Bilsalget i Russland har kollapset
Må lage biler uten utstyr vi lenge har tatt for gitt.
Russlands invasjon av Ukraina i februar i fjor har skapt store problemer på mange områder.
Også bilindustrien har fått merke krigen på kroppen. Ukraina er en stor underleverandør av bildeler, blant annet ledningsnett. Dette har skapt problemer i forsyningslinjene og økt ventetid,
Men også på «hjemmebane» får krigen konsekvenser for russerne. I det russiske markedet har nemlig bilsalget kollapset i 2022.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mangler deler
Flere russiske fabrikker har tidvis måttet stanse produksjonen. Grunnen er at de har slitt med å skaffe deler og etablere nye forsyningskjeder etter innføringen av omfattende sanksjoner.
Den store produsenten Avtovaz produserer nå Lada uten viktig sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og ABS-bremser som en en følge av delemangelen. Les mer om det her.
Les også: Selger seg ut av bilprodusent – for 12 øre!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNedgang på nesten 60 prosent
I tillegg har vestlige bilprodusenter forlatt det russiske markedet. Noe som gjør bilindustrien – som er sterkt avhengig av vestlige investeringer og høyteknologisk utstyr – til en av de hardest rammede industriene i Russland.
På toppen av det hele steg prisene betydelig på nye biler i løpet av fjoråret.
Dette i sum ga en salgssvikt på 58.8 prosent. I 2022 ble det solgt snaut 690.000 nye biler, mens tallet i 2021 var på over 1,6 millioner biler. Tallene inkluderer ikke salg av merkene BMW, Mercedes og Chery. Det viser tall fra Association of European Businesses (AEB)
Les også: Lada-eierne er mer fornøyd enn de som kjører Mercedes
(Denne artikkelen er først publisert av Broom)