Testet: Audis billigste e-tron GT

FOLK KIKKER: Baken på Audi e-tron GT har en uvanlig tøff design.
FOLK KIKKER: Baken på Audi e-tron GT har en uvanlig tøff design. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Audi RS e-tron GT og Porsche Taycan er noen av verdens beste elbiler. Hvordan står det så til med «billigversjonen» Audi e-tron GT?

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

BILTEST: Hva er den perfekte elbil for deg? En med enorm rekkevidde så du aldri gruer deg til neste langtur? Er det en elbil som sluker barn og bikkjer og ski med klister på? Eller ønsker du deg noe rimelig med forutsigbart verditap?

Beist av en bil

Du ser hvor dette er på vei. Audi e-tron GT har egentlig ingen av disse egenskapene. Den går ikke utpreget langt med sin estimerte rekkevidde på 479 kilometer i beste fall, og den kan nesten sies å ha dårlig plass – selvfølgelig litt avhengig av hvem du spør. Selv om dette er «billigversjonen» uten ekstra RS-merker på, er det lite trolig at den skal holde seg spesielt godt i pris på sikt. Innslaget av merverdiavgift kan naturlig nok spille inn om du allerede eier en.

Dette er imidlertid et beist av en bil. Nærmere fem meter lang og to meter bred. Stor på utsiden, men bagasjerommet er ikke tiltalende for golfspillende folk som faktisk har venner de vil ta med.

Har Audis ingeniører og markedsfolk satt seg bak i en 30 år gammel Jaguar XJ og tenkt: «Ja, slik vil folk ha i en moderne elbil også»? Bagasjerommet i e-tron GT måler 405 liter, som ikke er imponerende.

GOD OVERSIKT: Skjermen foran sjåføren forteller deg det du behøver å vite – og på en elegant måte. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
GOD OVERSIKT: Skjermen foran sjåføren forteller deg det du behøver å vite – og på en elegant måte. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Folk snur seg

Vi mennesker er rare. Alle disse ulempene, men likevel besnæres folk åpenbart av denne bilen. Som kjent er Audi e-tron GT tungt basert på Porsche Taycan og Porsche-plattformen J1 som begge bilene benytter. Og det er ikke bare en hel del knapper som kommer fra Porsche. 70 prosent av Audi e-tron GT er identisk med Taycan.

Fotgjengere ute for å slikke litt vårsol glaner på denne bilen. Folk snur seg og kikker. Flere ganger. Dette er ikke noe Oslos spankulerende gjør i like stor grad med en Porsche Taycan – den er jo på grensen til å bli et vanlig syn.

Audi e-tron GT er en looker, det er det ingen tvil om. Spesielt bakfra tvinges det frem tanker om at dette må være en av de lekreste elbilene på markedet, men interessant nok er det ikke like spenstig på innsiden.

Tatt i betraktning at dette er en kostbar bil – også i utlandet – er det litt underlig at Audi ikke har tatt hardere i med luksusfølelsen. I Tyskland koster en Audi A8 fra 102.010 euro mens en Audi e-tron GT koster fra 105.400 euro. Likevel er det et betydelig mer påkostet interiør i A8-en, så noen overveldende godfølelse får du slik sett ikke i e-tron GT. Testbilens store plastflater evner ikke å overvelde, men interiørpanelene kan fås i karbonfiber som normalt er et litt smakløst valg, men som likevel vil kunne friske opp i en bil så spesiell som denne.

PLASS NOK? Audi e-tron GT er ingen liten bil, men på innsiden oppleves den ikke så diger. Setene er imidlertid lekre å se på. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
PLASS NOK? Audi e-tron GT er ingen liten bil, men på innsiden oppleves den ikke så diger. Setene er imidlertid lekre å se på. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Ekstra krefter

Det er allerede etablert at Porsche Taycan kjører svært godt. Lite har gått tapt på vei til Audi. Styrefølelsen er blant de beste i en Audi noensinne og motoreffekten på 476 hestekrefter grenser mot å være ekstremt tilfredsstillende (ved boost mode og launch control økes effekten til 530 hestekrefter en kort stund).

Siden dette i praksis er en redesignet Taycan har e-tron GT også den samme totrinns automatgirkassen koblet til differensialen bak. Når du virkelig klemmer gasspedalen i gulvet girer bilen ned og bykser fornøyelig av sted. Fra 0 til 100 skal gå unna på 4,1 sekunder, som i seg selv ikke induserer noe ønske om mer motoreffekt, men du skal ha god kontroll på følelser og impulskontroll om du senere tester en Taycan Turbo eller Audi RS e-tron GT. De ekstra kreftene er noe du nok vil få lyst på.

RASK NOK: Audi e-tron GT skal klare fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Det er litt bak BMW i4 M50 med sine 3,9 sekunder, men Audi-en er kjapp nok for de fleste. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
RASK NOK: Audi e-tron GT skal klare fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. Det er litt bak BMW i4 M50 med sine 3,9 sekunder, men Audi-en er kjapp nok for de fleste. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Det er samtidig mange elbiler i dagens marked som har godt med krefter. Det i seg selv er ikke noe unikt.

Det som imidlertid er litt spesielt for Audi e-tron GT, er de elegante balansen mellom sportslighet og komfort. Som med Taycan er det luftfjæring på alle fire hjul (husk at en BMW i4 kun har luftfjæring bak). Du nærmest duver over dumper og understellet er fullstendig lydløst. Audi e-tron GT er en påfallende komfortabel bil selv om den også er høyst kapabel på svingete veier.

