Munro MK_1: Helt ny elbil, men er ikke fra Kina

Munro MK_1 har en front som du neppe ønsker å se i speilet. Hvorvidt sjåføren kan se fotgjengeren eller ikke, gjenstår å ...ummm...se.
Munro MK_1 har en front som du neppe ønsker å se i speilet. Hvorvidt sjåføren kan se fotgjengeren eller ikke, gjenstår å ...ummm...se. Foto: Munro Vehicles
Artikkelen fortsetter under annonsen

Munro MK_1 er en helt ny firehjulsdreven elbil, som ikke kommer fra Kina. Prisen vil trolig starte på 713.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håndbygd terrengbil, myntet på gårdsdrift.

Det er en setning vi sjelden hører, med mindre man snakker med en Land Rover-selger eller tunere av den gamle sorten.

Munro Vehicles ble etablert i Skottland i 2019 av Russell Peterson and Ross Anderson. Ideen var å bygge en kompromissløs firehjulsdreven arbeidshest, med nullutslipp.

Målet er å bygge 50 biler i år, og 250 biler i året de neste par årene. Med sikte på en årlig produksjon av 2.500 biler innen 2027.

Eksteriøret minner om gamle Defender. Men som Ineos Grenadier har vist, har ikke Land Rover lengre eneretten på designen. Foto: Munro Vehicles
Eksteriøret minner om gamle Defender. Men som Ineos Grenadier har vist, har ikke Land Rover lengre eneretten på designen. Foto: Munro Vehicles

Trekker 3,5 tonn

Munro MK_1 har rammechassis, drivaksler foran og bak, permanent firehjulstrekk og låsbar differensial i midten. Samt mulighet til å låse alle tre differ. Egenvekten er 2.500 kilo, mens maksimal tillatt hengervekt er 3,5 tonn.

Elbilen fås i tre varianter: Utility, Range og Performance.

Motoreffekten er 295 HK eller 375 HK, mens batteriene har en kapasitet på enten 61 kWh eller 81 kWh.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidden anslås å være 306 kilometer eller 16 timer i ulendt terreng, hva enn det skal bety.

MK_1 Performance skal klare 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, men dette er ingen sportslig SUV. Toppfarten er begrenset til 129 km/t. Foto: Munro Vehicles
MK_1 Performance skal klare 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, men dette er ingen sportslig SUV. Toppfarten er begrenset til 129 km/t. Foto: Munro Vehicles

Priset som EQC 400

Prisen starter på 49.995 pund, snaue 650.000 kroner. Med engangsavgift og moms på summen over 500.000 kroner, peker tallene i retning av den nevnte prisen på 713.000 kroner.

Man kan få mange flotte elbil-SUV-er til omtrent samme prisen, om man ikke på død og liv skal rote rundt i åkeren og/eller skogen.

Audi e-tron 55, BMW iX1 M-Sport og Mercedes-Benz EQC 400 er de første som dukker opp i et uhøytidelig Finn-søk.

Men like sjeldne er de nok ikke.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.