Nå kjøper nesten ingen ny bil med bensinmotor

BMW 5-serie er blant bilene som fortsatt selger noen eksemplarer med bensinmotor. Men generelt er det lite igjen av denne bilklassen.
 BMW 5-serie er blant bilene som fortsatt selger noen eksemplarer med bensinmotor. Men generelt er det lite igjen av denne bilklassen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ni av ti kunder har blitt borte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilmarkedet i Norge har gått gjennom store endringer de siste årene. Veldig mye handler om elektriske biler, som nå er i ferd med ta over markedet helt.

Det går naturligvis sterkt ut over bilene som har andre drivlinjer. Og aller mest har dette påvirket salget av biler med rene bensinmotorer.

I oktober ble det registrert bare 266 nye bensinbiler. Samtidig kom det 9.723 nye elbiler ut på norske veier.

Periode nærmer seg slutten

– Antall nye bensinbiler er redusert til en tidel av hva det var for fem år siden. Dette er i ferd med å tørke helt ut. I stedet velger folk flest elbiler når de velger ny bil. At det selges 266 nye bensinbiler og 9 723 nye elbiler på en måned er et uttrykk for at en periode av bilhistorien nærmer seg slutten, og en ny begynner, sier Thor Egil Braadland, som er myndighetskontakt i NAF.

Tidligere var bensinmotor et naturlig valg på småbiler, i tillegg til mange mer sporty biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av små biler med bensinmotor stoppet nesten helt opp

Gjelder også diesel

På småbiler som VW Polo var det slett ikke uvanlig å velge bensinmotor for noen år tilbake.
På småbiler som VW Polo var det slett ikke uvanlig å velge bensinmotor for noen år tilbake.

– På småbiler har elbilene tatt nesten helt over. Fortsatt selges det noen motorsterke biler med bensinmotor. Da snakker vi gjerne SUV i luksusklassen og noen øvrige modeller fra premiummerkene. Men volumet er altså svært lavt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Salget av dieselbiler går også kraftig ned. Det ble solgt 462 dieselbiler i oktober. Også her har det vært en bratt utvikling de siste fem årene, dette er ned 80 prosent fra samme måned i 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Droppet det som kunne blitt viktig "Norges-modell"

– Trekke tunge lass

Range Rover kommer nå i helt ny utgave. Og her har mange norske kunder bestilt med V8-bensinmotor. Da snakker vi nisjebil!
Range Rover kommer nå i helt ny utgave. Og her har mange norske kunder bestilt med V8-bensinmotor. Da snakker vi nisjebil!

– Også diesel er utpreget nisje. Det som er igjen her, er i hovedsak SUV og noen stasjonsvogner. Vi skal ikke glemme at det fortsatt er kunder som har behov som ikke dekkes godt av elbiler. Enten det handler om å trekke tunge lass eller kjøre langt, uten å måtte bruke tid på å lade. Mange av disse kjøper nok bruktbil. Men det er altså også noen som fortsatt holder litt liv i salget av nye dieselbiler, sier Broom-Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til neste år er det varslet en ny vektavgift som kommer til å slå ekstra uheldig ut for elbiler, samtidig som det blir moms på kjøpesummen over 500.000 kroner for elbiler. I tillegg skal grensen for bompenger for elbiler økes fra 50 til 70 prosent av taksten på bensin- og dieselbiler.

Tommy fant igjen sportsbil – etter 17 år!

Peprer med avgifter

Flere tusen nordmenn har bestilt nye og elektriske VW ID.Buzz. Her vil det komme en god del biler på norske veier før nyttår.
Flere tusen nordmenn har bestilt nye og elektriske VW ID.Buzz. Her vil det komme en god del biler på norske veier før nyttår.

Braadland i NAF mener at så mange nye avgifter fra neste år gjør at Stortinget står i fare for å rokke ved den norske elbil-suksessen:

– Myndighetenes politikk så langt har vært vellykket, fordi avgiftene får folk til å velge det politikerne vil at de skal velge. Det er fortsatt lønnsomt for mange å velge elbil. Men ved å pepre elbilen med nye avgifter, slik de gjør nå, risikerer de at folk mister noe av interessen. Lave avgifter og lave bompenger har vært en viktig driver for mange når de skaffer seg elbil, sier Braadland.

Disse kundene vil ha mye lyd og stor motor

Denne saken ble først publisert på Broom.no.