Nå forsvinner viktig elbil-støtte
ENOVA avvikler og det skjer fort.
Elbilene har gått sin seiersgang på det norske bilmarkedet i flere år. Ingen kjøper flere elektriske biler i forhold til folketallet, enn oss nordmenn.
Her snakker vi personbiler. For varebiler har det gått tregere å få i gang det elektriske skiftet.
For å bidra til fortgang her, innførte det statlige støtteorganet ENOVA en ordning tilbake i 2019: Inntil 50.000 kroner i støtte, basert på bilens motorytelse, og 5.000 kroner for lader. Dette har blitt sett på som svært viktig for å få aktørene i denne bransjen til å velge elektrisk.
Kutter støtten
Tidligere i dag ble det imidlertid kjent at ENOVA avvikler kjøpsstøtten for elektriske varebiler og biogasskjøretøy som bestilles etter 31. mai 2023.
Elbilforeningen, Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund har nå sendt ut en pressemelding der de stiller seg svært undrende til beslutningen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGir ny pengestøtte til el-varebiler
Forverre utviklingen
Ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, mener bransje- og forbrukerorganisasjonene.
– At ENOVA velger å avvikle all støtte til elektrifiseringen av varebilmarkedet er stikk i strid med regjeringens signaler om utslippskutt fra veitrafikken, sier Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening, Unni Berge i Elbilforeningen og Knut Marin Breivik i Norges Bilbransjeforbund.
De legger til:
– Hittil i år er el-andelen blant de lette varebilene bare på 26,3 prosent. Den har gått ned så langt i 2023, sammenlignet med 2022. Å kutte i støtten nå, vil kunne forverre utviklingen ytterligere. Det er ingen mulighet om å nå Stortingets mål om at det kun skal selges utslippsfrie lette varebiler i 2025, uten støtteordninger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlik gjør de bilene perfekte for Norge
Artikkelen fortsetter under annonsenJobben ikke gjort
For personbiler og lette varebiler har Stortinget vedtatt det såkalte «2025-målet», en målsetting om at nybilsalget skal være utslippsfritt i 2025. Målet gjelder for varebiler opptil 1.761 kilo, mens de tyngre varebilene (opptil 3.500 kilo) skal være helt utslippsfrie i 2030.
– Men det er fortsatt slik at et stort flertall ikke velger utslippsfritt. Da er ikke jobben gjort, sier Unni Berge som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
ENOVA har primært som oppgave å bidra til såkalt markedsintroduksjon for utslippsfrie alternativer. For transportbransjen er nullutslippsteknologiene i stor grad introdusert på markedet allerede, men har både merkostnad i innkjøp og bruksulemper for virksomhetene.
Nå kan arbeidsplassen til mange nordmenn forandre seg stort
Går ikke uten støtte
– På personbilene har vi kommet langt med elektrifisering, men nyttetransporten henger etter. Fremover har vi store muligheter for en hurtig overgang til nullutslipp for nyttekjøretøy, sier Berge.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilbransjen mener en slik overgang ikke går uten incentiver.
– Det grønne skiftet krever ordninger som gjør at nullutslippsalternativene lønner seg for virksomhetene. Bransjen vil gjerne levere kjøretøyene som får fart på overgangen til nullutslipp på veiene. Vi må samtidig ha respekt for at virksomhetene som skal investere i nye kjøretøy trenger forutsigbarhet for kostnadene. De politiske vedtakene må følges opp med virkemidler, sier Krag i Bilimportørenes Landsforening og Breivik i Norges Bilbransjeforbund.
Denne var for billig til å få støtte
(Artikkelen er først publisert av Broom)