Blower Car Zero: Tilbake til Le Mans

Moderne racinghjelm gjør det tryggere, men tidsreisen for denne Bentley Blower Car Zero blir ikke helt komplett. På den annen side spørs det om utøverne hadde turt å kjøre like fort uten hjelm. Motoreffekten er 240 bhp.
Moderne racinghjelm gjør det tryggere, men tidsreisen for denne Bentley Blower Car Zero blir ikke helt komplett. På den annen side spørs det om utøverne hadde turt å kjøre like fort uten hjelm. Motoreffekten er 240 bhp. Foto: Bentley
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bentley Blower Continuation Series deltar på Le Mans i juni. Hver møysommelige reproduksjon koster minst 19 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Blower Car Zero er det første eksemplaret av Blower Continuation Series, som er tidenes første offisielle reproduksjonsserie av en førkrigsmodell.

Utgangspunktet var blåkopier og 3D-skanning av Sir Henry ‘Tim’ Birkins 4 ½ Litre Supercharged Team Car #2 fra 1929, som regnes som den mest kjente Bentley-modellen i verden, og en av de store juvelene i merkets Heritage Collection.

Nå i år er det 93 år siden den bilen deltok på blant annet Le Mans.

Forrige gang en Bentley Blower deltok på Le Mans var i 1930, her i fri flyt ned Mulsanne Straight. Foto: Bentley
Forrige gang en Bentley Blower deltok på Le Mans var i 1930, her i fri flyt ned Mulsanne Straight. Foto: Bentley

Regnes som historisk av FIA

Til tross for at Blower Car Zero har en rekke oppgraderinger av sikkerhetshensyn (inkludert sidespeil, ekstralys, tauekroker, brannslukningsapparat og hovedbryter til batteriet), er reproduksjonen tilgodesett FIA-utstedte HTP-papirer.

Altså et Historical Technical Passport, som gjør at den nye gamle racerbilen kan benyttes i historisk racing, i FIA-regi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I alt skal det bygges 12 eksemplarer av Blower Continuation Series, takket være blant annet skredderne og håndverkerne i Mulliner-avdelingen.

Når dette skrives er åtte biler levert, fire til er under bygging. Noen av de ferdigstilte bilene dukker opp på Le Mans, sammen med Car Zero.

Irriterer du deg over nye biler og deres mangel på knapper og brytere, kan det kanskje friste med en Bentley av den gamle skolen? Foto: Bentley
Irriterer du deg over nye biler og deres mangel på knapper og brytere, kan det kanskje friste med en Bentley av den gamle skolen? Foto: Bentley

Ikke alene om jobben

Den håndbygde bilen er som et dugnadsprosjekt, signert de beste ekspertene i bransjen:

Stålchassiset er bygd av Israel Newton & Sons, nær Derby.

The Vintage Radiator Company ved Bicester Heritage, står for radiatoren og bensintanken i stål og kobber.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frontlyktene kommer fra far og sønn-selskapet Vintage Restoration International i Sheffield, som kan lage splitter nye komponenter basert på enkle tegninger.

Mulliner-avdelingen i Crewe sto for skinninteriøret.

Rammen av asketre er konstruert av Lomax Coachbuilders i Ludlow.

Artikkelen fortsetter under annonsen
I år skal Blower Car Zero stille på Donington Park fra 29.-30. juni, Le Mans fra 29. juni til 3. juli og Spa fra 28.-30. september. Foto: Bentley
I år skal Blower Car Zero stille på Donington Park fra 29.-30. juni, Le Mans fra 29. juni til 3. juli og Spa fra 28.-30. september. Foto: Bentley

Snittfart over 130 km/t

Som oppvarming til årets opptredener ble det utført en sekstimers kjøretest på Goodwood Motor Circuit, derav de kjente kulissene. Med den britiske føreren Stuart Morley bak rattet, ble det kjørt 611 kilometer (380 miles), med en snittfart på 133,5 km/t (83 mph).

Prisen på moroa er 1,5 millioner pund, snaue 19,4 millioner kroner før avgifter er inkludert.