Bilsalget i Russland har kollapset

MANGLER DELER: Vestlige sanksjoner har gitt russisk bilproduksjon utfordringer. Salget har formelig stupt det siste året.
MANGLER DELER: Vestlige sanksjoner har gitt russisk bilproduksjon utfordringer. Salget har formelig stupt det siste året.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Må lage biler uten utstyr vi lenge har tatt for gitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russlands invasjon av Ukraina i februar i fjor har skapt store problemer på mange områder.

Også bilindustrien har fått merke krigen på kroppen. Ukraina er en stor underleverandør av bildeler, blant annet ledningsnett. Dette har skapt problemer i forsyningslinjene og økt ventetid,

Men også på «hjemmebane» får krigen konsekvenser for russerne. I det russiske markedet har nemlig bilsalget kollapset i 2022.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SVIKT: Bilsalget i Russland sank med nesten 60 prosent i 2022.
SVIKT: Bilsalget i Russland sank med nesten 60 prosent i 2022.

Mangler deler

Flere russiske fabrikker har tidvis måttet stanse produksjonen. Grunnen er at de har slitt med å skaffe deler og etablere nye forsyningskjeder etter innføringen av omfattende sanksjoner.

Den store produsenten Avtovaz produserer nå Lada uten viktig sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og ABS-bremser som en en følge av delemangelen. Les mer om det her.

Les også: Selger seg ut av bilprodusent – for 12 øre!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedgang på nesten 60 prosent

I tillegg har vestlige bilprodusenter forlatt det russiske markedet. Noe som gjør bilindustrien – som er sterkt avhengig av vestlige investeringer og høyteknologisk utstyr – til en av de hardest rammede industriene i Russland.

På toppen av det hele steg prisene betydelig på nye biler i løpet av fjoråret.

Dette i sum ga en salgssvikt på 58.8 prosent. I 2022 ble det solgt snaut 690.000 nye biler, mens tallet i 2021 var på over 1,6 millioner biler. Tallene inkluderer ikke salg av merkene BMW, Mercedes og Chery. Det viser tall fra Association of European Businesses (AEB)

Les også: Lada-eierne er mer fornøyd enn de som kjører Mercedes

(Denne artikkelen er først publisert av Broom)