Nå kommer Cooper SE kabriolet som elbil, men vil du ha en må du være rask
Mini lanserer el-modellen Cooper SE som cabriolet. Produksjonen blir imidlertid svært begrenset.
CABRIOLET: – Vi vil kun få en håndfull biler til Norge, så entusiaster som vil ha den elektriske Mini-følelsen under åpen himmel, bør kjenne sin besøkelsestid når vi om kort tid åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Den elektriske utgaven av Mini Cooper SE Cabriolet lanseres i april, men BMW-gruppen skal kun lage 999 stykker til Europa. Det betyr at denne tassen blir et sjeldent syn på norske veier.
Om du har lyst på en selv, eller vil gi den i morgengave til noen som for det meste kjører i byen, er det nok smart å være tidlig ute med bestillingen.
Rekkevidde for byen
En elektrisk Mini med fast tak koster i dag fra 305.900 kroner i Norge. Prisen spretter raskt opp når det velges litt ekstrautstyr. Sikkert er det uansett at cabrioletutgaven blir dyrere, men hvor mye den ender opp med å koste i Norge, er foreløpig ikke kjent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAt dette blir en bil for spesielt interesserte, blir også åpenbart når bilens rekkevidde betraktes. Mini Cooper SE Cabriolet klarer bare 201 kilometer, mens den elektriske Fiat 500 har en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer.
Ikke rosa
Selv om rekkevidden er skuffende, later det til å være mye sjarmerende med Mini Cooper SE Cabriolet. Den er bare 3,86 meter lang, så å parkere i trange gater på Frogner bør ikke være noe problem. At den bare har 160 liters bagasjerom spiller kanskje ikke så stor rolle?
Motoren, som befinner seg under panseret og som driver forhjulene, yter 184 hestekrefter. Det skal være nok til å kunne akselerere til 100 kilometer i timen på 7,3 sekunder.
Dessverre fås den hverken i grønn eller rosa lakk, for snodig nok er kun to konservative fargevalg tilgjengelig; Såkalte «Enigmatic Black» og «White Silver».
Da hjelper det kanskje muligens at begge variantene visstnok kommer i kombinasjon med eksteriørdetaljer i bronse og sort høyglans.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.