Nå står dette høyt på ønskelisten hos mange

VARMENDE: Denne lille knappen viser at rattet er oppvarmet. Det er gull verdt på denne årstiden.
VARMENDE: Denne lille knappen viser at rattet er oppvarmet. Det er gull verdt på denne årstiden. Foto: broom

Men ikke alle synes det er nødvendig.

Selv om snøen lar vente på seg i store deler av landet, har mange av oss kommet ut til en bil med is på rutene flere morgener. Det betyr gjerne også en kald start på dagen.

Da er det godt å komme inn i en bil med varmeseter. Og er du ekstra heldig: Med varme i rattet.

Startet med de dyreste

Mens varmeseter for alvor begynte å gjøre seg gjeldende på 80-tallet, tok det noen tiår før varme i rattet begynte å bli vanlig.

Som med så mye annet: Det startet i de aller dyreste bilene. Så ble det tilgjengelig også i mer folkelige prisklasser. Og nå har dette blitt ganske vanlig og står høyt oppe på ønskelista hos mange som kjøper nybil. Ja, for de som vil ha bruktbil også.

Dette drar mye strøm i bilen

Hot eller not?

Dette er utstyr som både er relativt rimelig å produsere og som ofte koster lite å bestille som ekstrautstyr. Men samtidig er markedet begrenset, det er i hovedsak i land med vinter dette er aktuelt. Derfor tenker nok også en del bilprodusenter at de ikke trenger å ta seg bryet med å tilby det.

Men ikke alle synes varmeseter og varme i rattet er viktig. Akkurat det diskuterer vi i siste episode av BroomPodden, Brooms egen podcast. Der flertallet mener dette utstyret er hot, mener én av redaksjonens medlemmer faktisk at det er not.

Hvorfor? Det får du høre mer om i BroomPodden, under:

Bruker milliarder på utstyr ingen vil ha

(Artikkelen er først publisert av Broom)