Mange kan gå i vekt-felle – uten å vite det
Bilene har rett og slett for lav nyttelast.
De færreste av oss har nok noe sterkt forhold til nyttelasten på bilen vår: Enkelt forklart hvor mye passasjerer og bagasje kan veie til sammen.
Men på mange nye elbiler har dette blitt et tall man absolutt bør kjenne til. Flere av elbil-storselgerne er nemlig godkjent med betydelig lavere nyttelast enn vi har vært vant til fra biler med bensin- eller dieselmotor.
Nå har NAF sett nærmere på tallene og kommer med en klar advarsel: Dette kan gi en vekt-felle for mange:
– Det betyr at selv om bilen er romslig, er det begrenset hva du kan ha med av bagasje på familiens ferietur, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Bør ha minst 480 kilo
Tilbakemeldinger NAF har fått fra medlemmer, viser at det er mange som får seg en overraskelse når de har kjøpt ny elbil.
– Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det, sier Nils Sødal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor familier på fire, anbefaler NAF en bil som kan ta med minst 480 kilo last. Nyttelasten beregnes ut fra personer i bilen, løsøre og bagasje.
Snart blir også bilskiltene digitale
Mange under 400 kilo
Disse familie-elbilene har lavere grense enn 480 kilo:
- Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kilo
- Hyundai IONIQ5: 365 kilo
- Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kilo
- Subaru Solterra: 365 kilo
- Volkswagen ID.4 Pro: 370 kilo
- MG ZS EV: 375 kilo
- Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kilo
- Volvo C40: 375 kilo
- Tesla Model Y Standard Range: 387 kilo
- Kia EV6 GT Line AWD: 392 kilo
- MG Marvel R 4WD: 378 kilo
Tar du sjansen? Det kan gi 6.000 kroner i bot
Lete med lys og lykte
NAFs undersøkelsesrunde viser at informasjon om nyttelast ikke er godt nok tilgjengelig for dem som er på utkikk etter ny bil. Noen produsenter oppgir fra-vekt eller fra og til-vekt, uten at det spesifiseres nærmere hva dette innebærer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHos andre må du lete med lys og lykte for å finne informasjonen. Ingen steder har de funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.
– Bilselgerne må informere hvor mye last bilene de selger faktisk kan ta, sier Sødal.
Lovendring var gull verdt for disse bilene
Artikkelen fortsetter under annonsenSatt av en grunn
Det er ulovlig å kjøre med overlast. Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre. Har du mer enn 500 kilo i overlast, kan du bli politianmeldt.
– Bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn. Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten. Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier Sødal.
Å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for, vil også kunne være et brudd på garantivilkårene.
Tok en laaang dusj: Så var bobilen lovlig igjen
Derfor anbefaler NAF 480 kilo nyttelast
Regner man ut hva en typisk familie trenger av nyttelast, er svaret minst 480 kilo. Noen kan klare seg med mindre, mens andre må ha mer.
Artikkelen fortsetter under annonsenFamilien Gjennomsnitt er en typisk småbarnsfamilie. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det er gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.
Artikkelen fortsetter under annonsenVekten av disse fire er 234,2 kilo. Vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt med 75 kilo. Trekker vi fra 75 kilo, vi sitter igjen med 159,2 kilo.
I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.
Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.
Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.
Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no