Så langt kan du kjøre før du MÅ stoppe og lade

LITT TIL: Her begynner det å bli alvor. Men de aller fleste elbiler går et stykke også etter at bilen varsler om null rekkevidde og tomt batteri.
LITT TIL: Her begynner det å bli alvor. Men de aller fleste elbiler går et stykke også etter at bilen varsler om null rekkevidde og tomt batteri. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

De aller fleste elbiler har en ekstra buffer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange som har elbil har erfart hvordan det føles når rekkevidden kryper ned mot null kilometer – og det fortsatt er et stykke til nærmeste lademulighet.

Kan det gå bra? Eller ender du i veikanten, med nødblinken på?

I verdens største elbiltest kjører NAF bilene helt tomme for strøm. Det er viktig for å avdekke den faktiske rekkevidden på norske vinterveier. Men NAF anbefaler ikke å gjøre dette i hverdagen.

Sikkert sted å stoppe

– Det går helt fint å kjøre batteriet ned til 10 prosent før du lader, slik at du har litt margin. Det er den mest relevante rekkevidden for elbilistene å forholde seg til i hverdagen, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når du har kommet ned til 10 kilometers rekkevidde, har du som regel også fått flere advarsler som at det er tid for å lade.

Mot slutten går bilene også i såkalt «skilpaddemodus». Da kutter de ytelsene på klimaanlegget, det samme skjer med gassresponsen. Og helt på slutten går det i svært lav hastighet, da er det bare å komme deg til et sted der det er trygt å stoppe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vakte oppsikt underveis: Her var det slutt for VW ID.Buzz

Fikk kjøre helt tomt

Det normale er at bilene fortsatt har en del å gå på, også etter at rekkeviddemåleren viser null. Hvor mye vil variere fra bil til bil.

– Dette er ikke noe man bør utforske før det eventuelt er strengt nødvendig. Men det var absolutt en interessant opplevelse å være med på testen og få kjøre bilen helt til den stoppet, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han var sjåfør i årets vintertest, der han rattet Tesla Model X Plaid. 444 kilometer sto det på telleverket her, da bilen til slutt stoppet.

Helt nytt bilmerke: Så langt kom Jac i testen

Rekkeviddetesten til NAF og Motor vekker debatt. Elbilforeningen gikk denne uken hardt ut mot testen. Her er testen over for VW ID-Buzz som gikk over 300 kilometer på vinterveiene. Foto: broom
Rekkeviddetesten til NAF og Motor vekker debatt. Elbilforeningen gikk denne uken hardt ut mot testen. Her er testen over for VW ID-Buzz som gikk over 300 kilometer på vinterveiene. Foto: broom

Kan gi ekstra rekkevidde

– Mange elbiler viser både estimert rekkevidde og batteriprosent. Det siste er det tryggeste å styre etter. Rekkevidde vil variere veldig mye etter kjøremønsteret. Har du mye stigning, vil bilen for eksempel anslå kortere og kortere rekkevidde. Går det så nedover igjen, vinner du mye. Men batteriprosenten «lyver» ikke, selv om det altså gjerne er litt ekstra margin her også, sier Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den store elbiltesten starter bilene med 100 prosent batteri, men bilene er ikke forvarmet. Flere og flere elbiler kan forvarme både kupé og batteri før du drar på tur. Det kan gi deg ekstra kilometere ute på veien.

– Forvarm bilen mens den står tilkoblet laderen hjemme. Da starter du turen med varmt batteri rett fra strømnettet. Det kan gi ekstra rekkevidde, sier Nils Sødal.

Her var det helt slutt for Tesla Model X Plaid

(Artikkelen er først publisert av Broom)