Mange kjører omveier – fordi de ikke har råd til bompenger

Med stadig flere bomstasjoner og bomringer har det også blitt mye dyrere for mange å kjøre bil En ny undersøkelse gjort for KNA viser at mange med dårlig økonomi velger å kjøre omveier for å unngå bompengene. Foto: NTB
 Med stadig flere bomstasjoner og bomringer har det også blitt mye dyrere for mange å kjøre bil En ny undersøkelse gjort for KNA viser at mange med dårlig økonomi velger å kjøre omveier for å unngå bompengene. Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har skapt et klasseskille på veiene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges første bomring åpnet i Bergen, i 1986. I 1990 kom så Oslo etter. Og siden har det poppet opp en rekke bomstasjoner og bomringer rundt om i landet.

I fjor hentet de inn ikke mindre enn 13,1 milliarder kroner. Dette er noe som merkes på lommeboka for mange av oss, ikke minst for dem som fra før har minst å rutte med.

En nasjonal meningsmåling gjort for KNA viser at mange kjører omveier for å unngå bompenger. En gruppe skiller seg tydelig ut her: Dobbelt så stor andel av de med anstrengt økonomi som øvrige bilister blir tvunget over på sideveiene.

Roper varsko

KNAs undersøkelse viser at 20 prosent av alle bilister jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger. Andelen bilister med anstrengt økonomi som sier de gjør dette er 36,8 prosent, mens tallene for øvrige bilister er 18,4 prosent.

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker, mener det er all grunn til å rope varsko om bompengesatsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Staten henter ut flere milliarder i bompenger hvert år. Det er en utgift mange sliter med å klare. Foto: NTB
Staten henter ut flere milliarder i bompenger hvert år. Det er en utgift mange sliter med å klare. Foto: NTB

– En stor del av begrunnelsen for nye og mer trafikksikre veier er nullvisjonen: Null drepte og hardt skadde i trafikken. Når vi, etter å ha bygget nye, raskere og mer trafikksikre veier, priser veiene så høyt at bilistene ikke vil bruke dem, er veiene for dyre, sier Skiaker.

Elbilene fikk tredobling av prisen

Klasseskille

Han mener politikerne bidrar til å skape urettferdige forskjeller på norske veier. Der nye, trygge veier med høye bompenger er forbeholdt dem med god økonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har lenge vært bekymret for at en for høy prising av nye og mer trafikksikre veier kan skape et klasseskille, hvor bompengekostnadene er så høye at bare de som har råd til det kan kjøre på de nye veiene, sier KNA-sjefen.

Her kan det koste 20.000 årlig å bruke bilen

Sparker beina under nullvisjonen

Han legger til:

Dette er bomstasjonen nederst i Lierbakkene, i 1999. Da var bomstasjoner relativt sjeldne i Norge, siden har veldig mange kommet til. Foto: NTB
Dette er bomstasjonen nederst i Lierbakkene, i 1999. Da var bomstasjoner relativt sjeldne i Norge, siden har veldig mange kommet til. Foto: NTB

– Vi er i utgangspunktet imot bompenger, men i den grad det skal brukes bompenger, må prisen være på et nivå som folk har råd til. Når vi ser at så mange bilister velger mindre, tregere og mer trafikkfarlige sideveier for å unngå bompenger er prisen for høy, sier Skiaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Konsekvensen av de skyhøye bomprisene er at de sparker beina under nullvisjonen, som er noe av intensjonen for slike store veiprosjekt. Konsekvensene kan med andre ord bli flere drepte og hardt skadde i trafikken, avslutter generalsekretæren.

Kjørte gratis i bomringen i tre år – så slo politiet til

Denne saken ble først publisert på Broom.no.