Terje fikk sjokkregning på 120.000 kroner – fryktet det verste
Men så kom importøren på banen.
– Jeg satt og kjørte, hørte på radioen og tenkte på helt andre ting. Plutselig og helt uten forvarsel døde motoren bare stille og rolig hen på min Ford Transit. Jeg var ved utgangen av en tunell og klarte med nød å neppe å trille ut av den.
Det forteller Terje Bråthen fra Vikersund.
Bilen, en 2016-modell Ford Transit Custom Sport med 170-hesters dieselmotor, ble hentet av bilberger og kjørt til nærmeste verksted som var i Drammen. Det viste seg at registerreima på motoren var årsak til motorstoppen. Den hadde røket tvers av.
Utenfor garanti – innenfor skiftintervall
– Det synes jeg var merkelig. Bilen har nemlig blitt fulgt opp med servicer til punkt og prikke. Attpåtil hos merkeforhandler. Jeg er veldig nøye med bilen min, den er fortsatt nesten som ny. Jeg er også veldig fornøyd med den generelt sett. Den passer mitt bruk perfekt, understreker Terje.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSkiftintervallet på registerreima er enten 250.000 kjørte kilometer, eller når bilen blir ti år gammel. Det som kommer først.
Bilen til Terje er seks år gammel og har gått 190.000 kilometer. Altså godt innenfor de oppgitte skiftintervallene som Ford operer med.
– Jeg må ærlig innrømme at jeg fikk både litt hakeslepp og prissjokk da verkstedet ringte og fortalte at det koster 120.000 kroner å reparere bilen etter registerreim-havariet.
– Å si at det var en litt ubeleilig utgift er ikke å ta for hardt i. Jeg hadde rett og slett ikke råd til å reparere den akkurat da – på strak arm, sier Terje.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSjekk Fords nye elektriske varebil – med 2.000 hestekrefter!
Ikke vanlig
– At en registerreim ryker er veldig, veldig sjelden på våre biler når service-intervallene er fulgt, men noe som en sjelden gang kan skje ut fra bruksmønster på bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet sier Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.
10 år og 240.000 kilometer er ingen garanti. Det er en anbefaling for bytte av registerreim, ved normal bruk.
Dermed så det ikke så lyst ut for Terje og Transiten hans i utgangspunktet.
– Som allerede nevnt er det ikke ofte dette skjer. Hvis det allikevel skjer, vurderes dette individuelt i hvert enkelt tilfelle i samråd med forhandler. Der det ikke forekommer veldig unormalt bruksmønster eller andre ekstraordinære hendelser, dekkes dette som oftest i en fordeling mellom forhandler og kunde. Enkelte ganger også uten kostnad for kunden. Det forutsetter selvsagt at alle servicer er foretatt innenfor intervallene som er gitt, forklarer Sønsteby videre.
Overraskende vending
Terjes Transit hadde fulgt alle servicer. Dermed tar den i utgangspunktet kjedelige saken, både for Ford og Terje, en uventet og overraskende vending.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det viste seg at denne kunden har vært svært flink til å følge opp bilen sin. Dermed tok forhandler kontakt med kunden og forklarte at vi likevel dekker reparasjonen i dette tilfellet.
Slik gjør de bilene perfekt for Norge
Fornøyd kunde
Det ble dermed en gledens dag for Terje. Endelig får han fiksert bilen sin. En bil han også bruker i næring.
– Gjett om dette var gode nyheter. Jeg er glad i Ford som bilmerke. Etter at saken min ble vurdert, er jeg ikke mindre fornøyd. Dette har hengt litt over meg, sier en glad, lettet og smilende Terje.
Nå skal bilen til merkeforhandleren Wold & Borgersen i Åmot for reparasjon. Om noen dager er den på veien igjen.
– Vi vil jo svært gjerne ha fornøyde kunder og det tror jeg vi fikk i dette tilfellet. Han kunne ikke få takket nok. Nå er begge parter fornøyde, sier Sønsteby.
Les også: Snart kan arbeidsplassen se slik ut
(Artikkelen er først publisert av Broom)