Testet: DS3 E-tense - Først og fremst komfortabelt
Elbilen DS3 E-tense lanseres med en komponent som kommer til å bli avgjørende for hele Stellantis-gruppen.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
BILTEST: DS3 har ikke hengerfeste, ikke firehjulstrekk og heller ikke akselerasjon som den delen av berg- og-dal-banen du gruer deg mest til.
Så dersom du føler at du må kjøpe en elbil som en dag vil gjøre deg i stand til å suse opp bratte knauser med et stort vedlass på slep, er nok ikke dette bilen for deg.
Men den har mange gode kvaliteter.
Ikke rakett
DS3 E-tense er først ut med den nye elmotoren til Stellantis-gruppen, som etter hvert vil bli å finne i Peugeot 208 og 308, Opel Astra stasjonsvogn og 5-dørs, DS sitt søstermerket Citroën i den nye ë c4X, Jeep Avenger og muligens den litt større DS4 etter hvert.
Effekten er på 115 kW – 156 HK – og 260 Nm. Den er koblet til et batteri med 54 kWh brutto, og 51 kWh netto kapasitet.
Med den kombinasjonen skal DS3 ifølge produsenten ha en rekkevidde på maksimalt 403 km WLTP.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFra 0 til 100 km/t tar 9 sekunder og toppfarten er 150 km/t. Det er altså ingen elektrisk rakett, men med en pris som starter på 368.900 kroner for den rimeligste DS3 E-tense Performance Line kan du få en god porsjon fransk komfort og elegant design til hyggelig pris.
Strekker hver kW
Den nye elmotoren er en såpass viktig komponent at DS har tatt med et eksemplar for å vise frem vidunderet.
Kobbertråden er viklet rundt på en ny måte, og de har puttet inn flere andre spennende deler som til sammen skal sørge for å strekke hver eneste tilgjengelige kW så langt som mulig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå de to høyeste utstyrsnivåene Rivoli og Opera er de 18-tommers felgene skodd med 215/55 dekk, med oppgitt rekkevidde på henholdsvis 396 og 395 km WLTP.
DS3 E-tense Performance Line får også 18-tommere, men dekkdimensjonen er justert til 195/60, og det bidrar til at rekkevidden akkurat smetter over 400 km WLTP.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen innebygde laderen har en oppgitt effekt på 11 kW, og beregnet tidsforbruk fra 0 til 100 prosent batterikapasitet er fem timer. På hurtiglader tar DS-en maksimalt 100 kW, noe som skal gjøre det mulig å øke fra 0 til 80 prosent på 30 minutter.
Diva rød
Produktsjefen for den nye DS3-modellen Stéphane Kharat forklarer hvordan de har fornyet og forbedret bilen fra forrige generasjon, med nytt listverk, konfeksjon som er god å ta på, og større skjerm oppå dashbordet.
På spørsmål om de definerte noen spesifikke kundegrupper for den nye modellen, lyder svaret at den forrige DS3 ble ansett for å henvende seg til den mer feminine delen av markedet, og at de ønsker å treffe bredere med denne.
Like etterpå tar han frem en bit av karosseriet, som viser hvordan de har klart å fremstille den nye fargen «Diva rød» ved hjelp av tre lag med lakk. Det kan godt være at DS3 E-tense satser på treffe et bredere segment av markedet, men den sørger i hvert fall for å ivareta det eksisterende kundegrunnlaget.
Artikkelen fortsetter under annonsenDiamond finish
DS3 E-tense er ikke en bil som gaper høyt med grillen eller myser skummelt til forankjørende med smale skyteskår til frontlys. Den har et snillere og mildere oppsyn, og fronten er pyntet med det Kharat i presentasjonen referer til som «diamond-finish».
Artikkelen fortsetter under annonsenPå hver side av grillen dukker de samme «lysslørene» opp som på den større og ladbare hybriden DS7, og de ser faktisk bedre ut på den mindre bilen.
Det har kommet en god del små elbiler på markedet i det siste, og enkelte av dem kan minne mer om tørketromler enn biler når det gjelder utseendet. Men DS3 har en helhetlig og gjennomført design, og gir en følelse av å være en skikkelig bil og ikke bare en batteridrevet transport-modul.
Dekkhotell inkludert
Dagens testbil er DS3 E-tense Opera, som er det høyeste utstyrsnivået. Ved introduksjonen får den en rabatt på litt over 15.000 kroner, og havner på 388.900 kroner, kontra normalpris 403.900 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenI kampanjen er også den store sikkerhetspakken inkludert, med kamera, sensorer og et par ekstra assistenter, samt dekkhotell i tre år og serviceavtale for tre år eller 45.000 km.
