Ny bensintype tar over – passer ikke alle biler i Norge

Overgang fra E5 til E10 som normalbensin tar dette drivstoffet et nytt skritt i mer miljøvennlig retning.
Overgang fra E5 til E10 som normalbensin tar dette drivstoffet et nytt skritt i mer miljøvennlig retning.  Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

For de som ikke kan bruke E10, blir 98 oktan det nye alternativet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra månedsskiftet mars/april vil det dukke opp en ny bensinkvalitet i drivstoffpumpene rundt på bensinstasjonene i Norge.

Den heter E10, og skal ta bensin enda et skritt i mer miljøvennlig retning. Mens vi hittil har vært vant til å se betegnelsen E5 på 95 oktan-pumpene for «vanlig» bensin, vil disse heretter være merket E10. Dette blir nå det nye hovedproduktet for bensin.

– Forskjellen er at E10 vil ha inntil 10 volumprosent etanol innblandet, mens innblandingen av etanol for E5 var inntil 5 prosent, forteller administrerende direktør Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge, som tidligere var kjent som Norsk Petroleumsinititutt (NP).

E står altså for etanol, mens tallet viser hvor mye som er blandet inn.

Satser på bensin og diesel - nå utvikler de helt nye motorer

Bidrag til reduksjon

MERKING: Slik blir de forskjellige drivstofftypene merket på bensinstasjoner fremover. Foto: Skjermdump
MERKING: Slik blir de forskjellige drivstofftypene merket på bensinstasjoner fremover. Foto: Skjermdump

– E10 er allerede hovedproduktet i 16 europeiske land innenfor EU, og har for noens del vært det i flere år allerede. I Norden har for eksempel både Finland, Danmark og Sverige allerede innført E10 som sitt hovedprodukt, og sist ut var Sverige for rundt ett år siden. Norge er blant de siste til å gå over til E10, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med økte krav og forventninger til mer fornybart i drivstoffet, er det naturlig at også drivstoffselskapene i Norge går i gang med å øke andelen bioetanol i bensin. Denne økte innblandingen er en av flere måter å gjøre drivstoffet mer fornybart på. Økt bruk av biodrivstoff er med på å bidra til viktige og nødvendige reduksjoner av klimagassutslippene fra den norske veitrafikken, sier Bremer Nebben.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene svir - nå vil mange parkere bilen

Fåtall blir frarådet

– Er det noen som ikke kan bruke E10?

– Ja, men det er bare et lite fåtall. I Sverige er det rundt fem prosent av bensinbilene som blir frarådet å bruke den nye bensinkvaliteten. Det bør nevnes at alle nye bilmodeller etter 2011 er godkjent for E10. Dette gjelder også for noen enda eldre modeller.

– Bensin med inntil 10 prosent etanol iblandet blir den nye normalen, sier Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge. Foto: Moment Studio
– Bensin med inntil 10 prosent etanol iblandet blir den nye normalen, sier Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge. Foto: Moment Studio

– Hva gjør de som ikke kan fylle E10?

– Hvis man har en bil som er blant dem som er frarådet å tanke E10, må man fortsette å fylle med produkter merket E5, altså produkter som inneholder fra 0 til 5 prosent bioetanol. 98 oktan, som i dag ikke inneholder etanol, er for eksempel merket E5. Disse bensinkvalitetene kommer fremdeles til å finnes på mange av landets energistasjoner, slik at alle som trenger et alternativ fortsatt vil ha det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilgigant investerer milliardbeløp i ny bensinmotor

Ingen kollaps

– Hva skjer om man fyller E10 bensin på en bil som ikke er godkjent for dette?

– Å fylle tanken en gang, vil neppe skape merkbare problemer. Bruker man drivstoff med høyere etanolinnblanding gjentatte ganger over tid, kan dette skade deler som slanger, pakninger og lignende. Men man behøver altså ikke være redd for noen kollaps for motoren etter én feilfylling.

– Ellers er det slik at du bør holde deg til bilprodusentens anbefalinger for både oktan- og bioinnblanding dersom du er i tvil, sier Kristin Bremer Nebben til slutt.

Rekordhøye priser: Slik kan du spare penger

Denne saken ble først publisert på Broom.no.