Vil tape over 30 milliarder kroner på elbiler i år

Ford har hatt stor suksess med sin Mustang Mach-E i Norge. Men så langt har de også tapt store penger for hvert solgte eksemplar av bilen internasjonalt.
Ford har hatt stor suksess med sin Mustang Mach-E i Norge. Men så langt har de også tapt store penger for hvert solgte eksemplar av bilen internasjonalt. Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford går ut med oppsiktsvekkende tall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke bilprodusenter satser nå stort på elbiler. Her har Norge virkelig vært et foregangsmarkedet. 80 prosent av alle nybiler som er solgt så langt i år, har vært elektriske. Det er ingen andre land i nærheten av.

Men mye tyder på at elbilsalget nå vil øke kraftig i mange andre markeder. Det vil bilprodusentene naturligvis ha sin del av.

En av dem som har kommet ganske sent i gang med elbiler er den amerikanske bilgiganten Ford. Nå har de imidlertid giret opp kraftig. Og det koster penger.

Begynne å snu

Ford bekrefter nå at de forventer å tape 3 milliarder dollar på salg av elbiler i år. Med dagens kurs, tilsvarer det over 30 milliarder kroner.

I fjor produserte og solgte Ford rundt 96.000 elektriske biler og skal ha tapt 1,2 milliarder dollar på denne delen av virksomheten sin.

I år blir det altså mye verre, men Ford forventer at det så skal begynne å snu. Fra 2026 kalkulerer de med en driftsmargin på 8 prosent fra elbilene sine. Da er målet også å produsere to millioner elektriske biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF advarer: Ikke betal for mye for elbilen

Det finnes nå over 11.000 eksemplarer av Mustang Mach-E på norske veier. Tidligere i år satte importøren også ned prisene på bilen, for å møte tøffere konkurranse.
Det finnes nå over 11.000 eksemplarer av Mustang Mach-E på norske veier. Tidligere i år satte importøren også ned prisene på bilen, for å møte tøffere konkurranse.

Fulgte etter Tesla

Hvor kommer så de store tapene fra? Tall som dette vil naturligvis bli påvirket av hvordan man regner. Så langt har Ford hatt store utviklingskostnader, som har blitt fordelt over relativt få solgte biler. Da er det vanskelig å tjene penger.

Det tar også tid å skaffe seg ny kompetanse. Fabrikker må bygges om og tilpasses elektriske biler. I tillegg innrømmer Ford at de har hatt problemer med produksjonen, noe som har gjort det langt dyrere å bygge elbiler enn de selv hadde forutsett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På toppen av dette kommer mye tøffere konkurranse fra en rekke merker. Etter at Tesla virkelig fikk fart på produksjon og salg, har de skaffet seg en særstilling i bransjen. Da de i januar kuttet prisen på sin Model Y, valgte Ford å følge etter med Mustang Mach-E.

Det er naturligvis ikke noe man ønsker å måtte gjøre, på en modell som allerede selges med tap. Men Ford følte sannsynligvis at de ikke hadde noe valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas var tidlig med Tesla – har tjent gode penger

Denne uken hadde Ford premiere på elektriske Explorer. Planen er at denne skal bli en volumselger i Europa.
Denne uken hadde Ford premiere på elektriske Explorer. Planen er at denne skal bli en volumselger i Europa.

Premiere denne uken

Nå er planen å gire opp produksjonen kraftig hjemme i USA, og i Mexico hvor de bygger Mustang Mach-E.

Denne uken var det også premiere på helt nye og elektriske Explorer som skal produseres i Köln i Tyskland og kun selges på det europeiske markedet. Her har Ford spart både tid og penger ved å basere bilen på Volkswagens elektriske plattform, kalt MEB.

Målet er at Explorer skal bli en volummodell i vår del av verden og øke Fords elbilsalg betydelig de neste årene.

Vi fikk se den tidlig: Les mer om nye Explorer her

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.