Presser du bilen litt hardere enn din normale hyggekjøring tilsier, merker du at e-tron GT er tung med egenvekten på 2.276 kilo, og slett ikke så direkte som toppmodellen Audi RS e-tron GT. Det hadde det vært rart om den var , tatt i betraktning at en RS e-tron GT koster rundt 400.000 kroner mer.

Den glimrende bremsepedalfølensen er heldigvis til stede selv om det her ikke er snakk om karbonkeramiske bremser. At bremsepedalen faktisk føles direkte og sammenlignbar med Tysklands bensindrikkende sportsbiler, er ingen selvfølge i dagens elbiler.

KUNNE TATT HARDERE I: Audi e-tron GT har et pent interiør, men kvaliteten kunne vært løftet et hakk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
KUNNE TATT HARDERE I: Audi e-tron GT har et pent interiør, men kvaliteten kunne vært løftet et hakk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Utstyr å legge på

Med en startpris på ca. 900.000 kroner mangler det en del utstyr, men det store batteriet på 83,7 kWh som du må betale ekstra for hos Porsche, ligger inne som standardutstyr. Det samme gjelder det glimrende understellet med luftfjæring.

Testbilen er en såkalt Pro-utgave som har mer standardutstyr, men som starter på 999.560 kroner. På toppen av dette er testbilen utstyrt med oppgraderte sportsseter som ligner mye på setene du finner i en Porsche Taycan. Disse koster 23.450 kroner ekstra, men trekker opp inntrykket av et ellers litt avmålt interiør.

På utsiden pryder 21-tommers felger til 21.420 kroner, som du ikke nødvendigvis kjøpe til, men som utvilsomt frisker opp utseendet og gjør at bilen ligner mer på en RS-utgave. Et annet ekstrautstyr testbilen har, som du definitivt vil ta med, er bakakselstyringen til 16.380 kroner ekstra. Dette systemet gjør at bilen føles mindre enn den faktisk er, og ratting rundt i byen blir betraktelig lettere.

FIKLERI: Det er mye trivelig å si om Audi e-tron GT, men knappen for å justere kjøreoppsett har Porsche løst bedre. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
FIKLERI: Det er mye trivelig å si om Audi e-tron GT, men knappen for å justere kjøreoppsett har Porsche løst bedre. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Frisk hurtiglading

Hurtigladingen med voldsomme 270 kW er også den samme som på Taycan og RS-modellen. Om du ikke har ladet særlig mye elbil før, vil ikke dette tallet fortelle deg spesielt mye nå, men når du har fått litt erfaring med lading og ikke minst venting, vil du legge merke til at J1-bilene Taycan og e-tron GT lader ekstremt kjapt. Det er en luksus få konkurrenter er i nærheten av.

En Mercedes EQE lader med 170 kW, en EQS er litt bedre med sine 200 kW og BMW iX xDrive50 ligger på det samme nivået. Her er Audi og Porsche i en egen liga.

TAKK FOR KNAPP: Fysiske knapper på rattet er riktig vei å gå. Det er ikke en selvfølge på nye elbiler fra VW-konsernet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
TAKK FOR KNAPP: Fysiske knapper på rattet er riktig vei å gå. Det er ikke en selvfølge på nye elbiler fra VW-konsernet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

BMW-konkurrent

Tidligere er det RS-versjonen av e-tron GT som har fått mest oppmerksomhet, men en «vanlig» e-tron GT må sies å være moro nok for dem som også er litt opptatt av pris.

Om plassen og den litt puslete rekkevidden ikke skremmer, er dette en bil å vurdere mot både Porsche Taycan og BMW i4 M50. Audi e-tron GT er en elbil som får mange blikk, og du får styrefølelse og kjøreegenskaper få biler kan måle seg med.
At dette er en av Audis bedre biler gjennom tidene, er like sikkert som at misunnelige blikk vil følge deg når du sklir av sted.

NØKKELINFO: Audi e-tron GT

Motor: Permanent Magnet-motorer (PSM)

Drivlinje: To motorer, totrinns girkasse, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 476/350/630

HK/kW/Nm, boost: 530/390/640

0-100 km/t: 4,1 sekunder

Toppfart: 245 km/t

Rekkevidde (WLTP): 479 km

Batterikapasitet, brutto/netto: 93,4/83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.276 kg

L/B/H: 498/196/139

Forbruk: 21,6 kWh100 km

Bagasjerom, foran/bak: 81/405liter

Priser: Denne modellen: 913.800 kroner Med utstyr: 1.119.860 kroner

Pluss:

Ser lekker ut

Går fort nok for de fleste

Svært tilfredsstillende understell

Minus:

Interiøret burde hatt bedre materialer

Soltaket kan ikke åpnes

Rekkevidden kunne vært bedre

Design: Audi e-tron GT ser fantastisk ut – spesielt bakfra

Førermiljø: Setene er glimrende, men interiøret burde vært litt bedre Kjøreegenskaper: En av Audis beste biler for tiden. Her er det mye å like

Ytelser: Nok kraft for dem som ikke har testet en RS.

Plass: Bilens svakhet. Du får ikke med deg spesielt mye.

Mye for pengene: Når den ser så lekker ut, er det mye å glede seg over.

Score: 9/10 Audi e-tron GT får mange blikk og kjører utmerket.