1938 BMW 327/28 Sport Cabriolet: Nå går denne på auksjon
Den ble kjøpt ny i Danmark, racet i Norge, restaurert i Sverige og eid i Finland. Denne nydelige 1938 BMW 327/28 Sport Cabriolet selges denne helgen i Tyskland.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
VETERANBIL: RM Sotheby’s har arrangert en rekke større og mindre auksjoner i Europa, og denne helgen vil deres første auksjon i München gå av stabelen i Motorworld.
Hoveddelen av de vel 75 objektene kommer fra to store samlinger, hvor «The Bavarian Legends Collection» naturlig nok inneholder mange BMW-modeller.
Stort utvalg
Blant de mange BMW-modellene er det selvsagt størst forventninger til en 1958 507 Roadster, lik den Elvis hadde, som nylig var i Norge på Oslo Motor Show.
Den sjeldne bilen, som bare ble produsert i 252 eksemplarer, skal selges uten minstepris, og forventningene ligger i området 16 til 20 millioner kroner.
I alt er det rundt 25 BMW-modeller med priser fra 250.000 kroner og oppover, og én av bilene har en spennende nordisk historie som også inkluderer Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSuksess
BMW hadde stor suksess med sin toliters sportsracer 328 helt fra debuten våren 1936. Tå år senere introduserte de den sterke 328-motoren i sin mer gatepregede sportsbil 327, og resultatet ble kalt 327/28.
Med en toppfart på 140 km/t ble den raskt en favoritt blant private sportsbilentusiaster som også deltok i en del racing som amatører.
Danskeid sportsbil
Blant de som lot seg friste av den nye modellen var en dansk kunde i Aalborg, som fikk den via den danske agenten i København, Skandinavisk Motor.
Et par år etter krigen ble den solgt til amatørraceren Peter Morgens Skarring. Han tok bilen både til danske løp, og også til det nederlandske Tulip Rally i 1950 og det første Midnattssolsrallyt samme år. I 1951 stilte den danske entusiasten til start i Rally Viking i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå lang vandring
I 1953 fikk den sin tredje eier, og det kommende tiåret skiftet den eier flere ganger før den ble avskiltet og satt bort i 1964. Etter en garasjebrann i 1970 ble den igjen solgt, denne gang som et restaureringsprosjekt.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen svenske BMW 328-eksperten restaurerte chassiset, men dessverre døde eieren før bilen ble ferdig. Så alt stoppet opp igjen, frem til bilen ble kjøpt av en finsk BMW-entusiast i 1999.
Han fikk gjort ferdig det gjenstående arbeidet på både teknikk og karosseri, slik at han har hatt glede av den i 20 år. Nå er det tid for en ny eier å ta over, og ønsker du en BMW 327/28 med et snev av norsk historie er muligheten der nå.
Estimatet ligger i området 1,5 til 1,8 millioner kroner.