken ble først publisert på Broom.no.