Porsche 75-årsjubileum – får kritikk av bilkjendis
Porsche-entusiaster med litt historiekunnskap tar navnet umiddelbart, men ikke alle er like begeistret. De nye elbilkundene trenger kanskje å minnes på hvor det hele startet for 75 år siden.
Til sommeren er det nemlig 75 år siden Ferry Porsches første bil, Porsche 356 Roadster, sto klar og kunne tas i bruk.
Hans drøm om å skape en sportsbil, basert på Volkswagen, var blitt en realitet i noen skur i den lille byen Gmünd i Østerrike.
Store begrensninger
Det tok ikke av.
Det var begrensninger på alt fra materialer, lokaler og kyndige håndverkere til kunder. Men etter tre håndbygde eksemplarer kalt 356/2 i 1948 og rundt 50 i 1949/50, flyttet man virksomheten fra skurene i Gmünd til Stuttgart. Her hadde faren Ferdinand Porsche sitt design- og kontruksjonskontor fra tidligere.
De aller fleste av de Gmünd-bygde Porsche 356 var Coupéer, og det er denne aller første modellen Porsches designere nå har studert grundig som inspirasjonskilde.
Fødselsdagsgave
– Vi ønsket å skape en meget spesiell bursdagspresang i form av det som ble Porsche Vision 357. Den bruker den opprinnelige 356 som en basis for å understreke dens signifikans i vårt design DNA, sier Michael Mauer, Vice President Style Porsche.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Designstudien er et forsøk på å kombinere fortiden, nåtiden og fremtiden i en design som henger sammen, med proporsjoner som minner om den historiske opprinnelsen og detaljer som visualiserer hva fremtiden rommer, fortsetter Mauer.
Krevende proporsjoner
Å kalle de aller første Porsche 356/2 Coupéene vakre var vel en mild overdrivelse, både i 1948 og nå i 2023.
Det er definitivt noe med proporsjonene og utformingen av spesielt bakre del av Coupéens taklinje som ikke faller på plass med en gang. Den ble da også redesignet så snart man fikk i gang produksjonen i Stuttgart ved hjelp av karosseribyggeren Reutter & Co. GmbH.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDerfor er det desto mer grunn til å anerkjenne dagens designteam for ikke å ha valgt den letteste veien med den pyntede, tidlige 1950-tallsversjonen av 356, men den opprinnelige versjonen som inspirasjonskilde. Men der ligger også en stor visuell utfordring i å få en balansert design.
Artikkelen fortsetter under annonsenElementær Porsche-DNA
Det er noe helt spesielt med Porsche og designutviklingen, fra 356 til 911. Riktignok har de seneste modellene vokst så de nærmest kunne spise de opprinnelige versjonene. Slik er det med nærmest alle bilmerker, også Porsche.
Men måten merket har greid å tviste og tviste på de samme basislinjene i merkets design DNA over så mange år og generasjoner er bemerkelsesverdig. I så måte er utviklingen av Porsches historiske hovedmodell nærmest unik.
Idepool
– Vi skal våge å tenke høyt. Designstudier skal tjene som en idépool vi skal hente inspirasjon fra til fremtidens designer. Vi er på en evigvarende konseptuell reise til fremtidens mobilitet, og av og til kan historien være en kilde til inspirasjon uten at det ligger noe paradoksalt i det.
– Kreativ frihet er også viktig: ideer må kunne presenteres uhemmet, slik at de kan bidra til å forestille oss en konsistent designfilosofi med resultater i innovative nye retninger, forklarer Mauer og virker som han nærmest forventer blandede reaksjoner på Vision 357.
Artikkelen fortsetter under annonsenIkke konsept
Mauer er konsekvent i bruken av begrepet designstudie, ikke konsept. Den 718 Cayman GT4 RS-baserte studien har nemlig ikke noe interiør. Den representerer nok mer en liten avstikker med blikk bak i historien enn å være et viktig signal om veien videre for Porsche-design, selv om en del av detaljene er både kule og moderne.
Artikkelen fortsetter under annonsenBåde A- og B-stolpene er sorte, slik at det gir inntrykk av en sammenhengende vindusflate rundt hele fronten og sidene av kupeen. På originalen var det synlige stolper, men de var veldig tynne, slik at vindusflatene var helt dominerende og skapte en visuell profil man har hentet inn igjen på hyllesten. Kanskje mer spesiell enn direkte vakker.
Likeledes er originalen fra 1948 (av kritikerne) beskyldt for å ha en manglende balanse mellom front og hekk. Det er et element som også ser ut til å ha funnet veien til dagens tolkning (i undertegnedes øyne), spesielt sett rett fra siden i profil. Det er nesten så man ikke legger merke til de matte, sorte og ganske så kule felgene.
Artikkelen fortsetter under annonsenBlandede reaksjoner
Og det gikk ikke lenge etter at bildene av designstudien var sluppet før reaksjonene kom. Ganske blandede reaksjoner og få som tok bølgen.
Idet vi skal avslutte vår lille epistel om den første, av sikkert flere, retrostudier fra Porsche i 2023 tikker Porsche-entusiast Magnus Walkers reaksjon inn på Instagram:
«I mine øyne er proporsjonene feil. Kanskje er det bildene, lyset, balansen, proporsjoner, farger, #75, designspråket, kurver og linjer. Fronten og bakenden er ikke i en harmonisk balanse. Ser litt vel konfliktfylt, trøblete og ikke godt mikset, som en Kit Car som ikke traff blink. Sannsynligvis en hastedesign hvor kokkene ikke har holdt på med samme retten på det samme tidspunkt i det samme kjøkkenet. Bare mine første tanker – kanskje jeg ikke forstår det.»
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.