Citroën: Et høyst uvanlig elbilkonsept

TØFF: Citroën evner, mer enn noen andre, å utfordre vedtatte konvensjoner med sine konseptbiler, og "oli" er en herlig studie av sammensatt elementdesign.
TØFF: Citroën evner, mer enn noen andre, å utfordre vedtatte konvensjoner med sine konseptbiler, og "oli" er en herlig studie av sammensatt elementdesign. Foto: Citroën
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er sjelden noe godt utgangspunkt for en bilmodell at navnet må skrives med lydskrift, men Citroën «oli» [all-ë] er heldigvis «bare» et konsept.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

CITROËN: «Radikal, ansvarlig og optimistisk» er nøkkelordene Citroën ønsker å formidle om det nye konseptet som er klart i tide til (en meget redusert utgave av) Paris-utstillingen.

Ami-oppfølger

Det siste Citroën gjorde før korona lukket verden i mars 2020 var å lansere sin elektriske mopedbil, Ami.

Nå følger de opp med en større, men lett, fleksibel og radikalt utseende elektrisk familiebil som skal skape «løsningen kundene ønsker som det eneste kjøretøyet familien trenger om ti år», med en estimert rekkevidde på 40 mil.

Den nye konseptbilen bryter med tradisjonelle bilklasser og kan ifølge Citroën være hva den trenger å være: familielimousin, urban utforsker, arbeidsverktøy med meget fleksible løsninger. Selvsagt har den mulighet for å sende strøm til hjemmet ved eventuelle strømbrudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
FLEKSIBEL: «oli» har løsninger som gjør at den kan brukes til et utall formål både i byen og på langtur. Foto: Citroën
FLEKSIBEL: «oli» har løsninger som gjør at den kan brukes til et utall formål både i byen og på langtur. Foto: Citroën

Rullende laboratorium

Med så mange konsernsøsken i Stellantis, er det tydelig at Citroën skal ha den rollen den kler best – å være radikal og utfordre vedtatte konvensjoner med nye og annerledes løsninger.

I så måte er den SUV-lignende personligheten et perfekt laboratorium med 4,20 m lengde, 1,65 m høyde og 1,90 m bredde. Knapt ett element av eksteriør eller interiør har konvensjonell utforming, og en så rett frontrute har vi vel ikke sett på denne siden av 1930.

Selvsagt ligger det en tanke bak alle de rette sidene, som skaper maksimal innvendig plass i forhold til markavtrykket på under 8,0 kvadratmeter. Det blir ikke overskudd på plass i byene fremover.