Bjørn Egil selger bilen på nytt 17 år senere – til samme pris

ORDEN I SYSAKENE: Boka, som noe misvisende er merket med Skraphandel, inneholder oversikt over alt som ble solgt i 2005. Deriblant bilen Bjørn Egil Fjeldstad står i på bildet. 17 år senere har kunden levert bilen tilbake i forbindelse med et bilbytte. Så nå selger Bjørn Egil den på nytt. Prisen er akkurat den samme nå, som forrige gang!
ORDEN I SYSAKENE: Boka, som noe misvisende er merket med Skraphandel, inneholder oversikt over alt som ble solgt i 2005. Deriblant bilen Bjørn Egil Fjeldstad står i på bildet. 17 år senere har kunden levert bilen tilbake i forbindelse med et bilbytte. Så nå selger Bjørn Egil den på nytt. Prisen er akkurat den samme nå, som forrige gang! Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Egil selger bilen på nytt 17 år senere – til samme pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilkjøp er vanligvis forbundet med et lite hyggelig verditap. Ikke minst gjelder det litt kostbare premiumbiler. Men det finnes unntak.

I august 2005 solgte Bjørn Egil Fjeldstad på Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand sin aller første utgave av Mercedes G55 AMG Kompressor. Dette var toppmodellen av Geländewagen på den tiden.

– Å selge den første bilen av denne modellen husker jeg var et stort øyeblikk for oss, forteller gründeren og salgsdirektøren.

2005: Er er salget loggført i 2005. Ikke så mye IT i bildet, som vi er vant med i dag. G55-en ble solgt som varebil. Nå er den bygd om til personbil.

Første av mange hundre

Fjeldstad var med å starte Autocenteret Fjeldstad – og har jobbet med Geländewagen i 42 år.

Den aktuelle G55-en var bare den første av mange hundre solgte av akkurat denne modellen. Prisen på bilen var 750.000 kroner pluss moms – som varebil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

17 år senere kommer akkurat dene bilen tilbake til forhandleren, da eieren skulle ha en nyere G-Klasse.

Nå rakk man ikke en gang å annonsere den på nytt, før den ble reservert.

Pris? Akkurat den samme som i 2005 ...

I 2019 fikk de en helt spesiell telefon – siden har det tatt helt av

Bygd om

Det skal sies at bilen siden den ble solgt første gangen har blitt bygget om fra toseters varebil til personbil. Dermed fungerer den nå helt fint som familie- og hyttebil.

G55 har kompressor-matet V8-motor på hele 5,4-liter. Med 476 hestekrefter flytter den rundt 2,5 tonn tunge bilen seg langt raskere enn utseendet skulle tilsi. 0-100 km/t leveres på 5,6 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men forbruk og utslipp på en slik bil er ikke noe du snakker høyt om til de av vennene dine som er mest opptatt av miljøet.

G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Godt ivaretatt

– Tidligere eier har sørget for omtanke og pleie som de færreste andre. Den har stått i varm garasje med avfukter og fått Tectyl-behandling med etterfylling hvert andre år. Den har også fått service og oljeskift langt oftere enn det som er minimum, forteller Fjeldstad videre.

Geländewagen er en ganske unik bilmodell når det kommer til annenhåndsverdi. Blir de passet på – og er i god stand – holder nemlig prisen seg bemerkelsesverdig godt.

Flere av modellene har faktisk steget i pris de siste årene, fordi etterspørselen er så høy.

Vi testet Geländewagen da den ble lansert, i 1979

Får ikke bestilt nye biler

Den nye generasjonen av Geländewagen kom i 2018 – og har bidratt til å gi modellen en ny popularitet.

– Den har steget i pris i fire år – og det er ingen tegn på at den ikke skal videre opp i pris. Prisene utenfor Norge ligger langt over veiledende pris, forteller markedssjef Trine Fjeldstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Produksjonen av G-Klasse er fullbooket ut 2024, så man får ikke bestilt ny bil.

– Dette er på grensen til galskap

Elektrisk G-Klasse

I 2025 kommer en elektrisk G-klasse. Autocenteret Fjeldstad har allerede en lang liste med interesserte kunder som er nysgjerrige på bil som vil hete EQG.

– Men mange av kundene våre har et spesielt forhold til bensin og diesel. Så de modellene vil fortsatt være populære framover, mener markedssjef Trine Fjeldstad.

(Artikkelen er først publisert av Broom)