Det kan bli dyrt å skryte for mye av bilen

VW Caddy har lenge vært en av de mest populære små varebilene på markedet. Det faktum at den har blitt solgt i en rekke forskjellige utgaver, har heller ikke bremset på interessen rundt bilen.
VW Caddy har lenge vært en av de mest populære små varebilene på markedet. Det faktum at den har blitt solgt i en rekke forskjellige utgaver, har heller ikke bremset på interessen rundt bilen. Foto: Volkswagen AG
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her var det veldig mye som ikke stemte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruktbilkjøp er fortsatt en dominerende årsak til klagesaker hos Forbrukerrådet – og mange saker havner etter hvert i Forbrukerklageutvalget. Uenighet kan dreie seg om forskjellige sider ved bilkjøpet, fallgruver er det nok av!

Slett ikke alle klager får medhold, men mange gjør det – helt eller delvis.

Medhold ble det i alle fall for nordlendingen som kjøpte en brukt VW Caddy Maxi av en trønder. Bilen var en 2016-modell, og handelen ble gjort i 2020. Da var bilen gått noe over 170.000 kilometer, og ikke uventet ble den «solgt som den er».

«Alt var riktig»

Ifølge den tekniske informasjonen i kjøpekontrakten hadde bilen motor med 140 hk. Det ble oppgitt at det fulgte med utstyr som blant annet navigasjonssystem, parkeringssensorer både foran og bak, xenonlys og mer til. Videre ble det fastslått at «Følger med sommerdekk på alu, nye i vår, vinterdekk en sesong gamle.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den innklagde selgeren bekreftet også i korrespondanse med klageren at «det fulgte med piggdekk til bilen og at alt som fremkom av salgsannonsen var riktig.» Salgsannonsen ble for øvrig snart borte...

En ekte bestselger blir ny

Det store varerommet har også gjort bilen populær blant håndverkere. Foto: Frank Williksen
Det store varerommet har også gjort bilen populær blant håndverkere. Foto: Frank Williksen

38 hk manglet

Samme dag som klageren fikk bilen, oppdaget han at her var det mye som ikke stemte helt. Av påstått utstyr manglet det meste: Bilen hadde ikke xenonlys, ikke navigasjon, ikke parkeringssensorer foran, ikke seter i delskinn, ikke fjernlysassistent – og piggdekk på alu-felger viste seg å være piggfrie dekk på stålfelger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre lite festlige overraskelser for kjøper den første dagen, var varsel om for lite AdBlue, fjernlys som bare belyste tretoppene, sidedør til varerom som ikke lot seg åpne og en motor som bare hadde 102 hestekrefter i stedet for de 140 hk selger hadde lovet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Caddy: Dette er en av Norges mest solgte biler

Enighet var umulig

Klageren reklamerte få dager etter at han fikk bilen, og etter litt frem og tilbake erkjente innklagde ansvar for feilinformasjon vedrørende piggdekk og lys. Han opplyste også at motoren var chippet til 140 hk og ikke var original. Han opplyste også at han hadde sendt fjernkontroll til parkeringsvarmeren til klageren – den kom frem tre uker senere...

Klageren skaffet seg påfølgende vår en sakkyndig uttalelse fra merkeforhandler i hjembyen, der det ble konstatert at «prisforskjellen mellom motor og utstyrsforskjeller er til sammen kr. 30.000,-.»

Etter dette krevde klageren prisavslag eller erstatning på 25.000 kroner med tillegg av renter. Etter noe frem og tilbake, der avstanden mellom krav og tilbud var på et slikt nivå at enighet var umulig, endte saken i Forbrukerklageutvalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
En fin førerplass har vært et bidrag til bilens popularitet. Foto: Frank Williksen
En fin førerplass har vært et bidrag til bilens popularitet. Foto: Frank Williksen

Ulovlig motortrimming

Her ble det raskt konstatert at manglende xenonlys og navigasjonssystem utgjør en mangel etter kjøpsloven. Det samme gjelder chiptuningen av motoren: «Utvalget anser i utgangspunktet et uautorisert inngrep i motoren som en mangel... I tidligere praksis er det blant annet vektlagt at ulovlig motortrimming medfører økt risiko for unormal slitasje, ileggelse av avgifter og tap av garantirettigheter.» I tillegg bemerker utvalget at «tuningen uansett innebærer en endring av bilens karakter, og utgjør et forhold som kan påvirke bilens markedsverdi og forsikringsmuligheter.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget fastslår derfor at «bilen er i dårligere stand enn klageren hadde rimelig grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers,» og dermed endte det med at klageren ble tilkjent prisavslag på 25.000 kroner pluss renter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av Norges mest solgte blir tøffere

Dette er saksgangen

Den vanlige gangen i klagesaker som gjelder bil, er at det starter med en klage til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet. Dersom det ikke lykkes med å få en løsning på saken her, kan den havne i Forbrukerklageutvalget. Forbrukertilsynet kan hjelpe med utfylling av skjema til FKU, men klageren må selv signere, datere og sende inn skjemaet i posten.

Behandlingen i Forbrukerklageutvalget er gratis, og vedtak her er bindende dersom det ikke bringes inn for domstolene innen fire uker etter at vedtaket er forkynt. Dette betyr at det er enklere å få inn penger noen eventuelt skylder deg i en slik klagesak.

Ventetiden for å få en klagesak behandlet i Forbrukerklageutvalget er for tiden ca. 2 år.

Topp 10: De største stasjonsvognene du kan kjøpe

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.