Her har kvaliteten rett og slett blitt dårligere

Bremseskiver som ruster og må skiftes tidlig er et betydelig problem for norske bilister. Foto: Colourbox/NAFHert
Bremseskiver som ruster og må skiftes tidlig er et betydelig problem for norske bilister. Foto: Colourbox/NAFHert Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Koster bilistene tusenvis av kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg merker meg at det fort legger seg rustbelegg på bremseskivene, bare bilen har stått en dag eller mer etter en vask.

Min første bil var en brukt Volvo Amazon Sport på slutten av 60-tallet. Da hadde jeg ikke råd til vinterdekk så jeg lot bilen stå vinteren over i luftig garasje. Jeg vasket bilen godt før jeg satte den i opplag.

Om våren skulle bilen ut igjen, og det gikk utmerket. Tenker da på rust som kunne ha samlet seg på bremseskiver. Ingen problemer med det da. Hadde jeg gjort det samme i dag ville nok bilen blitt fraktet til verksted med låste bremser.

Hva er grunnen til denne enorme forskjellen i holdbarheten på bremseskivene før og nå? Det burde jo vært omvendt. Med vennlig hilsen Thore.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Hei Thore! Ja, her har det skjedd noe. Det er helt sikkert.

Rundt 1,3 millioner biler er til EU-kontroll i Norge hvert år. Nesten halvparten (ca. 45 prosent) får mangel på bremsene. Veldig ofte er rust på skivene den utløsende faktoren. Bremseklossene skiftes da også, mer eller mindre automatisk. Ikke sjelden må kalipterene også byttes. Da snakker vi fort mange tusen kroner i reparasjoner.

Det har blitt så vanlig at det nesten er fristende å kalle det en bilsykdom.

«For lite og forsiktig bruk, samt snø og salt» er ofte det verkstedet sier – og fraskriver seg med det ansvaret og velter det over på bilbrukeren. Påstanden er i beste fall bare en halv sannhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For bremset vi egentlig så mye mer og hardere med gamle Volvo Amazon, Peugeot 504 og Opel Ascona? Det ble jo saltet den gangen også. Kanskje ikke like mye, men like fullt var det salt på mange veier også på 70-, 80- og 90-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal verkstedet skifte bremseskiver og klosser, koster det fort noen kroner.

Jeg jobbet som mekaniker den gangen. Det var sjelden det ble byttet bremseskiver. Ble de byttet, så var det på grunn av slitasje, på biler som hadde gått langt, og ikke rust. Unntaket var Mercedes hvor skivene ofte rustet bak, fordi klossene satt fast i kalipteren.

Jeg tror det helt er andre årsaker i tillegg til saltet og bilbruken. Først og fremst materialkvaliteten i selve bremseskivene. Noe som ganske sikkert har en sammenheng med pris. Man kniper der man kan.

Forebygg med service på bremsene

Jeg kjøpte selv nye (uoriginale) bremseskiver til en eldre Audi A4 jeg hadde for et par år siden og betalte bare en drøy hundrelapp per stykk. Jeg forsto da at dette neppe var noe kvalitetsprodukt. Jobben gjorde jeg selv.

Kanskje har også dette med vekt noe å si. Bilbransjen sloss jo mot grammene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen medvirkende årsak kan også være at kreftfremkallende asbest ble forbudt å bruke i bremseklossene for en del år siden.

Jeg tror nok salting av veien har mer å si enn feil bruk. Det er svært få land i verden hvor salting er noe tema. Det er stort sett bare i Norge, Sverige og litt i Finland vi driver med dette. På godt og vondt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal «friske» bremser se ut, uten rust og annen skitt.

Med andre ord, svært små markeder i den store og globale sammenhengen. Det blir derfor ikke prioritert å lage deler som tåler dette bedre. Igjen: Kostnader. Dessuten så gir det jo hyggelige ettermarkeds-inntekter der det er problemer med dette.

Løsningen er nok å forebygge med en jevnlig bremse-service. Der klossene demonteres, glidespor rengjøres og smøres før man setter det hele sammen igjen. Det er ikke noen stor eller kostbar jobb og er noe jeg anbefaler å gjøre. Spesielt på elbiler hvor man på grunn av regenerering knapt bruker bremsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjapt oppsummert mener jeg at materialkvaliteten i bremseskivene ikke holder mål for våre forhold. Bilbrukeren derimot, er det sjelden noe feil med.

Håper dette var oppklarende.

(Artikkelen er først publisert av Broom)

Les også: Denne bruktbilen er så sjelden at entusiastene knapt har hørt om den

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Så mye koster det å få 50 hestekrefter ekstra i bilen