Førerdøren har den rette tyngden, og smekker igjen med en betryggende lyd. Setene både foran og bak er skinnkledd og utformet med det produsenten kaller armbåndsur-mønster.
Den i husstanden som har mest greie på det gjenkjenner de geometriske formene, og opplyser at de kan ha latt seg inspirere av merker som Rolex, Cartier eller Breitling.
Kostnader kuttet
Noen elbiler legger vekt på å montere digre iPad-lignende skjermer på hele dashbordet, men DS3 E-tense har en 10-tommer montert på toppen, med det du trenger av informasjon og funksjoner.
For tiden er det en trend å lage såkalte «widgets» til disse skjermene, som i praksis betyr at du kan skifte, mikse og blande hvilke funksjoner du ønsker å ha tilgjengelig.
Artikkelen fortsetter under annonsenGirspaken og de øvrige kontrollene er hentet direkte fra felleslageret til Stellantis, noe som betyr at det meste er kjent. Justeringen av sidespeilene befinner seg på et litt underlig og bortgjemt sted i en mørk krok, like ved siden av panelet for head-up display.
Sistnevnte er av den sorten som viser informasjonen på en gjennomsiktig skjerm montert bak rattet, i stedet for å projisere den på frontruten. Det fungerer greit nok, men sladrer litt om at noen kostnader måtte kuttes for å klare å levere på pris.
Café au lait
Fjæringen er klassisk fransk sofa, og introduserer en slags langtrukken sinuskurve på motorveien når skjøtene blir mange og cruisekontrollen settes inn. Den gjenkjenner forøvrig skilt med ny fartsgrense, og hvis du trykker «OK» oppdaterer den seg.
Lydnivået er behagelig lavt, og det eneste som bryter opp den mjuke følelsen av å seile gjennom landskapet i en café au lait er den nokså gjennomtrengende stemmen fra GPS-en.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå klingende sunnmørsk avbrytes enhver samtale hver gang du nærmer deg et kryss, en rundkjøring eller noe annet som kan medføre avsporing. Heldigvis går det an å be om å få litt fred til å konsentrere seg om veien ved å trykke på skjermen.
Skifter du mellom «Økonomi», «Normal» og «Sport» får du tilgang på henholdsvis 82, 109 og 156 hestekrefter, og det merkes på hvor kvikk bilen er. Stort sett holder det lenge å kjøre i «Normal», da DS3 E-tense mer enn noe annet innbyr til en avslappet kjørestil.
God nummer to
For en familie på fire vil nok DS3 E-tense fort bli i trangeste laget, selv om det er plass nok til de to yngste i baksetet og bagasjerommet klarer et par kofferter av kabinstørrelse pluss noen myke bager.
Det følger med det aller meste av moderne førerassistentsystemer og sikkerhetsfunksjoner, og kamera foran og bak gjør det enkelt å manøvrere.
Produsenten har fokusert på at det først og fremst skal være komfortabelt ombord, og nettopp det fokuset på et spesifikt område gir uttelling. Med en rekkevidde på rundt 400 kilometer kan DS3 E-tense fungere som en kjekk og stilig bil nummer to.
Nøkkelinfo: DS3 E-tense
Drivlinje: En elmotor, fremhjulsdrift
HK/kW/Nm: 156/115/260
0-100 km/t: 9,0 sek
Toppfart: 150 km/t
Rekkevidde (WLTP): 403 km
Batterikapasitet (brutto/netto): 54/51 kWh
Maksimal ladeeffekt: 100 kW
Egenvekt uten fører: 1.550 kg
L/B/H: 4.118/1.988/1.534
Forbruk: 12,6 kW/100 km
Bagasjerom: 350 / 1.050 liter
Tilhenger: Ikke tilgjengelig
Priser: Denne modellen: Fra 358.900 kroner
Pluss:
- Elegant fransk småbil
- God rekkevidde
- Komfortabel
Minus:
- Ikke firehjulstrekk eller krok
- Nokså moderate ytelser
- Relativt lav ladeeffekt
Design: Gjennomført, kler litt spreke farger
Førermiljø: Behagelig, komfortabelt
Kjøreegenskaper: Fokus på komfort og ikke sport
Ytelser: Nok til vanlig kjøring i Norge
Plass: Småbil, passer fint til to voksne
Mye for pengene: Godt utstyrt og fin bil til god pris
Score: 8/10: Et veldig trivelig alternativ med franske aksent.