Nå er det færre som vil ha elbil

Elbilene dominerer totalt i nybilsalget. Men hvis tendensene Naf nå ser stemmer, kan det blant annet bety at færre vil velge brukt elbil fremover.
Elbilene dominerer totalt i nybilsalget. Men hvis tendensene Naf nå ser stemmer, kan det blant annet bety at færre vil velge brukt elbil fremover.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Naf merker en klar nedgang det siste halvåret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år står elbilene for over 80 prosent av nybilsalget i Norge. Det ligger an til rekordhøy andel i år. Men samtidig er det tegn som tyder på at markedet har blitt kjøligere

I en undersøkelse Norstat nylig har gjort for Naf, svarer 42 prosent at deres neste bil blir en elbil. Det er en nedgang på 12 prosentpoeng fra august i fjor. Da svarte 54 prosent det samme.

Naf mener dette har en sammenheng med økte avgifter og frykter det kan få konsekvenser for det grønne skiftet i bilparken:

Økte renter

– Det er alvorlig når mer enn én av fem som tidligere var interessert i elbil har mistet interessen. Fra nyttår har regjeringen innført moms og nye avgifter på kjøp, og økt bompengene og omregistreringsavgiften på elbiler. Da er det ikke rart at folks interesse for elbil går ned, sier sier Thor Egil Braadland som er myndighetskontakt i Naf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener økte renter og strammere økonomi også kan være med på å forklare tallene.

Nå kan du velge mellom 54 bilmerker i Norge

De aller fleste elbiler ble dyrere fra årsskiftet. Dyrere har også hurtigladingen blitt, der merkes høye strømpriser godt.
De aller fleste elbiler ble dyrere fra årsskiftet. Dyrere har også hurtigladingen blitt, der merkes høye strømpriser godt.

33 prosent kjøpte elbil

– Elbil har lenge vært det samme som nybil. Da kan nok økte renter også bidra at flere setter seg på gjerdet, men det forklarer neppe alt, mener han.

I 2022 var hvert tredje bilkjøp – 33 prosent – en elbil, når man ser på bruktbilkjøp og nybilkjøp samlet. Det var en økning fra 26 prosent året før.

– Spørsmålet nå er om denne veksten vil være like høy i 2023. Med den synkende interessen, kan mye tyde på at svaret på dette spørsmålet blir nei, sier Braadland, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye hjemmekontor? Da kan faktisk bilen få problemer

Elbilene står sterkest i storbyområdene. Denne Tesla-butikken finner vi nord i Oslo. Foto: NTB
Elbilene står sterkest i storbyområdene. Denne Tesla-butikken finner vi nord i Oslo. Foto: NTB

By og land

Undersøkelsen viser at det fortsatt er i distriktene at folk er mest skeptiske til å velge elbil. Her svarer kun 30 prosent av respondentene at deres neste bil blir en elbil. I motsatt ende finner vi de som bor i storbyområder som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Her sier om lag annen hver respondent at deres neste bil blir en elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Nafs Elbilmonitor svarte 1203 personer blant annet på spørsmål om hva slags bil de skal ha neste gang. Undersøkelsen ble gjennomført i januar 2023. 351 av respondentene oppgir å disponere elbil fra før, mens 299 av dem sier de ikke har bil. Resten har bil med forbrenningsmotor, inkludert ladbar hybrid.

Dette er den viktigste grunnen til å ikke kjøpe elbil

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.