Kjetil venter på ekstrem elbil: – Selger den for over 2 millioner

LUKSUSBIL: Dette er Lucid Air Dream Edition – en helt ny luksus-elbil. Den skal snart lanseres i Norge for første gang. En av de aller første bilene er reservert av Kjetil Øien fra Lørenskog.
LUKSUSBIL: Dette er Lucid Air Dream Edition – en helt ny luksus-elbil. Den skal snart lanseres i Norge for første gang. En av de aller første bilene er reservert av Kjetil Øien fra Lørenskog.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli en av de første i Europa.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjetil Øien (42) bor på Lørenskog – og har ikke eid egen bil på 15 år. Han bruker offentlig transport til og fra jobb – og trenger ikke bil.

Men tilfeldighetene ville ha det til at han kommer over en helt spesiell elbil på YouTube våren 2021. Så spesiell synes 42-åringen den er, at når det åpnes for bestilling i Norge, slår han til.

Nå begynner det faktisk å nærme seg levering. Når den kommer, blir den en av Norges dyreste og raskeste elbiler.

Oppgraderte til toppmodellen

Lucid Air Dream Edition er det fulle navnet på bilen som Øien har reservert. Nå har han fått beskjed om forventet levering er allerede før nyttår.

SPENT: Kjetil Øien har reservert en av verdens mest eksklusive elbiler.
SPENT: Kjetil Øien har reservert en av verdens mest eksklusive elbiler.

– Egentlig hadde jeg ikke bestilt toppmodellen. Men så ble jeg kontaktet i våres, og spurt om jeg ville oppgradere fra Touring til Dream Edition. Da sa jeg ja.

Dream Edition har opptil 1.111 hestekrefter, rekkevidde på rundt 900 kilometer og klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den står oppført med en beregnet startpris på 1,85 millioner kroner – før de nye avgiftene fra 1. januar.

Broom fikk en eksklusiv test av Lucid Air Dream Edition

STOR: Lucid Air har god innvendig plass og svært mye bagasjeplass.
STOR: Lucid Air har god innvendig plass og svært mye bagasjeplass.

Tesla-bakgrunn

Lucid er et amerikansk bilmerke, som ledes av briten Peter Rawlinson. Han hadde en sentral rolle i Tesla, sammen med Elon Musk, under oppstarten. Men bestemte seg etterhvert for å satse på egen hånd.

Etter noen opp- og nedturer de siste årene, er endelig Lucid i gang med å levere biler til kunder i USA.

Nå er turen kommet til Europa – og Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vårt eksklusive intervju med Peter Rawlinson her

Samarbeid

Lucid har allerede vært og kikket på showroom i Oslo. I tillegg skal de altså starte utleveringen av de første bilene.

Og ambisjonene er høye. La det ikke være tvil om det. Lucid har, som Tesla, bygget sin egen fabrikk. Den ligger i Casa Grande i Arizona – og skal etter hvert kunne produsere opptil 400.000 biler i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i år ble det også sendt en bestilling på opptil 100.000 biler fra myndighetene i Saudi Arabia. De er for øvrig ikke bare en kunde – men også den største investoren i Lucid.

Planen er at det skal bygges en Lucid-fabrikk der – med kapasitet på opptil 150.000 biler i året.

Her kan du lese om prisene på Lucid-modellene

RUVER: Lucid har en massiv front og under panseret skjuler det seg et digert ekstra bagasjerom (frunk).
RUVER: Lucid har en massiv front og under panseret skjuler det seg et digert ekstra bagasjerom (frunk).

God investering

– Jeg ble forelsket i designet, interiøret og konseptet. Den har ytelser som en sportsbil, samtidig som den skal levere komfort i særklasse, sier Øien.

Likevel har han altså bestemt seg for å selge bilen han ikke har fått utlevert ennå.

Prisen? Den har han satt til 2.100.000 kroner. Enn så lenge ligger den kun ute for salgssidene til Facebook.

– I utgangspunktet trenger jeg jo ikke noen bil. Og dette er en alt for dyr bil å bare ha stående. Så derfor vil jeg selge. Det bør være en god investering. Fra nyttår vil jo prisene stige betraktelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan bli markedets råeste elbil

Prøvetur

De to siste bilene han har eid er en Opel Vectra og en Mitsubishi Galant. Da er man et stykke unna den hypermoderne bilen som nå er reservert.

– Men hvis du får solgt den, risikerer du jo å aldri få kjøre den ...

– Ja, det er sant. Men jeg håper å eventuelt kunne få en prøvetur sammen med ny eier. I tillegg blir det sagt at alle som har reservert skal få en prøvetur, i forbindelse med åpningen av showroom i Oslo.

Blir den ikke solgt, ser ikke Øien noe annet valg enn å trekke tilbake reservasjonen sin.

– Jeg håper vi kan få den bilen til Norge. Det blir jo ganske spesielt, sier han.

Bekrefter rekordlang rekkevidde

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.