Ett trykk her – så kan du miste 100 kilometer rekkevidde

Når Broom har bilen på test – i rundt null grader – er det ikke aktuelt å kjøre rundt uten å ha på klimaanlegget. Men overraskelsen blir stor når et trykk på "Auto" – resulterer i 100 kilometer lavere rekkevidde.
Når Broom har bilen på test – i rundt null grader – er det ikke aktuelt å kjøre rundt uten å ha på klimaanlegget. Men overraskelsen blir stor når et trykk på "Auto" – resulterer i 100 kilometer lavere rekkevidde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå jobbes det på spreng for å finne løsninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyotas nye elbil, SUVen bZ4X, leveres nå ut til kunder over hele Norge. Noen hundre får den før nyttår – mens det store flertallet får bilene sine neste år.

Nykommeren går rett inn i det aller hotteste segmentet av folkelige og romslige familie-SUVer.

Forventningene har vært skyhøye – og tusenvis av kunder har bestilt.

Se video her

Forsinkelse

Men dette har ikke vært en helt uproblematisk billansering. Først ble det store forsinkelser, grunnet problemer med hjulboltene.

Deretter ble det raskt tydelig at rekkevidden ikke svarte til forventningene. Ikke minst fordi klimaanlegget tilsynelatende stjeler en alt for stor porsjon av batterikapasiteten.

Når Broom har bilen på test – i rundt null grader – er det ikke aktuelt å kjøre rundt uten å ha på klimaanlegget. Men overraskelsen blir stor når et trykk på "Auto" – resulterer i 100 kilometer lavere rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er den første testen vår av Toyota bZ4X

Dårlig rekkevidde

Bilen har nesten fullt batteri – og melder i utgangspunktet om 344 kilometers rekkevidde. Allerede dette tallet er betydelig lavere enn bilen er oppgitt til. Den skal nemlig klare 459 kilometer – målt etter WLTP.

Men den store forskjellen skjer når vi starter klimaanlegget – da synker rekkevidden til 244 kilometer. Noe slik har vi aldri opplevd i en annen elbil.

I elbilens barndom kunne man merke at rekkevidden ble betydelig dårligere av å bruke klimaanlegget, fordi batteripakkene var såpass små. Men på nyere biler skal det ikke gi voldsomme utslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted

Jobber med saken

At elbiler ikke klarer oppgitt rekkevidde i kulden er én ting, men her er avviket større enn vi har sett hos andre.

Toyota er åpne på at de jobber for å finne ut hvorfor rekkevidden blir så lav, i forhold til det den er oppgitt å skulle klare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De understreker at det fortsatt er åtte prosent av batteriets kapasitet igjen, når telleren viser en rekkevidde på 0 kilometer.

En del av problemet kan trolig løses med en software-oppdatering.

Men foreløpig er det lite som tyder på at noen skal klare rekkevidden bilen oppgis å kunne kjøre.

(Artikkelen er først publisert av Broom)