Veteranbil: Opphavet til den legendariske racingfargen

Unik samling: De tre Napier-racerne fra 1902 og 1903 samles igjnen i forbindelse med The London - Brighton Veteran Car Run 5. november.
Unik samling: De tre Napier-racerne fra 1902 og 1903 samles igjnen i forbindelse med The London - Brighton Veteran Car Run 5. november. Foto: Veteran Car Run
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lurer du på opprinnelsen til British Racing Green? Første helgen i november vil deres første internasjonale vinnerbil, en 1902 Napier kjøre London – Brighton.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

VETERANBILER: 2022 markerer 120-årsjubileet for den første internasjonale seieren for en britisk bil i racing.

Det var i 1902 at Selwyn Francis Edge vant det allerede prestisjefylte «Gordon Bennett Cup» fra Paris til Inn sbruck i en Napier drevet av en 6,5-liters firesylindret motor på 40 hestekrefter. Til da hadde franske biler vært nærmest totalt dominerende i alt av bilsport siden starten i 1894.

Vinnerbilen fra Napier var lakkert grønn, og da Napier stilte med enda kraftigere maskineri de to påfølgende årene var også disse bilene lakkert grønne. En farge som senere skulle bli nasjonalfargen til England i racing.

Vinnerbilen: S. F. Edges 1902 Napier ble restaurert av en britisk entusiast, som blant annet kjørte den på Goodwood Festival of Speed i forbindelse med 100-årsjubileet i 2002. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Vinnerbilen: S. F. Edges 1902 Napier ble restaurert av en britisk entusiast, som blant annet kjørte den på Goodwood Festival of Speed i forbindelse med 100-årsjubileet i 2002. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Samling i London

Både S.F. Edges vinnerbil fra 1902 og racerne fra 1903 er bevart, og lørdag 5. november vil de legge av gårde fra Hyde Park i London i grålysningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selve vinnerbilen fra 1902 eies i dag av den argentinske forretningsmannen og storsamleren Daniel Sielecki. Sammen med National Motor Museum og Evert Louwman i Nederland, som eier de to andre bilene, sørger han for en unik gjenforening av de tre berø mte racerbilene.

Til Brighton: National Motor Museums 1903 Napier har vært en fast deltager i London – Brighton, som her ved målgang for løpet i 1996. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Til Brighton: National Motor Museums 1903 Napier har vært en fast deltager i London – Brighton, som her ved målgang for løpet i 1996. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Giganter

Det er ikke akkurat småbiler det er snakk om, selv om de bare har to seter og knapt noe karosseri å snakke om.

1903-modellen fra National Motor Museum har en 7,7-liters 50 hestekrefters motor, mens Louwmans utgave fra samme år er enda større. Den ble bygd med tanke på Gordon Bennett-løpet i 1904 med en 11,1-liters motor på 110 hestekrefter.

Alle tre bilene vil være blant de kraftigste deltagerne når nærmere 400 biler eldre enn 1905 tar turen fra hovedstaden i retning Brighton på sydkysten innen mørkets frembrudd.

Giganten: Evert Louwman er eier av Europas fineste bilmuseum i Haag, og blant godbitene er denne gigantiske Napier-raceren med en firesylindret motor på 11,1 liter. Foto: Veteran rar run
Giganten: Evert Louwman er eier av Europas fineste bilmuseum i Haag, og blant godbitene er denne gigantiske Napier-raceren med en firesylindret motor på 11,1 liter. Foto: Veteran rar run

Inspirasjonskilde

«Det var seieren i 1902 som satte England på det internasjonale racingkartet og ble en inspirasjonskilde for den voksende racingindustrien som har munnet ut i verdensmesterskap i Formel 1 for britiskbaserte team som Brabham, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull, Tyrrell og Williams», sier Royal Automobile Club-sjefen Ben Cusson.